Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PS-skrivare till OSX (f d Brother 1450 till OSX?)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Vet någon om Brother 1450 fungerar med OSX? Jag hittade en drivrutin på brothers sida, men fattade inte riktigt om det var för just den skrivaren...

Har någon ett bra tips eller egen erfarenhet?

Senast redigerat 2003-05-07 14:02

Jag har inte provat själv, men enligt Brother ska det fungera. Ladda ner drivrutinen för OS X här (längst ner på sidan, ta rätt drivis för OS X 10.1 eller 10.2) Läs även igenom Readme-filen.

tack för svaret, verkar ju sjysst. Ja, jag var inne på just den sidan, men såg inte att det i den grå balken längst upp står skrivarens namn, fick intrycket av det var en samling drivrutiner i största allmänhet...

Den här verkar också intressant (se citat), men jag har aldrig fattat det där med PPD-filer. Hur och var ska dessa joxas med?

Citat:

Lexmark E323 är kompatibel med aplikationer som körs under följande operativsystem, antingen lokalt eller nätverksansluten:

Apple Macintosh
· Apple MacOS 8.6 ? 9.x
· Apple MacOS X
Ladda ner senaste PPD filerna från Lexmarks hemsida
Obs!: De flesta aplikationer som fungerar med de flesta Apple LaserWriter skrivare fungerar normalt även med Lexmark E323. Ej stöd för följande Macintosh datorer: 128, 512 and 512e

En PPD-fil innehåller specifika funktioner för en skrivare. Tex kan det vara möjligheten att skriva ut från flera olika pappersfack, duplex (dubbelsidiga) utskrifter, mm. Man kan alltid välja en allmän PPD-fil när man lägger till en Postscript-skrivare om det inte finns någon PPD-fil för just den skrivaren, men då kan man inte utnyttja alla funktioner hos skrivaren.

Man kan alltså skriva ut på en Lexmark 323E från OS X genom Apples medföljande drivrutin, men genom att ladda ner och välja Lexmarks PPD-fil när man lägger till skrivaren får man tillgång till fler funktioner, troligtvis. Läs mer om hur man väljer PPD-fil i OS X här.

Varför kallas det i så fall PPD-fil och inte skrivardrivrutin, det låter som att det är det det är... Om man laddar ner en PPD, var lägger man den i så fall?

Hur som helst nu har jag köpt en HP LaserJet 1200 som funkar fint, hur jag installerade vet jag inte Jag körde dels HP's drivrutin för 10.1 som följde med på CD och sedan en PATCH från HP's webbplats för 10.2.

Dessutom installerade jag det här joxet
http://www.linuxprinting.org/macosx/hpijs/ som ju verkar bra. Kul att OSX-unix anknytning börjar öppna dörrar för oss macianer...

Men på det hela taget har det varit förvirrande och svårt att få grepp om vilka (postscript-)skrivare man kan använda med OS X. Det verkar ju vara fler än de som Apple har listat på sin sida över kompatibla skrivare. Dessutom är det ibland svårt att veta om en OS X kompatibel skrivare är just postscript-kompatibel...

Nu har jag i varje fall mitt på det torra och har hittat en som inte var alltför dyr och som fungerar fint. Tidigare körde jag OKI 8iM som saknar postscript, men som var okej under OS 9, men blev väldigt "grov" i rastret under OSX...

PPD-filen kan du lägga var som helst på disken, det är bara en fil som du ska peka på när du lägger till en skrivare. De PPD-filer som ligger med systemet från början ligger här: /Bibliotek/Printers/PPDs/Contents/Resources/

okej, tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden