Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband i stället för ADSL?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-13 18:00

Sitter med senaste fakturan från ComHem framför mig. Dyster läsning.

Av all lockande reklam för mobilt bredband kan man få uppfattningen att det är både snabbare och billigare än ComHem. Är det så?

Jag har idag router med WiFi i lägenheten och har sett att det finns 3G-routrar, så det bör fungera. Men finns det någon ej nämnd baksida med att ha en sådan lösning?

Jag har en USB-dong från Tele2 med kontantkort. Den utlovar 7,2 MB och kostar som mest per månad mindre än ComHem. Men är det någon som har testat att sätta den i en 3G-router och köra tre datorer via den?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 18:50

Jag kör två datorer och ett PS3 samt två iphones över ett O2 7,2 Mbit/s via en Ericsson-router. Det fungerar oväntat bra men några 7,2 Mbit är det sällan tal om, hastigheten varierar en hel del. Klart värt det tycker jag iaf, besparingen är rätt rejäl.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-13 19:05

Ursäkta en okunnig, vad är O2?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 19:07
Ursprungligen av Stig R:

Ursäkta en okunnig, vad är O2?

Det är en mobiloperatör, jag bor på Irland så operatörerna skiljer lite. Däremot är ju tekniken densamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 01:01

Jag har bytt comhem mot 3g-nät från tre.

Funkar betydligt stabilare än comhem.

Har dock turen att bo mycket fördelaktigt, får i princip alltid ut 7mbit! Hemma hos andra som bor lika centralt som mig kan det ofta ligga på typ 2-3 mbit.

Den enda baksidan är att dom stryper hastigheten till 0.2mbit efter 20 gb, vilket hittils har varit typ sista veckan i månaden.

Har funderat på att ringa tre och kolla om man kan få en deal med högre bandbredd.... känns ju lite kasst att behöva ha två abonnemang och byta dongel efter halva månaden

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 02:03

Var i Sverige i förra veckan och fick körde Telenor mobilt bredband under de två veckor jag var där.

Måste säga att det var allt annat än kul.

Kollade med bredbandskollen varenda dag(morgon o kväll mest då förtstås), och kom aldrig över 300kbit/sekund, varken upp eller ner.

Beror nog som sagt var man bor, men min korta erfarenhet säger att man inte ska ersätta fast bredband med mobilt sådant.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-14 10:42

Var i Sverige var du? Jag bor utanför Stockholm, det kanske har betydelse var man är?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 11:06
Ursprungligen av Stig R:

Var i Sverige var du? Jag bor utanför Stockholm, det kanske har betydelse var man är?

Om det fungerar bra och stabilt med din USB-dongel så kommer det att fungera bra med 3G-router.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-14 11:43

Stabilt kan man inte säga att det är. Men en hypotes är att dongeln är bättre kompatibel med routern än med Mac OS 10.5

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 11:59
Ursprungligen av Stig R:

Stabilt kan man inte säga att det är. Men en hypotes är att dongeln är bättre kompatibel med routern än med Mac OS 10.5

Om du har en sån där HUAWEI E220 som man brukar få så är den notoriskt instabil, särskilt i kombination med OS X. 3G routers brukar hålla högre kvalitet. Som du säkert vet behöver du ju ingen dongel om du har en 3G-router, SIM-kortet stoppar man direkt i routern.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-14 14:37

Mitt modem (299 kr på Clas Ohlson) heter Huawei E1550.
Jag har nu köpt en 3G-router, Dovado UMR, från Clas Ohlson. Först fungerade ingenting men efter uppgradering av firmware till 4.0 verkar det stabilt (under första 20 minuterna, vi får väl se hur det går).

Preliminärt märks ingen skillnad från ComHems bredband. Skall köra bredbandskollen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-14 14:46

Det är skillnad.
Bredbandskollen.nu:
ComHem 8/1: 7,43/0.98 (håller ganska väl vad de lovar)
Comviq kontantsurf, med 3,6 MB modem Huawei 1550: 1,88/0,12
I båda fallen uppkopplad via WLAN över respektive router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 15:44

Varför 3G-uppkoppling i mitt tycke inte borde ersätta en normal fast uppkoppling hemma:

- Generellt sett långsammare
Beroende på vilket abonnemang man jämför med såklart, men i min erfarenhet kan det inte alls mäta sig med ett schysst ADSL. Och då är ADSL ändå en generellt sett underlägsen teknik också.
Speciellt upphastigheten är mycket dålig på 3G.

- Definitivt mer instabilt
Hur ofta bryts inte samtalen när man talar i mobilen? Hur många störningar uppkommer inte? Hur mycket problem med täckning inomhus och i stadsmiljöer har man inte? Hur mycket kommer inte trafiken påverkas beroende på antalet människor som för tillfället vandrar in i området och använder samma mast? Vill man verkligen använda denna opålitliga trådlösa teknik till sin ständiga och trogna internetuppkoppling i stället för en ordentlig stabil kabel? I min erfarenhet blir internetupplevelsen ungefär som den var på de uppringda modemens tid. Plötsliga nerkopplingar blir vardag.

- Avviker från traditionella typer av nätverk
I stället för en enkel uppkoppling som kommer ur väggen och som man kan bygga på med en typisk nätverksstruktur av routrar, ethernetkablar, AirPort, switchar, skrivare och allt vad man kan tänkas behöva, får man en liten simpel USB-dongel som är avsedd att anslutas som en enhet till en enda dator. 3G-router javisst, men de är mycket dyra och inte speciellt standardiserade har jag för mig.

- Är inte ständigt uppkopplad
Återigen likt på den gamla uppringda modem-tiden måste man sitta och trycka "Koppla upp" och "koppla ner". Varför byta ner sig till det igen, när vi äntligen har finfina ständiga uppkopplingar? Med 3G-router kanske detta problem inte finns iofs, men återigen är jag inte så säker på det där med 3G-routrar ...

- Konstiga och krångliga lösningar istf normala standarder
Min erfarenhet av mobila bredband inkluderar hemskheter såsom:
Idiotiska tredjepartsprogram fulla av siffror och mätare och stora idiotiska färgglada knappar som man måste gå in och trycka på istf systemets vanliga "Koppla upp" och som på Win-maner breder ut sig i hela systemet och lägger dumma symboler i Dock, menyraden, skrivbordet och överallt.
Krångel med PIN-koder och annat rörande SIM-kortet som oftast måste lösas på idiotiska sätt såsom att behöva sätta in kortet i en mobil, såvida man inte installerar Win i VMWare och kör operatörens hemska program där.
Krångel med SMTP-servrar - har t.ex. varit med om att de kräver unika lösenord som måste SMS:as till själva SIM-kortet (som då återigen måste flyttas till en mobil).
Drivrutiner för Mac som slutat fungera efter systemuppdateringar och som tvingat en att hitta alternativ på en skum och totalt okänd inofficiell sida.
Detta är såklart mest ett känslomässigt argument (mycket av det har säkert lösts på senare tid), men att en uppkoppling känns bra och ger en bra upplevelse är också ganska viktigt kan man tycka. I mitt tycke är mobilt bredband-världen lite av ett leksakshus än så länge. Och jag är ingen nätverksnörd eller liknande, utan i detta fall bara en användare som vill ha känslan av att man sitter på rejäla grejer.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 15:56
Ursprungligen av Rajje:

Varför 3G-uppkoppling i mitt tycke inte borde ersätta en normal fast uppkoppling hemma:

- Generellt sett långsammare

Ja det stämmer, det behövs optimala förhållanden och bra grejer för att få maxhastighet.

Ursprungligen av Rajje:

- Definitivt mer instabilt

Lite mer instabilt är det men i områden med god täckning fungerar det förvånansvört bra. ADSL går ju också lite upp och ned.

Ursprungligen av Rajje:

- Avviker från traditionella typer av nätverk
- Är inte ständigt uppkopplad
- Konstiga och krångliga lösningar istf normala standarder
.

Det där löser du med en bra 3G-router, alltså inte en som man kopplar en dongel till utan en sån som faktiskt tar ett sim-kort. De erbjuder WiFi och ett antal ethernetportar. Du märker ingen skillnad. Du ärständigt uppkopplad med alla dina enheter som ansluter till routern.

Sammanfattningsvis så kan man säga att mobilt bredband kanske inte är något för den riktigt "tunge" internetanvändaren men kan man leva med att hastigheten kan variera litegrann och att man inte får ladda ned mer än ca 10GB med de flesta abbonnemangen så fungerar det utmärkt. Det finns mycket pengar att spara iom att man inte behöver ha någon idiotik fast telefon och alltså slipper betala nätavgift osv. Nu jämför jag alltså med ADSL. Har man ethernetjack i lägenheten så är det så klart en no-brainer.

Tiderna förändras och teknikutvecklingen går framåt. På sikt kommer nog de flesta att köra någon form av trådlös uppkoppling om jag får gissa.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-14 16:24

Jag instämmer i stort med rhesus.
Jag bor i Sverige sju månader per år. Betalar 3600 kr/år för bredbandet, måste betala för 12 månader till ComHem. Med mobilt bredband och kontantkort under åtta månader kostar det under tvåtusen. Minst 1600 kr/år i vinst.

Men visst, vi ligger i framkant och då får man finna sig i att det hackar lite. Men jag räknar med att det skall bli bättre stabilitet inom något år. Som privatperson tror jag att hastigheten är tillräcklig.

Sedan gäller det att välja rätt router och rätt modem. Min kombination är kanske inte den optimala, men nu testar vi.

Detta inlägg har i alla fall skickats via 3G.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-14 16:48

Men det är klart - inget går upp mot ett bredbandsuttag i väggen.

Kunde man köpa kontantkort på ADSL kanske jag skulle göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-15 11:53

Jag testade ett mobilt bredband från Telia och ett Huwei-220 modem+D-Link Dir-655 och det funkade klockrent som backup för adsl-abonnemanget. Hastigheten var såpass hög att jag inte märkte någon större skillnad.
Dessvärre körde jag aldrig Bredbandskollen, så jag har inte några faktiska siffror.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-20 00:02

Någon som har nyare erfarenheter på detta område? Hur funkar tex svtplay med 3g modem?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-01-21 13:31
Ursprungligen av paxx:

Någon som har nyare erfarenheter på detta område? Hur funkar tex svtplay med 3g modem?

För min del fungerar det bra. Kör med en 3G router som heter Ericsson W25 och den klarar en nedlänk av 7,2 Mbit/s. I mitt område erbjuds vi 3,6 Mbit/s med Telenor och jag ligger runt 2,5-3 Mbit/ och det fungerar mycket bra med SVTPlay. Har däremot upptäckt att hamnar man under 1,5 Mbit/s så buffrar den väldigt mycket och det blir väldigt jobbigt, nästan omöjligt att titta. Men har man bättre hastighet så buffrar den bara ibland. Har tittat i ca 20 min innan den första buffringen.

Så summan är att jag tycker det fungerar bra och min son tittar på Bolibompa utan "gnäll".

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-01-21 14:00

Jag körde i två veckor efter nyår och det fungerade tillräckligt bra för att jag skall fortsätta när jag återvänder till Sverige.

Testade videos på Facebook och SVT Play - inga problem. Hastighet ned c:a 3 Mbit/s, mätt med speedtest.net, kolla den.

Men det är klart - större systemuppdateringar kommer att ta längre tid så allt är inte rosenrött. Önskar mig fortfarande ett kontantkortsabbonnemang på ADSL.

1
Bevaka tråden