Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabb är SSD?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-06-09 19:48

Finns det någon uppgift om överföringskapaciteten på en SSD i Air?

Om jag startar Word 08 i en dator med 5400 rpm disk, 7200 dito eller en SSD, är det någon märkbar skillnad, allt annat lika?

Ja det är skillnad till SSD:ns fördel. Finns iofs olika SSD-enheter som har vitt varierande prestanda men i det stora hela så SSD enormt mycket snabbare än vanliga hårddiskar som lider av dess tröga mekaniska delar, vill du se tester så kan du kolla på www.barefeats.com. Om några år kommer vanliga hårddiskar knappast användas mer än till backup-uppgifter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 21:45

Finns det SSD-diskar att köpa som externa diskar?

Ursprungligen av PF:

Finns det SSD-diskar att köpa som externa diskar?

Ja http://www.crunchgear.com/2009/01/06/g-drive-external-ssd-for-the-mac-addict/

Man kan även själv stoppa in en eller två SSD:er i ett externt HD-chassie, inte helt billigt men vill man ha det snabbaste och oftast säkraste alternativet så är det värt merkostnaden. Observera dock att prestanda kan skilja mycket mellan olika SSD lösningar.

Värt att nämna för den som överväger en extern SSD är att det inte är lönt att köra den över USB eller FireWire om det är prestanda man är ute efter - då gäller SATA. Men det finns naturligtvis andra fördelar förutom hastighet.

En SSD är ju inte lika stötkänslig som en vanlig hårddisk och kan därför vara lämplig för den som alltid måste ha en extern lösning i väskan.

Jag har SSD i min MacBook Air och det är SÅ bra. Datorn startar på en millisekund från att man öppnat locket och ingen spin-up tid på disken. Helt tyst. Framtiden helt enkelt.

Drömmer om en Intel X25 512GB modul till min MacBook Pro också!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-02 16:02

SSD är uppenbarligen framtiden. För att förkorta vägen härifrån till framtiden undrar jag hur man skulle kunna koppla en SSD till MBP med bibehållen hastighet?

Nätverksanslutning? Där har vi ju Gigabithastighet. Kan man utnyttja det?

Vet någon hur det är med alla frågetecken kring antalet läsningar mot en SSD? Livslängden o.s.v.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vet någon hur det är med alla frågetecken kring antalet läsningar mot en SSD? Livslängden o.s.v.

Det har jag ingen aning om, men däremot finns det en hel massa intressant info att läsa om varför dom blir långsammare när man fyller dem, osv. Anandtech har en trevlig och massiv artikel med tester och förklaringar på olika saker. Kontenan verkar vara "köp ibm x-25 eller låt bli". Notera att de flesta SSD diskar gör bra om man testar max läs och skrivhastighet men i vissa tester presterar många sämre än en vanlig raptor hårdskiva.

AnandTech: The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ

Ursprungligen av air:

Det har jag ingen aning om, men däremot finns det en hel massa intressant info att läsa om varför dom blir långsammare när man fyller dem, osv. Anandtech har en trevlig och massiv artikel med tester och förklaringar på olika saker. Kontenan verkar vara "köp ibm x-25 eller låt bli". Notera att de flesta SSD diskar gör bra om man testar max läs och skrivhastighet men i vissa tester presterar många sämre än en vanlig raptor hårdskiva.

AnandTech: The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ

Ah, tack så mycket air! Ska direkt ta och läsa testet...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-04 11:25

Eftersom det tydligen är ingången, USB resp. Firewire som är flaskhalsen för att få riktigt trevlig hastighet på kommunikationen med en extern SSD upprepar jag min tidigare fråga - går det inte att använda nätverksingången (Ethernet)? Är det en fråga om pris eller teknik?

Ursprungligen av Stig R:

Eftersom det tydligen är ingången, USB resp. Firewire som är flaskhalsen för att få riktigt trevlig hastighet på kommunikationen med en extern SSD upprepar jag min tidigare fråga - går det inte att använda nätverksingången (Ethernet)? Är det en fråga om pris eller teknik?

Ethernetporten är inte så snabb den heller - den är ungefär lika snabb som en Firewire 800 port. 1Gb/s = ca 80MB/s i praktiken.

En SSD kan leverera upp till tre gånger så mycket.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-04 17:03

Tack Sheriffen! Nu förstår jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-12 20:29

Ooops, såg just att detta var en tråd för bärbara.......
Men löämnar kommentaren iallafall.

Jag har precis stoppat i en 128GB SSD disk i min Mac Pro.

Det bästa jag gjort på länge

I Mac Pro:n har jag, för att få den snabbare, stoppat i totalt 14GB Ram,
men det är inte förrän nu med SSD disken som den blivit riktigt snabb.

Skillnaden mot orginaldisken är otrolig, jag kan bara rekommendera en SSD,
Men, kolla noga på prestandan på SSD innan ni köper. Det är ofta bara de dyrare
som gör skillnaden.

Jag har en KingSpec KSD-SA25.1-128MI(MLC):
Maximum sustained read: 240MB/s(MLC)
Maximum sustained write: 190MB/s(MLC)

Om det är någon som är intresserad så kan jag posta testresultat gämförda med
orginaldisken som kommer med Mac Pro.

Det är väldigt tyst oxå

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-12 20:55

Hur mycket kostade underverket?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-12 21:06

Den kostar 3.200 + moms, vilket är ett bra pris jämfört
med andra märken med liknande prestanda.

1
Bevaka tråden