Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort till PM G4 MDD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för grafikkort som passar till PM G4 MDD (modellnummer M8689LL/A)? Jag måste ha tag på ett som passar omgående. Det är liksom dumt att köpa ett godtyckligt grafikkort och hoppas på att det funkar. Kortet får inte kosta en halv förmögenhet.

Ursprungligen av Christian S:

Kortet får inte kosta en halv förmögenhet.

Det är helt omöjligt för oss att veta vad du menar med en "halv förmögenhet". Mycket bättre att sätta ut ett ungefärligt belopp som du skulle kunna tänka dig.

Ursprungligen av Christian S:

Vad finns det för grafikkort som passar till PM G4 MDD

Den modellen har en AGP-plats för grafikkort, men vid en snabb sökning nu hittade jag inga sådana för Mac.

Men du kan också använda PCI-grafikkort. Som det här t.ex:
Macoteket - ATI Radeon 9200 128MB PCI

Men det kostar nog mer än vad den datorn är värd... Så att leta begagnat är nog enda vägen om priset ska hållas på en låg nivå.

Å du milde!
Jag gav 2000kr för datorn och ett grafikkort för 1700kr är för mycket.

Jag hade tänkt mig ett pris omkring 500-600kr.

Då får det nog bli en Köpes-annons. Det finns säkert någon som har ett gammalt grafikkort att sälja.

Finns det några andra kort som passar förutom ATi Radeon? Jag läste någonstans att något Nvidia GeForce kunde passa. Stämmer det eller är min dator för gammal?

Svara lite i min egen tråd: Är det någon skillnad på PC-grafikkort och Mac-grafikkort om det är samma modell och tillverkare?

GeForce 5200

Enligt denna hemsida rekommenderas NVidia Geforce 9600 istället.
Det finns en rad kombinationer med detta grafikkort. Först och främst, accepterar datorn ett sådant kort och behövs det göras något mer?

Det finns en lokal datorbutik här i stan som har just detta kort för omkring 1000kr.

Är NVidia GeForce ekvivalent med ATi?

Elektronikhuset

Ursprungligen av Christian S:

Är det någon skillnad på PC-grafikkort och Mac-grafikkort om det är samma modell och tillverkare?

Ja, det är skillnad.

Det måste vara ett Mac-grafikkort, eller ett PC-grafikkort som har "flashats" med en BIOS för Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-12 19:06

Kolla på Tradera dör säljer dom en hel del billiga grafikkort till mac.
Det säljs ett på Tradera nu ATI9600 uppe i 116:- Visseligen till en G5.
Ska det funka i din MDD så får du tejpa över pin 3 och 11.
Jag har också ett sådant om du är intresserad.

Bosse
b-g.dahl@telia.com

Det kom ett identiskt beg. kort med posten idag. Kan bara konstatera att datorn skickar fortfarande inte ut någon signal till skärmen trots grafikkortsbyte

Ursprungligen av Christian S:

Det kom ett identiskt beg. kort med posten idag. Kan bara konstatera att datorn skickar fortfarande inte ut någon signal till skärmen trots grafikkortsbyte

Problemet med din dator diskuteras redan i en annan tråd. Korspostning är inte tillåtet!

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/268617-problem-med-grafikkortet-efter-att-ha-flyttat-runt-ide-kablar.html

Vi kan väl begränsa den här tråden till att handla om vilka kort som passar i den Mac-modellen, vad man eventuellt kan göra för att få andra kort att passa, osv.

/Mod

1
Bevaka tråden