Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" Fryser korta stunder

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en en månad gammal macbook pro 13" (2,23 gHz 4gb Ram) som vid korta stunder låser sig helt. Det handlar om ca 5-10 sekunder varje gång. Under tiden kan man inte göra någonting. Sen så funkar allt som vanligt. Det har också hänt upprepade gånger att Safari låser sig på samma sätt, men då kan jag iaf använda andra program.

Det är alltså inte samma problem som beskrivs i den andra tråden här bredvid, då datorn inte behöver startas om och skärmen slocknar inte.

Någon som har upplevt liknande eller vet vad det kan bero på?

Har du tagit tempen på den?

Min har dom senaste 3 dagarna börjat göra det samma - utan något CPU % hopp, men jag ska nu börja kolla på tempraturen.

Jag har samma problem. fick rådet av apple att skapa en annan användare och testa på den. JAg har samma problem iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 16:27

safari fryser ofta när den skall köra vissa javascript eller när den skall generera thumbs för webbsidorna till "startsidan".

Jag har märkt att det fryser mkt oftare om man kör filevault också

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-01 11:46

Jag har exakt samma problem som TS! Det började efter att jag uppdaterade iTunes..

på applesforum verkar det som problemet är relaterat till när man uppdaterar firmwaren.

Nja, dom nyaste maskinerna kommer med den nyaste firmwaren installerad - Bästa förslaget verkar vara att kolla din hårddisks S.M.A.R.T. status och ifall den är grön så får du snällt vänta tills dess att Apple kommer ut med en fix för problemet. Men man kan ju alltid ringa in till Apple och se till att dom vet om problemet.

Om det nu är firmwaren som orsakar problemet, alltså.

Jag har samma problem på min Unibody MBP 17" (den som kom innan WWDC). Kan bekräfta att felet existerar i både Leopard och Snow Leopard (har ADC Select så ni behöver inte gnälla om piratkopiering ). Hoppas Apple producerar en fix snart då det kan vara ganska frusterande att datorn bara fryser helt utan förvarning.

Jag har inte installerat den nyaste 1.7 Firmware uppdateringen, men har ändå problemet. Har noterat att datorn liksom hänger sig helt, och alla grejer man gör under tiden bara rasslar ur sig när datorn kommer ur hänget. Om man har klickat eller skrivit en massa saker alltså.

När man spelar spel samtidigt så fortsätter ljudet från spelet med all grafik hänger sig.

Hängningen vara 30-50 sekunder.

Har vi samma problem?

Jag har en MacBook PRO 13", typ nån vecka gammal. kör nyaste OSX uppdateringen.

//K

  • Medlem
  • City
  • 2009-08-08 09:03

Har också hängningar, dock 5-10 sekunder. Men nu på senare tid har det blivit mindre.
Väntar på en fix.

Hur många av er som har hängningar är det som uppgraderat hårddisken?

Jag har en Seagate Momentus 500GB 5400RPM disk i min, ST9500325ASG.

Har inte köpt den via applestore utan monterat den själv.

//K

jag har enbart originalsaker i min dator, senaste uppdateringarna i mjukvaran.

Märkt nu att min MBP 13" fryser ibland, oftast vid uppspelning i Quicktime. Skumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 21:44

Samma här också... kanske dax att börja klaga?

Ifall inte tillräckligt många notifierar Apple om problemet så kommer Apple aldrig att prioritera att lösa det. Ifall Apple inte får in tillräckligt med ärenden betrf. detta så kanske det aldrig hamnar på QA/R&D/SW/HW gruppens bord, och då är det lika väl som att Apple aldrig fick reda på något om det.

Tycker absolut att ni borde ringa in och fråga Apple CS. Detta är nya maskiner vi talar om.

Jag har 5400 rpm 500GB'n från Apple. MacNN artikeln säger "Systems equipped with 5400rpm drives are believed to be unaffected." - men annars är det bra.

Har också en 5400, kanske inte samma fel då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 23:59

fan vad jag stör mig på det här felet ... :S

MacNN | Apple to fix MacBook Pro hard drive stalling

Detta stämmer inte, för min disk är 5400 varv och jag har problemet. Men det är exakt samma drive som de talar om.

//K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 01:16

min disk är extremt känslig för stötar.. råkar jag röra sängen då man ligger och surfar på den så hoppar disken till.... hm.. ska slänga in en ssd disk i veckan men kanske lika bra att få denna utbytt först.

Har du testat, bara för skoj skull mer än något annat, att stänga av Sudden Motion Sensorn?
Disable Sudden Motion Sensor on your Macbook bn technical support forum

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 01:34
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Har du testat, bara för skoj skull mer än något annat, att stänga av Sudden Motion Sensorn?
Disable Sudden Motion Sensor on your Macbook bn technical support forum

Till vilken mening? Fungerade på min Macbook Pro 17" :/ Den är superkänslig.. låter nästan som skivspetsen repar skivan.. tur att detta är surfburken med 10.6 installerad som testmiljö.

Enbart för skoj skull. Om man måste ge en praktisk anledning; "För att se ur mycket trevligare det är ifall man har den avstängd." ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 01:46

Hehe... får göra ett test imorrn... bara för skojs skull

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-11 11:44

upplevde samma problem ett tag innan jag uppdaterade till 10.5.8.. nu har jag inte varit med om det alls.. var riktigt less där ett tag och undrade lite om jag skulle ta upp det med Apple men sen .8 har jag inte märkt av det alls... har den vassare versionen av 13".

Anledning till varför man kan testa stänga av SMS är för att vissa hårddiskar har en egen SMS som inte är direkt kompatibel med den som sitter i MacBook Pro'n.
SMS är dessutom exakt lika lätt att aktivera som deaktivera, så blir det ingen skillnad så är det ju bara att aktivera det igen

10.5.8 gjorde saken bara värre för mig verkar det som..

Bevaka tråden