Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklick med två fingrar fungerar inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-14 11:15

Alltså jag hajar inte! Jag har precis köpt en Macbook pro och håller som bäst på att lära mig den nya styrplattan. Jag får inte sekundärklickning, eller högerklickning att funka. Själva "klickdelen" av styrplattan är väl ändå den nedre halvan av styrplattan eller? Och när jag ska försöka trycka med två fingrar där, eller med ena fingret på klickdelen och det andra fingret vart som helt på plattan hände absolut ingenting! Datorn beter sig som att det bara var ett finger som klickade.

Vad gör jag för fel? Please, någon!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-08-14 11:41
Ursprungligen av KOL:

Alltså jag hajar inte! Jag har precis köpt en Macbook pro och håller som bäst på att lära mig den nya styrplattan. Jag får inte sekundärklickning, eller högerklickning att funka. Själva "klickdelen" av styrplattan är väl ändå den nedre halvan av styrplattan eller? Och när jag ska försöka trycka med två fingrar där, eller med ena fingret på klickdelen och det andra fingret vart som helt på plattan hände absolut ingenting! Datorn beter sig som att det bara var ett finger som klickade.

Vad gör jag för fel? Please, någon!

Högerklick får du genom att hålla nere CTRL samtidigt som du vänsterklickar. Nu är ju det lite bökigt ibland och då finns det givetvis ett annat sätt. Du måste dock aktivera detta innan du kan använda det.
Gå in i System Preferences och välj Track Pad. Där hittar du en kryssruta som heter Secondary Tap (ingen aning vad det blir på svenska). Nu kan du högerklicka med två fingrar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-14 13:05

Jo, jag vet att man högerklickar genom att man håller ctrl nere samtidigt som man klickar med ett finger. Men det är inte det jag är ute efter.
Jag vill kunna högerklicka genom att klicka med två fingrar på styrplattan, utan att använda ctrl.
Jag har klickat i rutan i systeminställningar, styrplattan. Det funkar ändå inte. Det som istället inträffar är att exposé aktiveras. Suck! Vad gör jag för fel? Är det fel på min splitter nya MBP eller?

Ovanstående tre inlägg har brutits ut från en annan tråd. Försök undvika att lägga in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat.

Visserligen handlade den tråden också om problem med styrplattan - men det var ett helt annat problem. Trådarna kan bli svårlästa om man har två olika frågeställningar som ska gå parallellt i samma tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 14:49

Det bästa sättet, enligt mig, att använda de nya plattorna, är att "låtsas" som att det fortfarande finns en fysisk knapp.

Placera tummen på/ovanför plattans nedre del, som om det var en knapp där, och använd samtidigt ett finger för att förflytta pekaren. För att klicka - håll kvar fingret där det skall vara och klicka med tummen på den tänkta knappen. För att sekundärklicka - lägg till ett andra finger på plattan innan du klickar med tummen på den tänkta knappen.

Ett annat sätt är att ignorera var klick tar bäst och i stället bara ha ett enda finger på plattan som man styr med och som man trycker ner där det råkar vara när man ska klicka. Använder man två fingrar samtidigt för att trycka ner plattan var som helst, får man sekundärklick.

En väldigt rörig förklaring blev detta och det låter plötsligt väldigt komplicerat att använda plattan ... Det är egentligen inga problem när man väl hittar känslan.
Observera dock att alla typer av flerfinger-funktioner måste vara aktiverade i Systeminställningar för att fungera. Hur Exposé och annat ska vara kopplat kan man också skräddarsy där.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-14 14:55

Ok, Jesper, menar du att jag skulle skapa ett nytt inlägg och ställa frågan där?

Ursprungligen av KOL:

Ok, Jesper, menar du att jag skulle skapa ett nytt inlägg och ställa frågan där?

Nej, inte nytt inlägg - det var ju det du gjorde. Du borde ha klickat på "Ny diskussion".

Samma ämne, eller väldigt närliggande = Fortsätt i befintlig tråd
Ny fråga, som inte redan finns i någon annan tråd = Skapa ny tråd

Men visst kan det vara en svår gränsdragning ibland... Kan vara svårt att avgöra om det är tillräckligt närliggande eller om det är nytt. Men blir det fel, så fixar vi det. Det är därför vi moderatorer finns här.

/Mod

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-14 15:40

Tyvärr får jag inte det här med högerklick att fungera ändå. Typiskt. Känns som att jag måste gå till återförsäljaren, så de får visa mig. För ingen här har väl råkat ut för att exposé aktiveras när man klickar med två fingrar, dvs. högerklickar, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 16:47
Ursprungligen av KOL:

Tyvärr får jag inte det här med högerklick att fungera ändå. Typiskt. Känns som att jag måste gå till återförsäljaren, så de får visa mig. För ingen här har väl råkat ut för att exposé aktiveras när man klickar med två fingrar, dvs. högerklickar, eller?

Har ingen maskin med multitouch här att testa på, men det är mycket möjligt att man kan ställa in det så, med tanke på att man i inställningarna för Exposé kan placera någon av funktionerna på Sekundär musknapp.
Testa att skapa ett nytt konto. Uppstår problemet även i ett fräscht konto där funktionen definitivt inte är inställd så, är det något fel.

Ursprungligen av KOL:

...För ingen här har väl råkat ut för att exposé aktiveras när man klickar med två fingrar...

Har du kollat i Exposé-inställningarna vilket kommando du har valt för att aktivera Exposé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 15:43

håll två fingar på trackpaden, och sen klicka med ett tredje?

Så har jag i alla fall vant mig att göra

Två fingrar mitt på touchpaden, sen trycker du bara till med båda fingrarna? Var inga som helst problem för mig iaf, men du kanske har råkat ändra något i Exposé-inställningarna om du inte får till det? Testade även det som någon skrev om tre fingrar, fungerar inte alls, den känns ju av att det är ett finger till på touchpaden och således blir det inte högerklick?

Det finns ju en film under "Styrplatta" under inställningar som visar tydligt hur du gör?
Kolla under inställnignarna för Exposé, rimligtvis bör en av funktionerna där vara inställda på att reagera på "sekundär musknapp". Ta bort den inställningen så ska de absolut fungera

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-14 20:37

Rajje, Christoffer o Jesper, där hade vi det! Under inställningarna till exposé var felet(eller vad man nu ska säga att det var)!

Tack, tack och åter tack!

Mvh
KOL

Nu funkar det lite bättre säkert, och säkerligen ser det mer ut som instruktionsvideon för sekundärklick

1
Bevaka tråden