Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket ökar bullret med snabbare disk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Tibook 550, 20 GB, som behöver större hårddisk. Nu sitter där en knäpptyst Fujitsu 4200(?)-varvare. Vad händer om jag t.ex. slänger i en IBM 5400, 40 GB (eller kanske t.o.m. en 7200)? Ökar bullret och batterislukandet? Berätta gärna någon med erfarenheter.

mvh/A

[Ändrade namn på min disk.]

Senast redigerat 2003-05-06 01:03
  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:21

Jag har en 60gb 5400 travelstar i min job 'book och en 60gb fujitsu i min egen, fujitsun är TOTALT ljudlös, iof är den "bara" 4200varvs, men jag märker ingen skillnad på de båda maskinerna, den enda skillnaden är att ibm'en är LITE ljudligare vid access än fujitsun som knappt går att höra på längre avstånd än ca 20cm

.....om nu inte är så att min hörsel tagit allt för mycket stryk av all underlig musik jag lyssnar på

<edit> någon märkbar skillnad i batteritid blev det inte heller på ngn av maskinerna när jag bytte disk i dem

Stefanw, hur upplever du prestandan i den "långsammare" 4200-varvaren jämfört med 5400-IBM:en?

Jag har skrivit tidigare i andra trådar att jag upplever min Tibook med OS X något sävlig i många fall och jag misstänker att det kan bero lite på diskens varvtal. Blir det bättre med en 5400-varvare, tror du (eller nån annan)?
Det konstiga är ju att vid en jämförelse på databladen mellan IBM:s och Fujitsus 4200- och 5400-varvare så har alla samma sök-/åtkomsttider (12ms)...

Ställ dig frågan om du är mer känslig för buller, eller vinande (snabba diskar viner)...

Ja, jag vet inte riktigt, men det känns mindre "buller-riskabelt" att köpa en 4200-varvare än en 5400 om det ändå knappt är nå'n prestandaskillnad...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 19:54

Ärligt talat upplever jag båda maskinerna som identiska, jag har iof inte kört ngn disktest för att jämföra, men till det jag har dem till är hastigheten tillräcklig för att jag ska vara nöjd.

Jag bytte till en snabbare disk och det blev tystare faktiskt. Men då var mina gamla originaldisk rätt ljudlig, den hade blivit värre med tiden (är vanligt när det gäller hårddiskar). Plus att min nya hade FDB eller vad kallas.

1
Bevaka tråden