Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail-problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I fredags dök det upp ett helskumt problem: Plötsligt började fläktarna gå på max och allt i datorn laggade. Efter lite felsökande spårades problemet till Mail. Efter att ha letat på forumen och där hittat ett antal tips så provade jag idag att först kasta "Envelope index" utan resultat och därefter "com.apple.mail.plist" med samma resultat.

Jag har tre konton inlagda (två IMAP och ett POP) och det är POP som hänger sig. Dessa tre konton har fungerat klanderfritt i ett år tidigare och helt plötsligt började problemet.

Nu har jag avinstallerat POP-kontot två ggr för att sedan lägga in det igen men så fort jag väljer skapa konto så drar fläktarna igång på högvarv och allt låser sig.

Jag har kontaktat web-hotellet men hittills utan resultat, de ser inga fel och web-mailen funkar.

Det verkar som programmet försöker ladda ner några mail när allt låser sig, tittar man på aktivitetsrutan i programmet så laddar den ett tag för att sen låsa sig och då ser det ut ungefär så här: laddar ner mail 10 av 15.

Kan nån hjälpa mig med detta? Givetvis är det mitt viktigaste mailkonto som strular!

Om det är samma mail den "fastnar" på varje gång så är det förmodligen något fel på det mailet. Det förekommer att mail blir trasiga på vägen över internet och mailprogram ballar ur när de försöker ladda hem dem.

Om du har webbmail på kontot, prova logga in där och radera lite mail ur inkorgen.

Jag har redan raderat mail från web-mailen, men detta hjälper inte ändå.

Provade precis att lägga in kontot som ett imap istället och det såg faktiskt ut som det skulle funka..............ett tag....efter att mailen då åtminstone trillat in i inkorgen så började den varva fläktarna igen som en 18-åring med Volvo 142 i Pajala. Nytt topprekord: Processoranvändande 176% (jag trodde 100 var max).

Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har redan raderat mail från web-mailen, men detta hjälper inte ändå.

Provade precis att lägga in kontot som ett imap istället och det såg faktiskt ut som det skulle funka..............ett tag....efter att mailen då åtminstone trillat in i inkorgen så började den varva fläktarna igen som en 18-åring med Volvo 142 i Pajala. Nytt topprekord: Processoranvändande 176% (jag trodde 100 var max).

Att du redan provat den lösningen går inte att utläsa ur dina inlägg liksom.

Sedan är det ju inte säkert att du raderat rätt strulande mail heller?

För övrigt lever du väl inte under den förvillelsen att den mätaren är exakt på procenten?

Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information som vi (nja, det är nog mest jag) brukar säga här. Ett annat tips är att inte klaga på den hjälp du får, att säga tack är nog ett bättre alternativ.

Jag är i alla fall klar nu och önskar dig lycka till.

Ursprungligen av Taz_1999:

Att du redan provat den lösningen går inte att utläsa ur dina inlägg liksom.

Sedan är det ju inte säkert att du raderat rätt strulande mail heller?

För övrigt lever du väl inte under den förvillelsen att den mätaren är exakt på procenten?

Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information som vi (nja, det är nog mest jag) brukar säga här. Ett annat tips är att inte klaga på den hjälp du får, att säga tack är nog ett bättre alternativ.

Jag är i alla fall klar nu och önskar dig lycka till.

Tack för tipsen så här långt! Jag vet inte riktigt vilken information jag kan komplettera med, kan det verkligen vara ett mail som orsakar detta tror du? Det kanske är bäst att i så fall radera alla mailen för att eliminera den felkällan eller vad tror du?

Ursprungligen av Taz_1999:

Sedan är det ju inte säkert att du raderat rätt strulande mail heller?

Nu har jag raderat samtliga mail från web-mailen och hör och häpna! Nu funkar det igen

Är det nån som kan hjälpa mig att förklara hur ett mail kan göra så här? Är det virus i det eller finns det nån annan logisk förklaring?

Ursprungligen av kjellebelle:

...Nytt topprekord: Processoranvändande 176% (jag trodde 100 var max).

Jag tror att den räknar 100% per processorkärna.

Om du har en "Duo"-processor (CoreDuo eller Core2Duo, t.ex), så har du två kärnor, och max blir då 200%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 10:03
Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har redan raderat mail från web-mailen, men detta hjälper inte ändå.

Provade precis att lägga in kontot som ett imap istället och det såg faktiskt ut som det skulle funka..............ett tag....efter att mailen då åtminstone trillat in i inkorgen så började den varva fläktarna igen som en 18-åring med Volvo 142 i Pajala. Nytt topprekord: Processoranvändande 176% (jag trodde 100 var max).

Jag har legat sömnlös pga. en sådan tonåring i just Pajala, och tro mig 176% är ingenting!

Vänligen, Ylan

STORT TACK för tipset förresten!!!!

Varsågod, roligt att hjälpa till, speciellt när det funkar. Who's the man?!

Har man varit med länge på internet så har man stött på just det där specifika problemet några gånger. Att teknik är ofelbar är något vi mera luttrade vet inte stämmer, så det är klart att det går troll även i emailen ibland.

Det behöver inte vara något elakt heller (tex virus). Med tanke på hur mycket spam det finns som skickas av knasiga robotar, att det förekommer strömavbrott och andra tekniska problem, att ditt mail har vandrat genom kanske flera hundra lådor med elektronik på vägen, att ditt mail har mellanlandat på kanske 50 hårddiskar på vägen och förstås att filer kan bli korrupta av hårddiskfel på vägen mm, så är det inte så konstigt att en och annan nolla hamnar fel. Vanligen spelar det ingen roll, men ibland, som du just märkt, gör det det.

Fortsätter i en gammal tråd om problem, även om det inte är exakt samma.
Har bytt mailleverantör. Istället för att ändra befintligt konto, så skapade någon
ett nytt konto med de nya inställningarna. Nu kan jag inte ta bort det gamla utan
att hela utkorghistoriken raderas. Inkorgen gick tydligen att kopiera över till den
nya inkorg som skapades men detta verkar inte gå med utkorgen.
Tilläggas är att jag inte har gjort denna manöver, jag fick skiten lämpat i mitt knä.

Någon lösning - känns ju jäkligt 1900-tal att inte kunna fixa en sådan skitsak:)

/martin

Ursprungligen av martinator:

Fortsätter i en gammal tråd om problem, även om det inte är exakt samma.

Nej, det är inte exakt samma. Det är inte ens i närheten.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Här är några trådar som är mycket närmare din fråga:
http://www.99.se/apple-programvara/267143-mejlen-foersvann-efter-borttag-konto.html
http://www.99.se/safari/77531-hur-radera-konto-i-mail-app-men-behalla-mailen.html
http://www.99.se/mac-os-x/41140-ta-bort-konto-i-mail-app-tar-bort-mail.html

Fortsätt gärna i någon av de trådarna i stället. Eller sök lite, så hittar du kanske någon tråd som passar ännu bättre.

/Mod

1
Bevaka tråden