Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En extra Win-partition "dödar" Bootcamp-disken...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...jag har slitit ett tag med att få Bootcamp att fungera som jag önskar, men det
pajar ur hela tiden...

Grundproblemet är att jag vill dela filer fram och åter mellan Mac och XP på min
MBP. Dessutom behöver jag kunna skriva på NTFS-diskar till och från i Mac. Så här
tänkte jag mig..

- XP via Bootcamp, installerad enligt alla konstens regler på en 70 GB NTFS-
partition.

- MacFUSE/NTFS-3G på Maccen för att skriva NTFS.

- En liten extra Win-partition för att överföra filer mellan Mac och XP.

Det går bra att installera och konfigurera XP, och det går bra att skapa
ytterligare Mac-partitioner med skivverktyg...MEN...

...formaterar jag om en av Mac-partitionerna (med skivverktyget) till
FAT32 (NTFS-3G verkar inte gå) så "dödas" Bootcamp-partitionen som
startskiva. Jag får svart skärm med texten "non-bootable disk" och behöver
stänga av och starta med Alt-tangenten för att komma åter till Mac.

Det hjälper inte att formatera tillbaka till Mac eller ens radera den
andra Win-partitionen - Bootcamp-partitionen förblir ej bootbar.

...SÅ...

Någon som kan komma på vad som går snett? Jag gissar att det
inte har med Bootcamp-partitionen i sig att göra utan att Bootcamp-
funktionen får spel när det tillkommer en extra Win-partition....

Kan inte vara den första som råkar ut för detta, men har inte lyckats
söka mig fram till någon info om detta...

/Hasse

...liten korrigering...

Det är nu inte FAT-32 som är avgörande - efter att ha tillverkat en Boocamp-partion så får man tydligen
inte partitionera den återstående Mac-partitionen... I alla fall inte med skivverktyget. Tar jag bort alla
partitioner utom Mac-OS och Bootcamp så fungerar Windows-bootningen igen!

Någon som har en workaround, i eller utanför Leopard?

/Hasse

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-12 18:01

Installera MacDrive i XP så att Win kan skriva på Mac-partitionen.

Ursprungligen av Gunnar B:

Installera MacDrive i XP så att Win kan skriva på Mac-partitionen.

Det är en workaround - kör faktiskt MacDrive som tillfällig lösning just nu men vill helst
inte att XP/Win är inne och "skitar ner" i varandras systempartitioner...

...men jag har sett lite hints om att man kan göra partitioneringen på en ren disk via
systemskivankan och sedan peta i boot.ini för att hålla Windowspartitionen bootbar.
Tänker testa när jag ändå blåser disken i samband med Snow Leopard.

/Hasse

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 20:57

Snow Leopard kommer BootCamp 3 som innehåller HFS+ drivrutiner för Windows. Dock kan du endast läsa men det gör så att OSen inte skitar ner den andres disk. Och du behöver inte längre en extra skräp-partition för att flytta filer.

Se Apple - Mac OS X Snow Leopard - Enhancements and Refinements under System-Wide.

Ursprungligen av shandar:

Snow Leopard kommer BootCamp 3 som innehåller HFS+ drivrutiner för Windows. Dock kan du endast läsa men det gör så att OSen inte skitar ner den andres disk. Och du behöver inte längre en extra skräp-partition för att flytta filer.

Tack för info - eliminerar behovet av MacDrive. Citerar artikeln...

"It’s read-only to prevent PC viruses from affecting Mac OS X, but you can easily save your work to your Windows partition and access it later from Mac OS X. "

Det är ju en tanke att inte "skita ner" med virus. Men "easily save your work to your Windows
partition" gissar jag refererar till den befintliga FAT32-funktionaliteten i Mac OS X - behöver
man NTFS i sin Windows-partition så behövs en skräp-partition för att dela gemensamma
filer, alternativt hålla reda på två versioner av varje fil, på varsin partition...

För att utveckla vidare - MacFuse/NTFS-3G skulle kunnat vara lösningen. Den medger skrivning till NTFS-disk fråm Mac OS, men "startskiva" i Mac OS X ser då inte någon Windows bootpartition. Fungerar bara om man undantar volymen från att hanteras av
NTFS-3G, vilket medför att man INTE kan skriva på den från Mac...

/Hasse

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 14:12

Jag läser det som att de menar att du i Windows kan spara filerna på din Windows disk och sedan komma åt dem från Mac OS X. Har du filer i OS X som du vill flytta till Windows sparar du dem bara på din HFS disk som du sen lätt kan läsa i Windows och flytta över till din NTFS partition. Då behövs ingen mellandisk eftersom båda OSen kan läsa den andres disk och skriva till sin egen.

...ja det verkar så... Gör exakt så nu med MacDrive, som jag satt till "read only".

1
Bevaka tråden