Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få OS X mer som Windows?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ta inte rubriken för hårt. Jag diggar os x och kört det i många år, men har ändå några önskemål om funktioner jag vill ha på min mac för effektivare arbete (och i viss mån bara för egen smaks skull).

1. kan man fixa så att alt+tab skiftar mellan fönster med ramma regler som i win?

2. Kan man ändra docken fullständigt (dvs annat än bara byta bakgrund etc). Dockan i windows 7 funkar klockrent!

3. win7 har även en spännande funktion för att maximera fönster genom att dra fönstret längst upp. Och likaså att "halv-maximera" så den bara tar vänster- resp. höger sida om man man släpper den där. Detta är perfekt om man ska jämföra innehållet ifrån 2 källor.

listan kan göras lång - men den hade givetvis varit längre åt andra hållet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 23:50

För alternativ 3 använder jag F9, tycker det funkar fint. Fungerar även för alternativ 1, när du har tryckt F9 kör du ju bara piltengenterna för att välja fönster.

Använder redan den funktionen. Men det går inte lika fort & smidigt, tyvärr.
Dessutom om jag har minimerat (cmd +h) ett fönster så är det inte med.

  • Medlem
  • 2009-08-15 01:14
Ursprungligen av rittfeldt:

Ta inte rubriken för hårt. Jag diggar os x och kört det i många år, men har ändå några önskemål om funktioner jag vill ha på min mac för effektivare arbete (och i viss mån bara för egen smaks skull).

1. kan man fixa så att alt+tab skiftar mellan fönster med ramma regler som i win?

2. Kan man ändra docken fullständigt (dvs annat än bara byta bakgrund etc). Dockan i windows 7 funkar klockrent!

3. win7 har även en spännande funktion för att maximera fönster genom att dra fönstret längst upp. Och likaså att "halv-maximera" så den bara tar vänster- resp. höger sida om man man släpper den där. Detta är perfekt om man ska jämföra innehållet ifrån 2 källor.

listan kan göras lång - men den hade givetvis varit längre åt andra hållet

1, Vilka regler?

2. Hur då "fullständigt"?

(Har ingen aning om hur WIndows fungerar.)

1. Many Tricks · Witch

2 och 3. Det är möjligt att det finns något program för detta, men så vitt jag vet är svaret på dessa frågor: Nej.

Ursprungligen av Baron:

1, Vilka regler?

2. Hur då "fullständigt"?

1. Menar så att det även tex tabbar mellan fönster som är gömda i dockan.

2. Med fullständigt menar jag egentligen om man kan få den mer som i win 7 (kör det operativet på min gamla stationära skräpdator).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Many Tricks · Witch

2 och 3. Det är möjligt att det finns något program för detta, men så vitt jag vet är svaret på dessa frågor: Nej.

Ska ta en kik på länken direkt

  • Medlem
  • 2009-08-15 10:45
Ursprungligen av rittfeldt:

1. Menar så att det även tex tabbar mellan fönster som är gömda i dockan.

2. Med fullständigt menar jag egentligen om man kan få den mer som i win 7 (kör det operativet på min gamla stationära skräpdator).

Ska ta en kik på länken direkt

Jag använder också Witch som Jesper tipsar om.

Jag har sedan i går inte börjat använda Windows, så jag vet fortfarande inte hur dockan ser ut där.

Ursprungligen av Baron:

...Jag har sedan i går inte börjat använda Windows, så jag vet fortfarande inte hur dockan ser ut där.

Här kan du ladda ner RC av Win 7 från MS som funkar till mars 2010:

Windows 7 Release Candidate (RC): Instructions for Free Download

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-08-15 10:47
Ursprungligen av rittfeldt:

1. kan man fixa så att alt+tab skiftar mellan fönster med ramma regler som i win?

Går väl egentligen inte då OS X och Windows har två helt olika grundläggande paradigmer för hur fönster och applikationer förhåller sig. Som du kanske känner till så avslutas alltid applikationen med sista fönstret i Windows. I OS X har fönster och applikation inte samma koppling. Se även hur menyraden skiljer sig fundamentalt. Andra mer Apple-kunniga rävar på 99.se får gärna komplettera med dom korrekta termerna för Windows respektive OS X.

Ursprungligen av rittfeldt:

2. Kan man ändra docken fullständigt (dvs annat än bara byta bakgrund etc). Dockan i windows 7 funkar klockrent!

Kan du verkligen göra alla saker i Windows 7 som med Dockan i OS X? Jag tänker på drag-n-drop, animerade ikoner etc. Har Windows 7 tagit sig i kragen så betydligt. Ser man på. Måste fråga Niklas lite mer om det.

Ursprungligen av rittfeldt:

3. win7 har även en spännande funktion för att maximera fönster genom att dra fönstret längst upp. Och likaså att "halv-maximera" så den bara tar vänster- resp. höger sida om man man släpper den där. Detta är perfekt om man ska jämföra innehållet ifrån 2 källor.

Vad får du om du klickar respektive ALT-klickar på gröna? Men jag har inget problem med att andra produkter har spännande saker om jag kan få funktionella diton. Då vinner ofta dom senare. Dessutom ser många, även jag, det som ett otyg att ständigt maximera fönster. Apple har genom åren hållt sig med ett rent och utrymmessnålt fönstersystem. Är man dessutom kommen från *NIX-världen så är man van att få ha många applikationer, och därmed fönster, igång/öppna samtidigt. Då faller allt pladask om man ständigt maximerar varenda fönster man har. Jag behöver tex inte använda hela bildskärmens bredd för textredigering.

Nej, jag vill inte vara gnällig. Jag vill bara använda OS X (och dess underliggande *NIX-arv) på bästa sätt. Där har få och inga Windows-arv någon självklart hemvist. When in Rome osv (du vet)...

Ursprungligen av frazze:

Går väl egentligen inte då OS X och Windows har två helt olika grundläggande paradigmer för hur fönster och applikationer förhåller sig.

Är precis det jag befarar gör det hela lite mer komplicerat.

Ursprungligen av frazze:

Kan du verkligen göra alla saker i Windows 7 som med Dockan i OS X? Jag tänker på drag-n-drop, animerade ikoner etc. Har Windows 7 tagit sig i kragen så betydligt.

Har som sagt bägge själv att jämföra, men ta en kik på någon av alla jämförelser på nätet där de jämför dock vs windows 7 taskbar. Den är faktiskt inte så dum

Ursprungligen av frazze:

Är man dessutom kommen från *NIX-världen så är man van att få ha många applikationer, och därmed fönster, igång/öppna samtidigt. Då faller allt pladask om man ständigt maximerar varenda fönster man har. Jag behöver tex inte använda hela bildskärmens bredd för textredigering.

Smaken är olika. Personligen tycker jag om att inte ha "störomoment" i form av andra fönster runt i kring det jag arbetar med. Tack och lov hjälper spaces här en hel del.

Ursprungligen av frazze:

Går väl egentligen inte då OS X och Windows har två helt olika grundläggande paradigmer för hur fönster och applikationer förhåller sig.

Ursprungligen av rittfeldt:

Är precis det jag befarar gör det hela lite mer komplicerat.

Men prova Witch först, innan ni säger att det inte går, eller att ni befarar att det inte går.

Det är inte exakt likadant som i Windows. Witch kan ibland visa "för många" fönster. Ett exempel: I Dreamweaver visar Witch även "Files"-fönstret, och inte bara de öppna dokumenten. Men det är ju bara att "tabba" sig förbi det fönstret.

Jag använder nästan aldrig Alt-Tab, men när jag använder det så tycker jag att Witch gör jobbet alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men prova Witch först, innan ni säger att det inte går, eller att ni befarar att det inte går.

Då var det testat i 10sek - spontanreaktionen är att det verkar motsvara förhoppningarna ganska bra

Originaldocken ser för jävlig ut - någon på Apple var sjuk i skallen när den togs fram.

Skriv detta i Terminal så får du en snygg dock:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock

Ursprungligen av Zimmerman:

Originaldocken ser för jävlig ut - någon på Apple var sjuk i skallen när den togs fram.

Skriv detta i Terminal så får du en snygg dock:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock

Är ganska nöjd med min egen (clean - startar i princip alla program med cmd+space):

  • Medlem
  • 2009-08-15 11:59

Tack! Men vad ska jag med det till? Är det värt besväret för att få veta hur dockan ser ut?

Om du vill vara uppdaterad, så....det finns en massa andra fina funktioner i Win 7 oxå..så du vet vad Snow Leopard har att tävla mot..

Kör 64-bitars versionen av RC sedan den kom ut....stabil, snabb, snygg..

  • Medlem
  • 2009-08-15 12:40

Försöker ladda hem den, men fastnar på inloggningen i Windows Live... :/

Ursprungligen av Baron:

Försöker ladda hem den, men fastnar på inloggningen i Windows Live... :/

fastnar? skapa ett live ID med vilken mailadress som helst..

Vad är problemet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-15 13:22
Ursprungligen av Macce65:

fastnar? skapa ett live ID med vilken mailadress som helst..

Vad är problemet?

Kan det vara att det krävs Internet Explorer(ActiveX?) för att kunna logga in där?
Jag fastnar vid inloggningen likaväl.

  • Medlem
  • 2009-08-15 12:58

Jag loggar in men fastnar på en snurra.

Senast redigerat 2009-08-15 14:18

du kan logga in men får inte en produktnyckel?

nej, det krävs ingen Active X..o inte IE..tanken är ju att sprida RC..
testa en annan browser

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 02:54

Nope, du behöver Windows för att ladda ner Windows. Min kompis fick dra igång VMware för att få tag på ett serienummer. Riktigt segt.

  • Medlem
  • 2009-08-17 07:12
Ursprungligen av shandar:

Nope, du behöver Windows för att ladda ner Windows. Min kompis fick dra igång VMware för att få tag på ett serienummer. Riktigt segt.

Åjo, jag har fått hem det två gånger nu, i FF. En 32- och en 64-bitarsversion.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 07:41
Ursprungligen av Baron:

Åjo, jag har fått hem det två gånger nu, i FF. En 32- och en 64-bitarsversion.

Har du laddat ner skräpet bara för att få se hur ful den s. k. taskbaren är?
Det finns enklare sätt att se det.
AppleInsider | Microsoft's Windows 7 to bring Apple-tinged design changes

  • Medlem
  • 2009-08-17 07:50

Nejdå, jag blev bara lite nyfiken på systemet i allmänhet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-16 18:02

Jag hittade detta program som jag har provat i ett par timmar nu och precis köpte licens till, den gör allting jag har saknat i OSX, maximerar fönster och kan organisera sida vid sida osv med hjälp av snabbkommandon.
http://www.irradiatedsoftware.com/sizeup/

Jag kör 10.6.1 och det fungerar utmärkt

Aktivitetsfältet i Windows 7 förstör ju hela logiken med det fönsterbaserade GUIt som Windows använder. Jag förstår inte varför de frångick en fungerande logik för att blanda den med det applikationsbaserade GUIt som Mac OS använder sig av. Ett GUI ska vara enkelt och konsekvent och då går det inte att blanda "det bästa av två världar" för då är det inte konsekvent längre. (Windows före 7an och Mac OS har bägge väldigt logiska GUIn jämfört med t ex KDE eller framförallt Gnome som blandar lite hej vilt).

Ni som kör W7; testa att öppna filhanteraren i Firefox, stäng ner huvudfönstret så bara filhanteraren är kvar och klicka sen på FF-ikonen i aktivitetsfältet så förstår ni vad jag menar. Egentligen borde det öppnas ett nytt huvudfönster som i tidigare Windowsversioner men så görs icke. Man kan inte heller använda Ctrl+N för att öppna nytt eftersom menyraden och alla kommandona saknas.

1
Bevaka tråden