Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Express eller Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-09 20:30

Jag är i princip nybörjare på filmredigering, håller på med imovie HD men behöver mer. Jag vill till att börja med skapa delvis transparenta figurer (typ vålnader) i en ny film.

Vilket program skall jag satsa på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 14:12
Ursprungligen av Stig R:

Vilket program skall jag satsa på?

Express är nästan lika bra som Pro-versionen. Pro-versionen stöder väldigt många fler video-format, men det kommer till ett pris och inte så litet heller. Funkar DV eller AVCHD för dig så kan köpa andra saker för pengarna om du väljer Express.

Lycka till

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-10 15:47

1900:- cirka eller närmare 12 000:-

Det är vad du har att välja på. Final Cut Express räcker långt och vi har valt att köra "lillebror" trots att vi jobbar professionellt.

For the record: Final Cut Pro kostar inte 12000 - Final Cut Studio kostar 11000 och det är en hel drös feta proffsprogram bundlade.

Ursprungligen av Northwiz:

1900:- cirka eller närmare 12 000:-

Det är vad du har att välja på. Final Cut Express räcker långt och vi har valt att köra "lillebror" trots att vi jobbar professionellt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-10 15:52

Funkar .AVI i Express?

Man skiljer på filformat och codec och det finns olika för ljud respektive bild. Så man kan ha tex Sorensen-codec i en videofil i formatet .avi eller .mpg eller .mov osv. Så din fråga verkar tyda på att du inte känner till vad som är format (kallas även för portfölj eller container eller wrapper) och vad som är codec (komprimeringsalgoritm)?

Mera om detta här, följ länkarna, den jag postar i andra tråden är tex väldans bra för att förklara detta.

http://www.99.se/imovie/256878-hur-goera-film-foer-wmplayer-i-imovie.html
http://www.99.se/videoproduktion/257276-packa-m4v-foer-embedded-i-ie6-7-a.html

Så svaret på din fråga är Ja och Nej. (AVI kan vara ok, men videofilen kan vara komprimerad med en codec som inte funkar i alla fall. Förstår du skillnaden?).

Sedan kan man förstås konvertera video-filer till andra format utanför programmet Express.

Senast redigerat 2009-08-10 16:56
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-10 19:00

[QUOTE="Taz_1999;1812435"].... Så din fråga verkar tyda på att du inte känner till vad som är format (kallas även för portfölj eller container eller wrapper) och vad som är codec (komprimeringsalgoritm)?

Helt riktigt antagande. Jag läser med intresse de länkar jag fått. Hoppas bli klokare.

När jag har tagit en filmsnutt med min billiga kamera och importerat den till iphoto, kan jag där se vad den har för format resp. codec? Eller kan jag se det i imovie? Eller var hittar jag det?

Det går att visa info inuti de programmen. Du kan även öppna den i QuickTime Player eller VLC och se samma sak.

1
Bevaka tråden