Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hittar ej hårddisken vid ominstallation

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-11 12:46

hej

min mac mini krashade igår kväll.. den var fast i boot läget hela tiden. har gjort allt vad jag kunde hitta ex: alt+cmd+r+p, alt sedan startskicakn från hårddisken..men sedan läste jag om ett liknande problem och där sa dem att man var tvungen att formatera den ist. vilket jag försökte med att skriva in "fdisk" i terminalen när jag hade startat den med hjälp av installations cdn.

men nu hittar den inte hårddisken när jag ska välja plats vart den ska installeras...????

har lyckats hitta den 2 gånger under gårkvällen men då hängde den sig i installationen, så fick starta om hela datan och då hittar den inte disken....

vad ska jag göra och vad gör jag för fel???

tacksam för svar


ursäkta om det redan fanns trådar för detta, men isf har jag inte sett dem...

Låter som hårddisken är på väg att rasa...

Har du provat att köra Skivverktyg eller Apple Hardware Test? Finns på installationsskivan som medföljde datorn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-11 13:15

körde skrivverktyget men det stod och tuggade i 1 timme utan ressultat eller att det hände något. körde hårdvarutest med men den så att allt va okej?

  • Medlem
  • Säffle
  • 2009-08-11 15:12

När du satt in installations skivan så gå upp i menyn och använd skivverktyget där till att formatera hårddisken. Går inte det så måste det ha hänt något med disken antar jag. Eller om någon har idéer här.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-11 16:16

skrivverktyget stog ocg tuggade i ca 1timme innan men ska sätta på de när jag kommer hem så får vi se, tack för era svar så länge så åter kommer jag med svar

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-11 22:52

hej jo nu skriver jag på min dator igen tyvärr gick de bara att installera tiger =( och jag som fick med loepard..vet ni hur man ska göra för att få de igen eller måste men köpa de?

Ursprungligen av esarp:

hej jo nu skriver jag på min dator igen tyvärr gick de bara att installera tiger =( och jag som fick med loepard..vet ni hur man ska göra för att få de igen eller måste men köpa de?

Det där får du nog förklara lite närmare...

Först säger du att du fick med Leopard.
Sen frågar du hur man får Leopard igen.
Om du fick med Leopard, så är det ju bara att installera från den skivan.

Vad är det för skiva du har använt när du körde Skivverktyg och Hårdvarutest? Är det en installationsskiva från någon annan dator, eller?

Min gissning:
Du köpte datorn begagnad. Leopard var förinstallerat, men du fick ingen Leopard-installationsskiva med. I så fall: Ja, du måste gå ut och köpa Leopard.

Senast redigerat 2009-08-12 07:34
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-12 08:36

jag köpte min mac helt ny på mediamarkt. det var tiger installerat och när jag satte på den första gången så bad den mig sätta i skivornaså att den kunde installera leopard. men det står 10.4.* på skivan

Ursprungligen av esarp:

...så att den kunde installera leopard. men det står 10.4.* på skivan

Vad står det exakt på skivan? Det finns nog ingen Tiger-installationsskiva där det står en asterisk (10.4.*).

Om den skivan verkligen är en Tiger-skiva, och du är helt säker på att du installerade Leopard när du köpte datorn, så har du nog en skiva till någonstans...

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-12 17:16

det står på den 10.4.10vilket e tiger, men hur kunde den då uppdatera den till leopard?

Ja, om du inte har en skiva till någonstans, så tror jag inte att du hade Leopard tidigare.

1
Bevaka tråden