Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med funktioner och syntax i Numbers

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testat att skriva in denna OM sats i numbers,
=OM(F10=<0, "1", "2")

Men jag får bara syntaxfel. Varför vill den inte godta denna sats?

//K

Du måste ha semikolon. Om du skriver in formeln via formelbläddraren istället får du syntaxen rätt från början.

Sen är '<' på fel sida av likhetstecknet.

TUSEN TACK!

Det tog mig massor av tid att försöka följa hjälpfilerna igår. I Hjälpdokumentet står det såhär:

Exempel:
=OM(A5>=0, "Ickenegativt", "Negativt") returnerar texten "Ickenegativt" om cell A5 innehåller ett tal större än eller lika med noll eller ett icke-numeriskt värde. Om cell A5 innehåller ett värde mindre än 0 returnerar funktionen "Negativt".

Helt sjukt att de inte ens kan använda rätt tecken i exempeldokumentet.

//K

Fråga 2, om jag nu vill säga att om värdet i en ruta är mindre än 1, så vill jag att det skall stå "0". Men om värdet inte är mindre än ett, så vill jag att där skall vara en summa funktion.

=OM(D10<1; "0"; "SUMMA($H$9:H10")

Har testat att lägga ett likhetstecken framför SUMMA men det fungerade inte heller..

Sjukt kul program dethär, man kan göra mycket när man väl får häng på skiten!

//K

Ursprungligen av kebarb:

=OM(D10<1; "0"; "SUMMA($H$9:H10")

Bara en gissning... Men prova att ta bort citationstecknen kring SUMMA-delen.

Använd inte " om du vill ha siffror, de används bara för icke-tal. Sätt summa-formeln inom parantes istället, så borde det funka om det är samma syntax som Excel vilket det verrkar vara.

Fungerar finfint dethär!

Tack igen grabbar!

//K

Fortsätter frågandet i denna tråd även fast rubriken är fel.

Kan man länka olika sidor i samma dokument i numbers?

Så att jag kan ha ex. inkomster på ett ark, utgifter på ett annat ark, sammanställningar på ett tredje ark?

Jag har försökt men får inte till det riktigt!

//K

Ursprungligen av kebarb:

Fortsätter frågandet i denna tråd även fast rubriken är fel.

Har justerat rubriken lite, så att tråden kan rymma fler frågor.

/Mod

I det tredje arket skriver du =, sen väljer du arket du vill hämta värdet från och klickar i rätt cell.

Syntaxen är Bladnamn::Tabellnamn::Cell om du inte vill klicka runt.

Det här blir fan bara bättre och bättre alltså. Jag visste inte att det kunde vara så förbannat kul att göra grejer i numbers.

Är det någon som vet om jag kan få datorn att fatta att den skall hoppa en kolum när jag utökar tabellen en rad?

Alltså, på en sida i Numbers har jag sorterat vissa poster horisontellt, och när jag vill infoga data från dessa poster på en annan sida vill jag ha dem vertikalt. För att slippa göra alla manuellt vill jag bara klicka och tänja ut en av dem så att den automatiskt skall ta värdet från nästa post, och nästa osv..

Det fungerar jättebra relativt kolum, och relativt rad. Men jag fattar inte hur jag skall få den att omvandla från kolumn till rad.

En fråga till, är det möjligt att bygga applikationer som är fristående på något lätt vis, genom att först bygga funktionen i numbers och sedan slänga på ett gränssnitt och göra den fristående?

tusen tack för all input grabbar! (&tjejer?)

//K

Ursprungligen av kebarb:

En fråga till, är det möjligt att bygga applikationer som är fristående på något lätt vis, genom att först bygga funktionen i numbers och sedan slänga på ett gränssnitt och göra den fristående?

Nej, det går inte.

Det du frågar efter nu är inte helt lätt. I Excel finns det inget sätt att göra det så enkelt mig veterligen; det går att transponera rader till kolumner men inte genom att bara dra.

I Numbers har jag ingen aning. Ska testa lite ikväll, återkommer.

Najs, väntar med spänning. Transponera.. fint ord.

Går det bygga apps tror ni?

//K

Nästa fråga:

När jag bygger funktioner som är beroende av andra funktioner, så vill jag att de skall vara tomma om summan blir noll. Dvs, det skall inte stå "0" i den cellen om värdet blir noll.

För att uppnå detta har jag hittils använt OM satser, och satt dem till OM <1 så skriv " ".

Nu har jag upptäckt att detta påverkar andra celler, så att jag får små varningstrianglar där om det blir på detta vis. Eftersom mellanslaget inte är en siffra.

Finns det någonstans där jag kan ställa in att alla värden som är mindre än 1 inte visas?

Det låter väldigt basic faktiskt, som en sorts avrundning.

Kanske finns det en funktion som går att göra på liknande vis:

=OM(CELL≠NUMERISKT TAL;" ";TALET)

//K

Senast redigerat 2009-08-21 13:35

Är det ingen som vet hur jag kan få en cell med värdet NOLL att visa ingenting, dvs vara tom.

Detta utan att alla andra celler som är beroende av denna skall visa en varningtriangel som de gör om jag lägger dit ett mellanslag istället.

//K

Jag fortsätter i en gammal tråd, hoppas någon läser.

Jag har i Excel upptäckt att man kan dela av en del av arket som är "statisk" så att den inte scrollar när man scrollar på dokumentet.

Detta är väldigt användbart om man har exempelvis rubriker som man vill skall ligga fast medan man scrollar i data.

Hur åstakommer jag detta i numbers?

//K

1
Bevaka tråden