Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixat: Supporter aktiverings problemen lösta

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi arbetar med att lösa två tekniska problem med 99.se Supporter aktiveringen och har stängt av möjligheten att betala/aktivera Supporterkonton tills det är löst.

  • Betalningar via Paypal har drabbats av tillfälliga störningar där betalningen gått igenom men 99.se rapporterat "authentication error" när själva aktiveringen ska skjutas in i systemet. Det finns fler sajter som rapporterar liknande problem och har kontaktat vBulletin som utvecklat ramverket för 99.se.

  • Betalningar via SMS har varit inaktiverat en längre tid efter att vi uppgraderade 99.se till ny version och strukturen för användardatabasen förändrades. Vi måste skriva om SMS-aktiveringen från grunden.

Arvid jobbar två veckor till på Mantaray (han har "sommarjobb") innan han går tillbaka till KTH studierna igen och ovanstående funktioner finns med på att-göra-listan tillsammans med en hel del annat.

Inte helt enkelt att hitta felet - vi jobbar för fullt med detta!

Nu avslutar vi för dagen - felsökning i tre timmar så här långt.

Vi börjar imorgon vid 09:00 igen. Har en del ledtrådar men har inte riktigt hittat rätt ännu!

Vi sitter med felsökningen sedan någon timme. Arvid bygger upp en ny developer installation av 99.se för att kunna testa lite våldsammare grejer än vi vågar göra live här på sajten.

Installationen krävde en omstart av servern men nu är vi tillbaka igen efter 4 minuter nertid

Inte ett lättlöst problem - har gjort en nyinstallation av vBulletin på vår Developer sida och det fungerar ändå inte. Dags att kalla in utvecklarna på Jelsoft...

Jelsoft tittar på problemet nu men klockan lär väl hinna bli fem innan det är klart så vi fortsätter på måndag. Irriterande fel...

Vi felsöker tillsammans med Jelsoft fortfarande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 12:16

Tack för all information

Min poäng är att om det varit enkelt så hade vi fixat det för länge sen

Förhoppningsvis hittar Jelsoft felet. Symptomet är alltså att betalningen genomförs men sen när "kvitteringen" sker så uppstår ett autentiseringsfel så betalningen bekräftas aldrig och förändringen aktiveras inte på 99.se.

Hmm. Nu har vi en ledtråd! Håll tummarna!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-10 22:17

*håller tummarna*

Kan bekräfta att felet är funnet och korrigerat!

Det var inget fel på Paypal. Inget fel på 99.se servern. Inget fel på vBulletin ramverket. Inget fel på det skin (utseende) vi tagit fram till 99.se. Inget fel på "rewrite-regler". Inget fel på någon av dom plug-ins vi använder på sajten.

Felet hittades i brandväggen som inspekterar all trafik in/ut och som tydligen modifierat något i handskakningen och som gjorde att verifieringen inte lyckades.

Kort sagt: det var lite svårt att hitta felet men nu är det klart!

Kan tillägga att Arvid återaktiverar Supporter-funktionerna för fullt just nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 22:32

tjohoo, skönt

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-10 22:50

Tummen upp för det

Arvid jobbar med att bygga om SMS-betalningsmodulen just nu för övrigt!

Arvid genomförde just den första lyckade SMS-betalningen så snart är 99.se Supporterkonton aktiverade för SMS

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-12 15:13

Mycket som händer med 99 just nu, känns bra

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-08-12 18:37

Ni verkar alternativet att betala via sms finnas på beställningssidan för supporter.
SMS skickat

Verkar ta lite tid att registrera min betalning.
Skickade sms 18:29, ingen har hänt ännu.
Väntar med spänning

Väntar fortfarande.
Steg 4 "Vänta på att betalningen ska registreras. Denna sida kommer automatiskt att försvinna när betalningen mottagits." Detta väntar jag fortfarande på

Tyvärr är det fortfarande inget som har hänt.
Är det något som du kan kolla på Björnström?

Nu händer det grejer, fick precis tillbaka ett sms:

Tyvärr uppstod ett fel. Kontrollera gärna koderna och försök igen. Om felet kvarstår, gör ett inlägg i feedback forumet.sendsms_request_error.

När jag skrev det här så kom det ett likadant sms till, jag skickade bara ett betal-sms för 99kr men fick två tillbaka. Nu försöker jag igen och hoppas på att jag inte blir debiterad 2x99kr.

Nu gjorde jag en ny betalning på 12 månader via sms men sekunder senare fick jag ett likadant sms som ovan över. Nu försöker jag inte fler gånger utan hoppas på att någon kollar på det.

Björnström, har du möjlighet att kolla om det har kommit några betalningar till er från mig?

Ett förslag: I det sms som kommer tillbaka om att det inte fungerar borde det stå att man inte blivit debiterad summan.

Nu, 9:20, kom ytterligare ett SMS om att betalningen, från igår hoppas jag, inte fungerade. Nu har det kommit två SMS om att det inte fungerar för varje försök, känns inte som att det funkar som det ska.

Tillägg 9:27
9:27 kom ytterligare ett SMS med samma information.

Senast redigerat 2009-08-15 17:40

Oj - jag visste inte att SMS-betalningarna var aktiverade ännu!

Arvid kommer hit om en stund, då frågar jag honom. Du har svar innan lunch!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-08-13 10:25

Nu verkar det som om det har hänt något. Nu är jag supporter, det står "Tack för att du är supporter" och reklamen är borta.

Men.... jag fick nyss 9:39 ett likadant SMS som ovan om att det inte fungerade, det var nummer sex men strax därefter kom följande SMS: "Du har beställt en tjänst för 100 kr. Svara JA till 72456 för att bekräfta".

Nu uppstår ju ett par frågor:

1. Jag har fått ett sådant SMS som jag inte har svarat på men ändå verkar mitt supporter-konto vara aktiverat. Enligt 99.se/supporter är jag supporter till 2010-08-13 så tydligen så har ett SMS gått igenom fastän jag får en massa SMS om att det inte funkar och nu ett om att jag måste bekräfta. Kan tilläggas att det inte finns som instruktion på beställningssidan om att det ska komma ett SMS som man ska svara på. Vilken av mina betalningar är det som har gått igenom?

2. Varför måste jag bekräfta bara en betalningarna?

Men nu är jag nöjd, jag är supporter i ett år och det verkar inte komma fler SMS om att det inte fungerar. Men kolla gärna upp sakerna jag nämner ovan

Björnström:
Såg inte att du hade svarat när jag skickade iväg den här posten

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-13 11:22
Ursprungligen av Queux:

Nu verkar det som om det har hänt något. Nu är jag supporter, det står "Tack för att du är supporter" och reklamen är borta.

Men.... jag fick nyss 9:39 ett likadant SMS som ovan om att det inte fungerade, det var nummer sex men strax därefter kom följande SMS: "Du har beställt en tjänst för 100 kr. Svara JA till 72456 för att bekräfta".

Nu uppstår ju ett par frågor:

1. Jag har fått ett sådant SMS som jag inte har svarat på men ändå verkar mitt supporter-konto vara aktiverat. Enligt 99.se/supporter är jag supporter till 2010-08-13 så tydligen så har ett SMS gått igenom fastän jag får en massa SMS om att det inte funkar och nu ett om att jag måste bekräfta. Kan tilläggas att det inte finns som instruktion på beställningssidan om att det ska komma ett SMS som man ska svara på. Vilken av mina betalningar är det som har gått igenom?

Anledningen till att du fick en massa felmeddelanden var att jag inte riktigt byggt klart sms-betalningen än när du skickade in din betalning. Men nu är det klart och ska fungera, både för dig och andra som vill SMSa in betalningar!

Ursprungligen av Queux:

2. Varför måste jag bekräfta bara en betalningarna?

Men nu är jag nöjd, jag är supporter i ett år och det verkar inte komma fler SMS om att det inte fungerar. Men kolla gärna upp sakerna jag nämner ovan

Björnström:
Såg inte att du hade svarat när jag skickade iväg den här posten

Vad gäller bekräftelsen av betalningen så är det din operatör - Telia som står för den biten, det är inget vi kan kontrollera.

Som sagt - jag vet inte om Arvid hade tänkt slå på SMS-betalningarna eller om han fortfarande slut-testar alltihopa! Han är här snart och då kollar jag

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-08-13 11:33

Kanon, tack för hjälpen och svaren!

1
Bevaka tråden