Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kluckande ljud när jag flyttar datorn

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en ny Macbook Pro 13" förra veckan. Den fungerar utomordentligt och är en fröjd att se på, men ibland när jag flyttar den så kommer det ett kort kluckande ljud. Som om något är löst innuti. Men det låter inte varje gång jag flyttar på den. Jag tänkte om det kunde vara sudden motion-sensorn, men den finns väl på vanliga Macbooken också? Och min förra Macbook kluckade aldrig.

Någon som har en idé?

Tror de har något med att du lyfter datorn för fort. Det är ju en hårddisk i datorn, vid snabba rörelser kan hårddisken skadas. Lyft den långsammare och inte så hastigt så ska det sluta "klucka".

Mm, det är mycket möjligt. För det låter precis som ett hårddiskkluckande faktiskt. Jag får ta det lugnare då

japp, är troligtvis SMS som låter. jag har likadant på min och stängde av SMS och då lät det inte. Men jag tycker den är ovanligt hög jämfört med andra bärbara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 19:36

Varför slå av en funktion som är till för att skydda hårddisken?

Jag slog på den igen efteråt slog bara av den för att testa om det var den som lät.

Så har det varit på mina MacBook Pro Unibody. På min nuvarande (senaste modellen) och den tidigare (den innan den senaste modellen). Inga konstigheter utan ett "bra" ljud.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-27 16:56

Har en 13" 2.53GHz, min "kluckar" också och jag har undrat vad det är. Om det är en säkerhetsgrej kan jag alltså känna mig lugn? Annars, hur stänger jag av sudden motion-sensorn?

Ja, det som kluckar verkar vara SMS:en för mig också, så jag känner mig lugn nu.

Calle s: Du kan avaktivera SMS:en för att testa om det är den som kluckar (vilket det troligtvis är), men att ha den avstängd hela tiden är nog ingen bra idé.

Apple Portables: Advanced tips for Sudden Motion Sensor

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-29 14:22

Ok, om det är en säkerhetsgrej är det ok, även om det pajar lite av feelingen av datorn...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-04 16:25

En fråga om SMS, funkar den även om man byter ut HDn? Kör en Seagate Momentous nu och den klickar inte längre när man slänger datorn på sängen. Accelerometern sitter ju i datorn och inte i disken, men behöver disken stödja något speciellt för att skyddas av SMS?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 16:33

Om jag inte missminner så har även vissa hårddiskar SMS inbyggt för att skydda disken vid eventuellt fall. Kan även vara så att jag tänker på att den parkerar skriv/läshuvudet ofta för att undvika skada. Kommer dock inte ihåg vilka diskar det var just nu.

Ursprungligen av shandar:

En fråga om SMS, funkar den även om man byter ut HDn? Kör en Seagate Momentous nu och den klickar inte längre när man slänger datorn på sängen. Accelerometern sitter ju i datorn och inte i disken, men behöver disken stödja något speciellt för att skyddas av SMS?

1
Bevaka tråden