Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Powermac G5 har kraschat! PCI-strul

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 23:37

Hej!

Känner mig lite knäckt.

Här kommer storyn:

Äger en Powermac G5 med pci-x kortplatser. Köpte först ett gammalt pci ljudkort som enligt vad jag läst fram skulle funka i datorn. När jag satte i det så dog den och ville därefter inte starta. Jag provade då att rycka ut sladden och väntade ett tag. Då startade datorn igen.

Drog slutsatsen att det var något problem med detta ljudkortet och bestämde mig för att skaffa ett annat.

Denna gången ett sprillans nytt motu pci-x kort. Jag sätter i kortet och datorn dör. Provar då att ta ut det och rycka ut sladden som förra gången. Denna gången vill dock inte datorn starta.

Har även provat att ta ut och sätta i det där batteriet som sitter i, men det gör ingen skillnad. Har också mätt upp batteriet och konstaterat att det finns ström.

Vad gör jag? Varför vill den inte ta emot pci korten? Kan datorn ha totalpajat? Och hur kan jag få det diagnostiserat utan att behöva lägga ut tusenlappar på servicekostnader?

Fett med creds och kanske till och med något extra till den som kan lösa detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-15 00:10

Har du noll ställt PSU eller SMU eller vad det nu heter sitter en liten knapp under ram minnena.
Har provat plocka ut minnena.

B.D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 10:02
Ursprungligen av bodahl:

Har du noll ställt PSU eller SMU eller vad det nu heter sitter en liten knapp under ram minnena.
Har provat plocka ut minnena.

B.D

Läste här How to reset the SMU on a Power Mac G5 (Late 2004) or Power Mac G5 (Late 2005) och tolkade det som att jag bara behövde dra ut sladden och vänta för att SMU ska nollställas. Har dock inte ännu kollat ifall jag har en sån där knapp. Ska kika idag. Datorn står inte hemma utan i studion (och där har jag tyvärr inte internet).

Kan det verkligen vara någon ide att plocka ut minnena? Kan det påverka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 23:49

Har nu testat att trycka på SMU reset. Funkar tyvärr fortfarande inte. (Ibland när jag försöker starta den så blinkar det till en röd lampa inuti och ibland inte.)

Provade också att plocka ut minnena, men det verkade inte heller ha påverkan.

Vad tror du, är det kört?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-25 22:08

Är du säker på att korten är komplatibla med Apple G5.
Står det på korten att dom ska funka i G5.
Så borde du gå till affären och säga till dom att deras kort har sabbat din dator.

Vad är det får en dator g5.

B.D

1
Bevaka tråden