Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra filsystemet i en extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ragunda
  • 2009-08-13 22:20

Jag blir lite brydd, köpt en hårddisk på 1 tb som jag fick göra om för att kunna lägga in lite större saker på men nu vill jag kunna koppla den på min imac men det vill inte funka om jag ändrar filsystem kan jag inte använda hela hårddisken? läste i en annan tråd att macsfilsysem är mindre, fast det kanske bara är jag som är förvirrad. Och HUR ändrar jag filsystemet? Har tänkt partionera upp den i 2 st 500 gig

Hur går jag tillväga?

tackar ödmjukast för hjälp;)

Du kan inte ändra filsystem utan att radera all data.

Är det FAT på den nu? Antar det eftersom du säger att det inte funkar med större filer.

Om du ska använda den med Mac ska du formatera som HFS+. Då kan du lägga in hur stora filer du vill. Använd skivverktyg.

Se till att du väljer GUID som partitionstabell i någon av flikarna. Ska posta lite skärmdumpar.

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2009-08-13 22:33

jag har presis tömt den på allt, vill helst att den ska funka med både pc och mac går det? och hur går jag tillväga?

Ursprungligen av tamate:

jag har presis tömt den på allt, vill helst att den ska funka med både pc och mac går det? och hur går jag tillväga?

Inte helt enkelt. Många har frågat tidigare.

Kort sagt finns inget filsystem som både OS X och Windows kan både läsa och skriva, och som samtidigt är bra. FAT faller på det sista kriteriet.

Det finns programvara som gör att respektive system kan läsa det andras filsystem. Sen kan du givetvis formatera en partition av varje typ; en HFS+ och en NTFS. Fast NTFS-formateringen måste du göra i windows.

Har aldrig testat detta själv, men jag är rätt säker på att det funkar.

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2009-08-13 23:28

men enda som är med fat är att man inte kan lägga in filer som är mer än 4 gig? annars kan jag göra 2 partitioner och fat funkar ju i Windows(?) har för mig att jag ändrade mina externa till ntfs när jag hade köpt dom och dom var fat från början och dom funkade på windows

Partitionera i två delar.

Välj GUID.

Om disken är under 1TB så skulle du kunna installera en av dom två stora NTFS modulerna till OS X. Det är vad jag har gjort på mina OS X burkar, så nu kan jag köra med NTFS5 på en av dom externa diskarna och plugga in den mer eller mindre vart som helst.

No more barriers between Windows and Mac® ($$$ lösning)
NTFS-3G for Mac OS X (gratis lösning)
How-to: Read and Write NTFS Windows Partition on Mac OS X - Stepcase Lifehack (info)

FAT32 kan inte hantera filer som är större än 4GB, rättigheter till filer, filer med vissa tecken i namnet och lite annat smått och gott. NTFS är lite mera förlåtande, och i optimala fall snabbare än FAT32.

Det är ju ganska så lätt att filen blir större än 4GB i dessa dagar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-14 00:23

Med så stora diskar kan nog det bästa vara att köra NTFS, som Johan Sjöholm föreslår. De tidigare svårigheterna med att få drivrutinerna att fungera tycks vara bortarbetade.

Användarhandboken är begriplig, inte alltid opensource-människorna lyckas med det.

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2009-08-14 10:13

men går det att få den externa årddisken till att funka på både pc och mac så jag kan "skicka" grejer imellan?

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2009-08-14 10:26

hmm, nu kopplade jag inte externa hårddisken till macen (har använt den hela tiden till min pc) och när jag köpte den så gjorde jag omd en till ntfs format, och det verkar som jag kan lägga till saker på den går det att köra på som den är?

Med add-ons'en som jag nämnde så kan du använda disken under både OS X och Windows fullt ut.

Sedan OS X.4 så kan man läsa NTFS partitioner helt okej [ macosxhints.com - 10.4: An overview of NTFS support in Tiger ] men man kan fortfarande inte skriva till det utan dessa addons.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-15 09:39

Man borde kunna använda ett enkelt linux filsystem. Tex ext2 eller ext3 som ska gå att använda både på osx och windows. (Båda behöver laddas med drivers)

1
Bevaka tråden