Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte uppdatera systemet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, försöker uppdatera systemet på min dotters MacBook (ca 2,5 år gammal). Den har f n 10.5.7, försöker uppdatera till 10.5.8 och en del andra uppdateringar (via Programuppdateringar).
Laddar ned uppdateringarna och uppdateringarna startar utan problem, men efter ett tag får jag följande meddelande:

"Ingen av de valda uppdateringarna kunde installeras.
Installeraren kunde inte installera vissa filer i ”/”. Kontakta programtillverkaren och be om assistans."

Därefter blir det omstart.

När jag försöker reparera skivbehörigheter får jag följande felmeddelande:

"Fel: den underliggande åtgärden avslutades med ett fel"

Jag har nollställt PRAM.

När jag startar från OSX-skivan (Leopard) och kör Skivkontroll visar den bara att skivan är felfri.

Vad göra?!? Kontakta Apple kan man väl inte göra utan stora kostnader (trots vad det står om att "kontakta programtillverkaren" i felmeddelandet)?

  • Medlem
  • 2009-08-14 22:10

Inte för att jag tror att det hjälper. Men testa att ta ut batteriet. Håll därefter nere strömbrytaren i 10 sekunder. Sätt i batteriet och starta upp igen. Det är det enda jag kan komma på om du redan har provat PRAM:et.
Är absolut ingen expert på felsökning! Men det kan kanske vara värt ett försök?

Hej, tack det kan ju vara värt att pröva. Vad riskerar man om man gör som du föreslår? Försvinner inställningar etc?

  • Medlem
  • 2009-08-15 10:34

Man "nollställer" bara datorn. Inga filer eller inställningar försvinner. Men om datorn har fått tuppjuck så kan det kanske lösa dina problem. Det är det enda jag kan komma på. Men som sagt, ingenting försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 14:04

Om inget annat fungerar så får du installera om systemet med Arkivera och installera. Detta tar inte bort något från datorn utan lägger ditt gamla system i en särskild mapp och ger dej ett nytt fräscht system som går att uppdatera via Programuppdatering. Du måste köra Programuppdatering flera gånger tills det inte finns mer att uppdatera. Sedan behöver du installera senaste Adobe flash player. Adobe - Adobe Flash Player

1
Bevaka tråden