Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nytt tangentbord och mus?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

kolla på macosrumors.com de har fastnat för bilden på tangentbordet och att det ser ut att sakna USB. Kolla på musen nere till vänster på butiksskylten. En knapp på sidan, och ganska hög. Med sladd. Kommer två/tre knapps mus och scroll?

  • Medlem
  • 2003-05-06 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
kolla på macosrumors.com de har fastnat för bilden på tangentbordet och att det ser ut att sakna USB. Kolla på musen nere till vänster på butiksskylten. En knapp på sidan, och ganska hög. Med sladd. Kommer två/tre knapps mus och scroll?

Om det är den här bilden du tänker på så ligger den inte på www.macosrumors.com utan www.macrumors.com närmare bestämt här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
En knapp på sidan, och ganska hög. Med sladd. Kommer två/tre knapps mus och scroll?

Tror det bara är perspektivet som gör att den ser hög ut; i övrigt är den identisk med min Pro-mouse - bl a förhållande vitt innehåll och transparent plast över.

Det som du refererar till som en knapp på sidan är ett "grepp" för att kunna lyfta musen med "musknappen" intryckt; detta eftersom hela musen är knapp.... Så jag tror inte musen är ny, däremot kanske tangentbordet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 13:06

Hoppas verkligen att det är en ny mus, för Apple Pro-musen är rena skräpet. Att skicka med en enknappsmus till en dator med Mac OS X är som att sätta larvfötter på en BMW.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 13:45

Jag är 999.9% säker på att musen på bilden är den vanliga vita Pro-musen som följer med iMac G4.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hoppas verkligen att det är en ny mus, för Apple Pro-musen är rena skräpet. Att skicka med en enknappsmus till en dator med Mac OS X är som att sätta larvfötter på en BMW.

Nu tycker jag att du är lite väl elak, Mondo!

Jag tycker den är skitbra och jag är ändå en "poweruser"! Att hela handflatan används till att klicka med gör att man inte spänner de små fingermusklerna i underarmen så mycket och enl mig bidrar till att undvika musarm. Men jag är den första att köpa en applemus med ipodscrollhjul och en andra knapp

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 16:25

Jag kan inte annat än helt och fullständigt hålla med Mondo på den punkten. Väldigt konstig idé, tycker jag, att använda ctrl-tangenten för att "simulera" högerklick. Det är ju inte precis svårt att hantera en tvåknappsmus, eller hur? Snarare tvärt om i så fall. PC folket måtte tro Mac användare är helt duma i huvudet som inte kan hantera fler än en knapp. Musen är faktiskt något som Apple aldrig har lyckats med, tråkigt nog.

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-05-06 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Jag kan inte annat än helt och fullständigt hålla med Mondo på den punkten. Väldigt konstig idé, tycker jag, att använda ctrl-tangenten för att "simulera" högerklick. Det är ju inte precis svårt att hantera en tvåknappsmus, eller hur? Snarare tvärt om i så fall. PC folket måtte tro Mac användare är helt duma i huvudet som inte kan hantera fler än en knapp. Musen är faktiskt något som Apple aldrig har lyckats med, tråkigt nog.

Och sedan när bryr vi oss om vad PC-användare tycker??:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 16:41

Underligt att Apple fortsätter att leverera enknapparsmöss av tvivelaktig kvalitet och utan hjul. Det är som om Ferrari skulle sälja bilar med V12-motorer på 400 hk som var strypta i förgasaren så att man bara kunde köra i 90. Skitdåligt, Apple. Till och med NeXT-datorerna hade tvåknapparsmöss. Till och med IBM:s första PC från 1981 hade en tvåknapparsmus.

  • Medlem
  • 2003-05-06 17:26
Citat:

[i] Till och med IBM:s första PC från 1981 hade en tvåknapparsmus. [/B]

Och den var finare/bättre än Apples möss?:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 17:34

Nä, det var den inte. Den var sk-tful. Men det var å andra sidan Apples första mus också. Fast LC-musen var fin.

Skada, jag gav fel adress. Tack för korrigeringen. Dessutom lät jag mig luras av perspektiveringen. Jo, det är nog en apple pro mouse. Jag får samtidigt sälla mig till de som vill ha fler knappar och skroll. Använder mest en MS optical intellimouse eller musen till wacombordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 23:12

Jag vill ha en BMW med larvfötter.... fatta vad koolt....

ändock var en Logitech Mouseman Wheel ett köp för mig dagen efter jag köpte min G4.

Nu sitter jag på en MX700. Klarar mig iaf inte med färre än två knappar och en scroll.

Senast redigerat 2003-06-01 01:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 00:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Jag kan inte annat än helt och fullständigt hålla med Mondo på den punkten. Väldigt konstig idé, tycker jag, att använda ctrl-tangenten för att "simulera" högerklick. Det är ju inte precis svårt att hantera en tvåknappsmus, eller hur? Snarare tvärt om i så fall. PC folket måtte tro Mac användare är helt duma i huvudet som inte kan hantera fler än en knapp. Musen är faktiskt något som Apple aldrig har lyckats med, tråkigt nog.

Jag måste ha missat en världshändelse! Var det Jesus och Einstein i samarbete som kom på att just två knappar var det perfekta antalet? Varför inte 5 (=antalet fingrar på den mänskliga handen?)

PC-användare måste också tro att vi är dumma när vi har styrplattan inställd på "klicka" eller "klicka och dra" och kan styra allt på macen med bara ett pekfinger. Oj vad pinsamt.

Jag hatar flerknappsmusar

  • Medlem
  • 2003-06-02 13:43

Det finns faktiskt asmånga riktiga människor där ute som tycker det är asförvirrande med två knappar. Sådana som inte riktigt vet när de ska enkelklicka eller dubbelklicka.

Samtidigt som enknapps kan vara segt för kraftanvändare som vill känna sig pc-aktiga.

Men jag litar på att Apple kommer med något kreativt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 14:35
Citat:

Det finns faktiskt asmånga riktiga människor där ute som tycker det är asförvirrande med två knappar. Sådana som inte riktigt vet när de ska enkelklicka eller dubbelklicka.

Är det samma personer som inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 14:40

Jag vet inte riktigt om det finns något bra arument till att inte ha tvåknappsmus med scrollhjul.
Om någon har något, så kom med det.

Det enda man skulle kunna tänka sig är "enkelheten". Men som Mondo mycket riktigt påpekade kan man ju inte fördumma folk.

De som inte har tillräckligt med simultankapacitet för att hantera en mus med fler än en knapp är förmodligen inte särskilt lämpade att använda en dator över huvud taget...

  • Medlem
  • 2003-06-02 14:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
De som inte har tillräckligt med simultankapacitet för att hantera en mus med fler än en knapp är förmodligen inte särskilt lämpade att använda en dator över huvud taget...

Jag tycker tvärtom - att det är datorn som ska anpassas till människan. Om din mormor ska vilja använda datorn ska alla tröskalr sänkas.

Sedan är det bara en fråga om vem som ska vara default: powerusers eller din mormor? Apple har so far kört med din mormor som default. Andra har fått köpa sig sina möss vid sidan om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 14:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Jag tycker tvärtom - att det är datorn som ska anpassas till människan. Om din mormor ska vilja använda datorn ska alla tröskalr sänkas.

Sedan är det bara en fråga om vem som ska vara default: powerusers eller din mormor? Apple har so far kört med din mormor som default. Andra har fått köpa sig sina möss vid sidan om.

Jag tror faktiskt att "mormor" skulle sig att uppskatta en tvåknappsmus om hon fick lära sig hur den fungerar.
Det hela sitter inte så mycket i själva utrustningen, utan snarare i attityden.
Om hon har en bra lärare kommer hon snabbt se fördelarna med att exempelvis kunna bläddra igenom dokument och webbsidor med scrollhjulet.

Men du har absolut en poäng i att maskinen borde anpassas efter människan. Men frågan är om tvåknappsmusen är just en sådan anpassning?
Vi har ju trots allt fler fingrar än ett och behovet av kunna göra mer än klicka finns där.
Det är på tiden att interaktionen dator - människa tar nästa steg.
Och så pratar jag inte om flerknappsmöss , utan om att just detta förhållande i stort sett har stått still i tjugo år.

Jag väntar med spänning på nästa generations gränssnitt. Musen har snart gjort sitt och lever på lånad tid.

  • Medlem
  • 2003-06-08 02:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Är det samma personer som inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt?

det är väl även dom som lägger mer energi på blinkers än att snurra på ratten, på den fronten är sundsvall hemskt!

Apple har troligtvis en väldigt bra anledning till att göra musar med en knapp. Jag vet bara att jag tycker det är lättare att vara kreativ om man inte är låst i hur man ska klicka, det är skönare att kunna byta grepp, man kommer inte åt högerknappen hela tiden och måste ta bort jobbiga popuper och jag håller överhuvudtaget inte musen så som tvåknappsmustillverkarna vill att jag ska hålla. det stör mig inte ett smack att jag måste ha ena handen på tangentbordet för att högerklicka, för jag högerklickar nästan aldrig. bara om jag ska göra nåt utaöver det vanliga och det finns ingen anledning att förstöra ett bra koncept för att folk är för lata för att använda tangentbordet.
Jag tycker att Apple ska fortsätta att göra enknappsmusar, så kan de som inte förstår hur fantastiskt det är köpa tvåknappsmusar av tillverkare som antagligen är bättre på att designa sådana än vad Apple skulle vara.

  • Avstängd
  • 2003-06-08 10:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
det är väl även dom som lägger mer energi på blinkers än att snurra på ratten, på den fronten är sundsvall hemskt!

Skåningar är dåliga på att använda blinkers.
Och så kan de inte hålla avstånd till bilen framför.
Ofta krockar när de svänger vänster.

  • Avstängd
  • 2003-06-08 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
det stör mig inte ett smack att jag måste ha ena handen på tangentbordet för att högerklicka,

Jag kör ibland med två möss samtidigt
Funkar bra den en musen med enterfunktion då man sitter bakåtlutad i fåtöljen.

Citat:

Jag vet inte riktigt om det finns något bra arument till att inte ha tvåknappsmus med scrollhjul.
Om någon har något, så kom med det.

Om Apple skulle lansera det, så kommer alla "småföretag" som lever på att sälja tvåknappslösningar till mac att slå igen!

Jag tycker Apples ProMouse är bra om man ser till ergonomin. Men! Jag har förbrukat 3st på 2år, dom jäklarna pajjar
ju precis där sladden går in i musen p.g.a.
dålig konstruktion (dålig förstärkning av
sladden vid denna punkt så att kabelbrott
uppstår). Och efter att skaffat mig vanan att "backa" med högerklick i webbläsaren m.m
(USB Overdrive) så har jag svårt att gå tillbaka till enknapps i dag. Tjipp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 12:45

Jag använder hellre en kvalitetsmus från Logitech eller Microsoft (ja, de gör bra möss) än Apples kassa, plastiga enknappsmus. Jag har två Logitecher och har aldrig haft några problem med dem. Varför ger inte Apple användarna valfrihet och levererar riktiga möss med sina oerhört dyra datorer? Till och med NeXT-datorerna hade möss med två knappar.

The NeXT Information Archive

Jag skall syndigt erkänna att jag sitter med en MS-mus (Notebook Optical Mouse) till min iBook. Och det var faktiskt den bästa musen jag kunde hitta för ändamålet. Jag håller med om att MS gör bra prisvärda möss, men operativsystem tycker jag dom kan låta andra göra;) .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 18:46

Ja, Microsoft borde låta Apple utveckla Windows åt dem. Öööh, det gör de ju redan!

Så sant,så sant!:)

Bevaka tråden