Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta phishing-försöket hittills?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under natten har nedanstående mail kommit till alla våra Telia-mailkonton:

Citat:

Kдr post. telia. com E-post Konto Anvдndare,

Vi skrev till dig pе 11TH AUG 2009 rеda som du дndrar lцsenordet pе ditt konto i bestдllning att hindra nеgot
unauthorised konto som som som nдtverket undervisningen som vi tidigare meddelade.

All Mailhub system ska genomgе regelbundet planerad underhеll. Nе till din e-post via Webbposten klient ska vara
otillgдnglig pе ett bra tag under detta underhеll period. Vi uppgraderar fцr nдrvarande vеra data bas och e-post
konto centrum jag.e hemsida visning. Vi ska ta bort gammal [https://mail.telia.com/l konton som дr inte lдngre
aktiv att skapa mer rymden fцr ny accountsusers.

Vi har ocksе undersцkt en system bred sдkerhet granskning att fцrbдttra och att fцrbдttra vеr aktuella sдkerhet. I bestдllning ska fortsдtta att anvдnda vеra tjдnster som du дr krдver att uppdatera och angеende-comfirmed din e-post konto detaljer som begдrd nedanfцr. Att avsluta ditt konto angеende-comfirmation, mеste du svara till denna e-post omedelbart och mеste gе in din konto detaljer som begдrd nedanfцr.

Anvдndarnamn:
Lцsenord:
Datum av Fцdsel:
Framtida Lцsenord:

Misslyckande ska gцra det omedelbart ska еterge din konto deactivated frеn vеr databas och tjдnst ska inte
avbrytas sе viktiga meddelanden kan ocksе fцrloras beroende pе din avbцja till angеende-comfirmed till oss din
konto detaljer.

Vi ursдktar fцr besvдret som det ska orsaka dig under denna period, men lita pе att vi дr hдr tjдna dig bдttre
och tillhandahеlla mer teknologi som roterar runt e-post och internet. Det дr ocksе relevant, du fцrstеr att
vеr primдr angеr дr fцr vеra kunder, och fцr sдkerheten av deras filer och data.

THOMAS BROLIN.
TELIA TEKNISK STЦD LAG.

*****CONFIRM DITT E-POST KONTO*****

©Telia begrдnsade, 2003 - 2009 ABN: 31 088 377 860 Perioder och konditionerar|Integritet Policy

Det kommer ju phishing-brev med jämna mellanrum, men nu reagerade jag lite extra eftersom det var så många likadana som kom samtidigt. Jag har tidigare bl.a. fått från "Paypal", som faktiskt var riktigt snyggt, och som säkert skulle kunna lura en del. Men detta var så hemskt dåligt så att jag bara måste dela med mig...

Hur kan bedragarna ens tro att någon kommer att gå på detta?

De automatiska översättningsprogrammen har en bit kvar till att bli riktigt användbara. Telia begränsade... ha ha!

I klass med Nordeas "fraudkamp avdelning".

Arbetsinsatsen bakom sådana här mail är uppenbart minimal så det räcker väl med att någon enstaka stackare går i fällan för att de ska tjäna på det.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Arbetsinsatsen bakom sådana här mail är uppenbart minimal så det räcker väl med att någon enstaka stackare går i fällan för att de ska tjäna på det.

Jo, men även denna minimala arbetsinsats är ju helt bortkastad här, för det finns väl ingen som låter sig luras av detta?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men även denna minimala arbetsinsats är ju helt bortkastad här, för det finns väl ingen som låter sig luras av detta?

Hoppas inte det. Möjligtvis att någon som går första terminen på SFI och precis har lyckats installera e-post på sin första dator och är rädd för att göra fel i sitt nya hemland osv. skulle följa uppmaningen från "myndigheten" Telia begrдnsade.

Thomas Brolin Snyggt. Men det från PayPal såg lika dåligt ut med konstiga svenska tecken.

Ursprungligen av Leftrustle:

Men det från PayPal såg lika dåligt ut med konstiga svenska tecken.

Jag har fått från Paypal som såg korrekt ut. Bra text, snygga loggor, osv. Men länkarna gick ju inte till Paypal, utan till någon helt annan sajt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-13 16:10

Det kanske inte är helt fel att vi har åäö i vårt språk ändå?
Jag instämmer f.ö. med Jesper, detta var det sämsta jag sett.

Men å andra sidan, så är det kanske bra att bedragarna sitter och slösar bort sin tid på såna här värdelösa försök, i stället för att göra bra och trovärdiga utskick.

Och om folk får många såna här dåliga utskick, och blir mer medvetna om att fenomenet finns, så kanske de tänker till lite extra, och inte låter sig luras, när ett bättre och mer trovärdigt utskick dyker upp.

Så... dåliga phishing-försök kanske ger färre lurade personer i längden.

Eller så blir det precis tvärtom... att när det väl kommer ett mer trovärdigt mail, så sväljer man det direkt.

1
Bevaka tråden