Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Totalkrasch efter 10.5.8 uppdatering

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 11:30

Installerade 10.5.8 uppdateringen på min Macbook Pro (unibody fr nov 08) under gårdagen medan jag var på jobbet. Oklart om uppdateringen var helt klar, men det borde den ha varit, och flickvännen startade om datorn när jag var på arbetet. Därefter startar den upp och nu står det så här:

panic (cpu 8 caller 8x881Ac125): "Version mis-match between Kernel and CPU PM0/SourceCache/xnu/xnu-1228.15.4(osfuk/i386/paCPU.c:651

Sedan ytterliggare massa felmeddelanden. Längst ned står det MAC OS version: Not yet set samt Kernel version: Darwin Kernel version 9.8.0. Därefter en ruta där det står "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button." Samma meddelande oavsett hur många ggr man startar om.

What the hell happened? Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-09 21:30

Vet ej vad du ska göra mer än lämna in den kanske.

Men frågan är ju om där är fler som råkat ut för samma sak?

Prova starta på DVD-skivan och ta det därifrån.

Du kan ju köra en Hardware-test bara för att utelsuta hårdvarufel - om den fortsäter trilskas...

Sedan kan du fortsätta med att installera om systemet. tanka sedan ner uppdateringar.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan kan du fortsätta med att installera om systemet. tanka sedan ner uppdateringar.

Bah!
Windows-lösning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 20:49

Problemet är att jag arbetar på annan ort och inte har någon skiva att få tag på förän om två veckor! =/

Har laddat ned restoration cd nu (1.7 till min MBP från nov 08) och har problem att få datorn att köra den. Det står följande instruktioner:

6.Make sure that the computer you are trying to restore is plugged into an AC outlet.
7.Turn on the computer and continue holding the Power button. The sleep LED will blink rapidly, then slowly, then rapidly (3 quick blinks, 3 slow blinks, 3 quick blinks).

On Macs that don't have a sleep LED, tones are used instead. Hold down the power button until you hear 3 long tones, then 3 short tones, then 3 long tones.

On Macs that use a tray-load optical drive, the tray will open to allow the Restoration CD to be inserted.

8.Insert the Firmware Restoration CD while the lights are blinking or tones sounding, then release the Power button. A long tone is played once the recovery process has started.

A progress bar appears beneath an Apple logo on a gray screen. The progress bar indicates the firmware is being updated. Do not disconnect power, shut down, or restart the computer during the update or you will need to start the restoration process again beginning with step 6.

Firmware Restoration CD 1.7

Får aldrig de karakteristiska blinkningarna och vet inte när jag ska få i skivan? Trycker och håller in powerknappen men antingen så blinkar den megafort massor med gånger, alternativt så stänger datorn av sig, eller så om jag släpper den så går den vidare, och då dör ju datorn pga felet. Är helt lost!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 22:05

Verkar inte lyckas bränna en resto-skiva från en låne-pc. Den är ju i .dmg format, har försökt konvertera till .iso i MagicISO men något verkar knasa sig i bränningen? Hur gör jag för att på ett korrekt sätt bränna dmg filen från en pc? Har ju ingen mac att tillgå...

Hmm.. verkar vara något med cache-filer.
Funkar det att starta datorn om du håller ned skift-tangenten (safe boot)?
Det brukar ta rätt mycket längre tid att starta upp då (rensas och fixas en den).

Startar datorn i det läget så testa sen starta om som vanligt (utan skift).

Hjälper inte det så tycker jag du ska försöka dra ned Leopard Cache Cleaner och köra den. http://www.macupdate.com/info.php/id/9503/leopard-cache-cleaner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 23:37

Varför vill du köra Firmware Restoration CD när det det hände vi uppdatering av Mac OS X och inte firmware? Den skivan är bara till för att fixa din dator om den avbröts under en Firmware-uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 12:24
Ursprungligen av acke:

Varför vill du köra Firmware Restoration CD när det det hände vi uppdatering av Mac OS X och inte firmware? Den skivan är bara till för att fixa din dator om den avbröts under en Firmware-uppdatering.

Av två anledningar. Dels så har jag ingen aning om hur man felsöker på en mac, och dels för att när jag sökte på cpu panic så hos Apple Support så fick jag upp restoration cd, så jag tyckte det var värt ett försök.

star-affinity; ungefär hur lång tid ska man hålla ned knappen, och hur lång tid tar det? Har för mig att jag testade det förut, men det hände ingenting på ca 45 sekunder, därefter antog jag att det inte heller fungerade. Men jag kanske var för otålig?

Attans, om jag bara hade haft en Leopard-skiva i närheten!

Ursprungligen av zAjben:

star-affinity; ungefär hur lång tid ska man hålla ned knappen, och hur lång tid tar det? Har för mig att jag testade det förut, men det hände ingenting på ca 45 sekunder, därefter antog jag att det inte heller fungerade. Men jag kanske var för otålig?

Du håller ned skift-tangenten när start-plonget hörs. Håll sedan nere ett tag (vet inte exakt), säg 20 sekunder, i alla fall till den grå Apple-loggan synts ett tag (med snurrande ”sol” under). Det brukar ta rätt mycket längre tid att starta då – inte säkert 45 sekunder räcker.

Sen kommer man till inloggningsrutan med användare och där ska stå ”Safe Boot” (eller motsvarande) i rött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 20:05

Tack för tipset star-affinity. Det fungerade bra, men det tog att bra tag att få igång datorn med hjälp av shift-knappen. Men nu är den igång i alla fall, och det hela verkar ha löst sig genom safe-mode som datorn har. TACK!

http://www.99.se/mac-os-x/268989-problem-efter-uppdatering-till-10-5-8-a.html

(Ska kanske tilläggas att jag uppdaterat 2 macbook utan problem, men på den tredje blev det ovan beskrivna elände)

1
Bevaka tråden