Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klipp orangemarkeras i timeline

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-12 23:54

Varför blir mina klipp orangemarkerade direkt när jag lägger dem i timelinen så att jag måste rendera på unlimited?
Detta har börjat hända sedan jag ominstallerade mac os och Final cut.

Tack på förhand

Senast redigerat 2009-08-13 20:45

Orange betyder att FCP kan behöva skippa frames för att hålla rätt fart vid uppspelning. Dvs du behöver mer kraft i datorn för att det skall fungera med dina inställningar.
Vilket format har du på dina klipp? Vilket format har du på din timeline?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 10:42

ok, tack! jag ska kolla det! under tiden inser jag att det inte går att öpnna ett enda projekt sen före ominstalleringen!! det står bara error och jag kommer inte ens in i projekten!
vad tror du om det?

Har du uppdaterat Final Cut till senaste version via programuppdateraren efter nyinstallationen?
Äldre versioner brukar inte kunna öppna projekt som är skapade i nyare.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-20 18:01

jag har jobbat i final cut 5.0 och det är 5.0 jag försöker öppna nu också.
format på klipp: hdv 1080i60
format på timeline: ?

vad ska user pref och sequence settings stå på?

försöker lokalisera exakt va som är fel men just nu känns det rörigt.
nån som har idéer så är jag tacksam!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-24 22:11

OK SORRY folks! jag kom på att problemet är att jag tankade in banden (HDV) med DV inställning på FC. kan man konvertera det på nåt sätt eller måste jag tanka in på rätt inställning igen?
tacksam för svar!!

En uppkonvertering är ej möjlig, det är nog dessvärre bara till att fånga in materialet på nytt.
Får jag dock kanske rekommendera dig att överväga Apple Intermediete Codec eller Apple Pro Res istället? Mycket smidagare att jobba med, belastar CPU'n betydlgt mindre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 15:17

komprimera FC fil

nån som har tips på bra sätt att komprimera en fcp-fil utan att försämra kvaliteten så mkt?
filen ska sen ligga på en hemsida så den får vara ca 50 mb ungefär

50mb, antar att 50 MB är ok det med.
Ge lite mer info. Hur stor ska filmen vara i pixlar? Hur lång filmen? Är det stora krav på hög komprimering och hög kvalitet så är H.264 den codec som gäller.

1
Bevaka tråden