Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar 1GHz eMac

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 21:38

Tittar du på andra maskiner är inte påslaget alls lika högt...

PM 1Ghz: 11% påslag
PM 1.25 GHz: 8% påslag

iMac 800Mhz: 18% påslag
iMac 1Ghz: 18 påslag

iPod 15GB: 13% påslag

Det är lite intressant att ingångs, lågprismacen, eMacen, skulle vara så mycket dyrare att "porta" till Sverige tycker jag

Frakkostnaderna tror jag är snarlika som en iMac/PowerMac dessutom. 10% påslag förstår jag - frakt m.m. kostar. Men 25%?! Då borde Apple erbjuda engelska maskiner till oss Svenskar till US-priset + frakt.

Om något skulle Apple lägga detta extra påslag på PowerMacarna och INTE på ingångs, lågprisburkarna. Proffs har lättare att lägga ut 1000 kr extra än en barnfamilj... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
799 x 9.381727 x 1.25 = 9995

25% är inte bra... Jag förstår inte varför Apple Sverige sitter och envisas med 10-11 kronor dollarskurser (fast i detta fall 9.38). Jag tror knappast att dollarn kommer att på tre-sex månader gå upp till elva kronor igen (och då är jag inte ens ekonomiskt insatt).

En bra anledning att rösta på Euron i alla fall... Då skulle det vara idioti om Apple skulle fortsätta med denna prissättning...

Alltså, varje marknad får betala sina egna kostnader för lokalisering, översättning etc. (och då snackar vi tutti - Apple Store-sidor, remote help, manualer, lådor, operativ etc...)

Det går alltså inte att multiplicera priset i USa med dollarkursen och på så sätt få fram priset (uppenbarligen!).

Det spelar ingen roll vad maskinen kostar i USA. Den kan aldrig bli lika billig i Sverige pga ovanstående...

Jag vetefasiken vad jag gjort. Men jag gjorde två inlägg, det första med att jag inte märkte till skatten. Jag tänkte ändra det men råkade göra ett nytt inlägg och skrev mycket och sen såg att det var fel så då ändrade jag det ner till ingenting.

Aja. Jag tror jag ska gå vila ett tag nu.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-05-06 22:14

Såg två nyheter som många har missat:

1. Bussen är uppskruvad till 133MHz(visst var den bara 100MHz tidigare?)

2. Ny videoutgång, med sån där iBook-kontakt så nu kan man plugga in den till TV:n direkt(med rätt kabel alltså...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 22:22

"Såg två nyheter som många har missat"

Inte jag

Förr var det 100Mhz, yes, o video utgången går genom Mini VGA-porten som på iBook/iMac 17" tror jag.

Den är vacker, det är den…
Den som pysslar med Illsutrator fattar inget dumt beslut om han/hon köper en sån. jag använder knappt andra program.:)

Bevaka tråden