Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta mellan två datorer i nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker få till en delad mapp mellan iMac och Macbook, när jag väjer den andra datorn under Enheter, så säger den att den inte kan ansluta.
Har provat från båda hållen. Aktiverat AppleTalk om det nu har med saken att göra.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Hej

är båda imac och MacBook HD delade du kanske måste markera HD och dela ut båda

sen har du nätverks kabel mellan eller kör du till en router

är det direkt kabel mellan datorerna så ska den vara korsad tror jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-14 00:59

Låter som något problem med IP-adresser. Ett sätt att lösa detta är att slå på internetdelningen på ena datorn (förslagsvis Macbooken). Med internetdelningen påslagen delas IP-adresser ut (därför är det viktigt att du slår av det igen, innan du kopplar tillbaka datorn till din internetleverantör). Därefter kan du slå på fildelning med AFP.

På moderna Mac:ar (typ 2000-talare) behöver inte kablarna vara korsade.

möjligt

ni kan radera inläget senare om den är för lång

Översikt
I det här dokumentet anges vilka Apple-produkter som behöver en övergångskabel för Ethernet, och vilka som kan använda en standard-Ethernet-kabel när de ansluts direkt till en annan Apple-produkt.

Du kan ansluta två datorer till varandra med en Ethernet-kabel. Datorerna utgör då ett litet nätverk. Beroende på datormodell kan du behöva använda en övergångskabel för Ethernet i stället för en direktkabel.

Till många senare Macintosh-modeller går det att använda antingen en direktkabel eller en övergångskabel för Ethernet via Auto-MDIX-gränssnittet (Auto-Medium Dependent Interface Crossover). Till tidigare modeller behövs en övergångskabel för Ethernet eftersom de endast fungerar med MDI-gränssnittet (Medium Dependent Interface) .

Auto-MDIX växlar automatiskt mellan MDI och MDI-X. Det innebär att det går att använda båda kabeltyperna, oavsett om du kopplar ihop två datorer direkt eller ansluter via en hubb eller växel. Till MDI-enheter som är anslutna till Auto-MDIX-enheter behövs ingen övergångskabel för Ethernet.

Berörda produkter
Apple TV, AirPort, Servrar, Bärbara datorer, Stationära datorer
Produkter som inte behöver en övergångskabel
iMac (17 tum, 1 GHz) och senare
eMac (ATI-grafik) och senare
iBook (Dual USB) och senare
Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) och senare
Xserve och senare
Power Mac G5 och senare
PowerBook G4 och senare
Mac mini
AirPort-basstation (Dual Ethernet)
AirPort Extreme-basstation
AirPort Express
Time Capsule
Alla Intelbaserade Macintosh-datorer

Produkter som behöver en övergångskabel om de ansluts till en annan produkt i listan

iMac
iMac (Slot Loading)
iMac (sommar 2000) (se not)
iMac (tidigt 2001)
iMac (sommar 2001) (se not)
iMac (Flat Panel)
iMac (17 tum, Flat Panel)

  • Medlem
  • 2009-08-21 21:31
Ursprungligen av Gröngölingen:

Försöker få till en delad mapp mellan iMac och Macbook, när jag väjer den andra datorn under Enheter, så säger den att den inte kan ansluta.
Har provat från båda hållen.?

Jag har samma problem. Ska det inte räcka att slå på Fildelning och använda Delat-mappen? Jag har också provat från båda hållen, mellan en Mac Pro och en MBP, och båda kan "se" varandra när AFP är påslaget, men ingendera kan ansluta. Vad är det här för tjorv?

Jag står slagen till slint när OS X plötsligt känns svårt och snårigt.

1
Bevaka tråden