Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Över 1 miljon låtar sålda via iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-05-05 21:41

Nya mastrar ligger ofta på hårdisk (hårdiskinspelning)

aapl steg till över 16 dollares efter nyheten... jag kan förstå varför.

Visst är det för få låtar på Music store, men SJ har ju redan sagt att de börjat ta tag i Independentbolagen. Samma sak för internationell försäljning. Nu har alla fått det kvitto de behöver för att se att det går att tjäna pengar på detta om musiktjänsten görs tillräckligt bra, så nu kommer alla att vilja hänga på, och Apple behöver inte längre fundera lika mycket på investeringskostnaderna.

Slutligen, det är klart att det blir ett race och det på sikt är en förutsättning att få en lika bra tjänst för PC sidan, men där ligger redan Apple först i spåret genom att ha infrastruktur, låtbibliotek och sist men inte minst, avtal är skrivna med skivbolagsdrakarna. Jag föreslår istället att vi lutar oss tillbaka och för en gångs skull tittar oförstående på PC-ägarna och säger
- Vadå, finns inte det här på PC???

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-05-05 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik L
- Vadå, finns inte det här på PC???

Klockrent

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Nya mastrar ligger ofta på hårdisk (hårdiskinspelning)

Precis min tanke! Så det borde inte vara så svårt att batchkonvertera en grym massa låtar.

Tror den långsamma takten beror på infrastrukturella problem - servrar, hårddiskutrymme, bandbredd etc.

Fast vad vet jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Precis min tanke! Så det borde inte vara så svårt att batchkonvertera en grym massa låtar.

Tror den långsamma takten beror på infrastrukturella problem - servrar, hårddiskutrymme, bandbredd etc.

Fast vad vet jag?

AAC kodningen tar nog lite mer tid än vad de flesta tror om man vill ha bra resultat.

Dessutom så vill ju Apple kunna presentera låtarna med bilder och annan info.

Tid tar också kontrakts förhandlingar med skivbolag artister och förlag.

Hårddisk utrymme bandbredd och servrar lär ju vara det minsta problemet med tanke på att Apple streamar och skickar ut ofantliga mängder data varje dag.

Senast redigerat 2003-05-05 23:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
18 timmar efter att tjänsten lanserats meddelade MacCentral att 275 000 låtar sålts. Hade de hållit samma försäljningstakt under hela veckan hade det motsvarat ca, 2,4 miljoner nerladdningar. Nu kom försäljningen bara upp "över 1 miljon". Hur ska vi tolka detta?

Plötsligt låter 1 miljon inte som speciellt mycket.
/M

En kommentator sa till Wired, efter att talet 200.000 låtar läckt ut: "Lee Black, an analyst with Jupiter Research, said he'd also heard unofficially that 200,000 songs were downloaded on opening day. He said if the number is correct, it rivals half the number of legal downloads last year from all the competing online services."
Wireds artikel

En mille är i de sammanhangen _Maxat_.

Vad som förvånar mig är att någon räknenisse på Universal/Apple trott att om allt gick toppen så skulle man sälja en mille första månaden.:eek: Hur kunde de räkna så högt

Bäst är väl ändå, från Apples sida sett:cool: , att de på detta viset får igenom sin nya "fina" standard för musik...

Läste detta i Ny Teknik-it idag:
Publicerad 030506,_11:26__
Apples musikaffär överraskar
En vecka efter att datortillverkaren Apple öppnade sin musikaffär på internet har man sålt över en miljon musikstycken. Försäljningssiffran överraskar både Apple och musikbranschen.
Doug Morris, vd för Universal Music, ett av de fem skivbolag som säljer via Apples musikaffär, säger till Houston Chronicle att han hade bedömt en försäljning på en miljon musikstycken under en månad som en succé.
_
Apples Itunes Store, som tjänsten kallas, hade vid starten förra veckan 200000 musikstycken till försäljning. De kan köpas för 99 cent styck, dock bara i USA, och användas i bärbara mp3-spelare, brännas till egna cd-skivor och lagras på upp till tre datorer.
_
Nu ska antalet musikstycken utökas, i går fylldes ytterligare 3200 låtar på.
_
Över hälften av musiken såldes som hela album. Styckpriset per låt blir då oftast lägre än 99 cent.
_
Än så länge finns musiktjänsten bara för Apples datorer, men mot slutet av året ska också en Windowsversion lanseras.
_
Itunes Store är ett sätt att lagligt distribuera musik över internet och ett första större försök att bekämpa den piratkopiering som oroar underhållningsbranschen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Vad som förvånar mig är att någon räknenisse på Universal/Apple trott att om allt gick toppen så skulle man sälja en mille första månaden.:eek:

Dom kanske har varit tvungen att lägga ribban så högt eftersom tjänsten var mycket dyr att utveckla samt att låtarna är så billiga vilket gör att Apple måste sälja mycket stora volymer för att få det hela att gå ihop?

Nu verkar dom flesta oberoende bedömmare verkligen betrakta starten som en stor succé. Jag fäster mycket större avseende vid DET än att propagandaavdelningarna hos dom inblandade företagen kliar sig sjäva på ryggen och berättar hur duktiga dom är. Det brukar dom nämligen alltid göra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Eller gör det möjligt för icke amerikaner att handla på Music Store...

Precis, och sen skulle jag vilja besöka en svensk Apple store och strosa runt och peta och klämma på alla apple grejer, hur länge skall vi behöva vänta på alla fräcka grejer här uppe i norr?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-08 10:57

Helt ointressanta siffror.
Vem f*n bryr sig om det så länge det inte är tillgängligt här på hemmaplan. Man blir bar skitsur.
Tänkt er rubriken:
Apple sålde 1 miljon nya PowerMac PPC 970 i USA. Och här vet man inte ens om det kommer hit. Kanske nästa år. Va? Behövs några kommentarer?
Tror inte det.
"...skyll inte på Apple..."???!
Vem ska man skylla på?!
Det är inte första gången Apple betraktar resten av världen som om den inte fanns. Har ni glömd iPhoto och de extra tjänsterna som finns tillgängliga för användarna i USA? Ställde ni frågor till Oskar? Har ni fått några konkretta svar?
Tror inte det heller.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Helt ointressanta siffror.

Jag förstår inte heller uppphetsningen över något som inte finns.

Apple säger klart och entydigt att Music Store bara är tillgänglig i USA. Inga "om" eller "men" eller "tills vidare".

Varför vet ingen. Licensfrågan kan knappast vara hela sanningen. Liquid Audio, Emusic och andra försök har helt enkelt bara flaggat av det material som bara är tillgängligt att köpa för de som bor i USA. En sån grej är ju barnsligt enkel att implementera så det handlar knappast om tekniska problem heller.

Jag är övertygad om att iTunes Music Store kommer till Europa (först och främst). Apple id-systemet (.Mac och allt) fungerar redan här och vi ligger långt fram vad gäller köp över Internet. Det kanske är en kombination av att Apple önskar testköra tjänsten, samt att de jobbar på att lösa nån slags licensfråga.

Det är väl inte orimligt att vi på 99Mac är glada åt att tjänsten verkar starta mycket bra i USA? För dom som gillar Apple och dess produkter är det glädjande nyheter att Apple lyckas med ett projekt. Det betyder att Apple kan ta sina vinster från detta projekt och investera i något annat kul. DET är en positiv nyhet.

Jag tror att vi från Sverige i sinom tid kommer att kunna handla i Music Store. Den sannolikheten ökar dessutom av att Apple lyckas med tjänsten i USA. Skulle tjänsten floppa i USA skulle sannolikheten minska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det är väl inte orimligt att vi på 99Mac är glada åt att tjänsten verkar starta mycket bra i USA? För dom som gillar Apple och dess produkter är det glädjande nyheter att Apple lyckas med ett projekt. Det betyder att Apple kan ta sina vinster från detta projekt och investera i något annat kul. DET är en positiv nyhet.

Jag skulle säga att just ur Mac-synpunkt är Apple Music Store ett enda stort misstag. Och heja-ropen på 99mac är helt obegripliga.

Vi kan inte använda Apple Music Store.

Och just att Apple gått in på denna marknad gör att konkurrenterna (när det gäller att sälja musik över nätet) har svårt att ekonomiskt motivera att man investerar i support för MacOS i sina tjänster. Man kommer ju alltid att ha en nackdel jämfört med Apple.

Apple borde gjort detta i ett separat bolag. Nu har man lekt microsoft och bara gjort Jobs och aktieägarna en tjänst men ytterligare minskat sannolikheten för MacOS-support i andra musiktjänster.

Bevaka tråden