Hej!

En vän till mig som spelar i ett hyfsat framgångsrikt band har frågat mig om jag kan styra upp deras hemsida, som inte har fått sig en översyn på ett par år och fungerar rätt dåligt (graden av standardisering av xhtml/css skall vi inte tala om...). Eftersom jag har hyffsad koll på att knacka hemsidor och skall börja en tvåårig webbutvecklingsutbildning till hösten tyckte vi båda att det vore ett bra projekt för mig att pilla med (mot en smärre summa skall jag tillägga).

Jag har kikat runt för att se om det finns något bra CMS som lämpar sig för band-siter, d.v.s. där det är förberett för t.ex. diskografi-sidor, texter till låtar, foton, turnédatum, media etc... ja sådant som man förväntar sig på en uppstyrd band-site. Inget tokomfattande som forum, egen butik utan det mest vanliga; antingen som inbyggt från början eller som plugins att lägga till i efterhand. Det enda jag hittat som verkar vara specifikt byggt för ändamålet är Rockband CMS, men utvecklingen av det verkar ha stannat av för ett par år sedan och det saknas bra dokumentation om hur det fungerar, så det känns inte som ett seriöst alternativ. Stash är ett annat alternativ som verkar lovande, men även där är dokumentationen bristfällig och jag lyckades inte få till en fungerande installation av version 1.0.3 iaf.

Är det någon som har något bra tips ang. detta? Finns det plugins till ex. wordpress för att få det att fungera? Eller Joombla eller Textpattern eller något annat CMS som bevisligen fungerar bra och är bra dokumenterat.
Det viktiga är mest att det skall gå att logga in som admin och enkelt via formulär lägga till info i respektive sektion utan att behöva knacka nån kod.

Tar tacksamt emot tips och argument för/emot olika lösningar!

//