Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

big-endian vs little-endian...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon som är insatt försöka utreda skillnaderna, fördelar och nackdelar med big-endian och little-endian? Helst utan någon politisk bias för eller emot. Av det lilla jag vet så jobbar ju Moto och Apple med big-endian och så även information på Internet, medan Intel jobbar med little-endian. Vilken motivering har Intel till detta?

Tack för svar!

/Jont Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-06 10:14

En diskussion vi haft många gånger på kontoret, men jag är inte på något sätt opartisk. För att vara ärlig tycker jag bara little-endian är ett riktigt jobbigt arv som borde avslutas.

Den stora fördelen jag ser med big-endian, i egenskap av programmerare, är ju att en u_int32_t ligger i minnet precis som man tror att den gör. Siffran 1 är 0x00000001 istället för som i little-endian system där den är 0x01000000. Logiskt och lätt att visualisera.

Ack den ljuva värld där det bara finns en endian, det skulle vara så simpelt att porta saker.

Så någon direkt fördel med little-endian finns inte framför big-endian? Personligen tycker jag att little-endian verkar hyffsat ologiskt, i alla fall med utgångspunkt från tiobasen och det västerländska sättet att läsa siffror dvs MS längst till vänster. Var kommer little endian ifrån då, om det inte finns någon egentlig fördel med det?

/JO

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 16:41

Kan inte hela historien men jag tror det har nåt med att göra hur Intel uppgraderade sin processorer från 8 -> 16 bitar (eller nåt sånt). Tror att det hade nåt att göra med att man ville att viss kod skulle vara bakåtkompatibel (kan det ha nåt att göra med hur olika segment adresseras).

Det låter ju rimligt, även om lösningen känns förbaskat dum om det är motiveringen!

  • Medlem
  • 2003-05-06 17:05

Jepp. Little-endian är rest från förr... Jag tyckte det var jäkligt bakvänt när jag programerade Z80 assembler

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 19:26

Men inte var väl z80 bakvänd??

Little endian har fördelar när man jobbar med 8-bitarsbuss. I och med att lägsta byte'n kommer först in så kan man börja räkna på den direkt, medan man läser in nästa.

Jääätterelevant... på 70-talet. Stökar till debuggingen, men vad gör det när man kan vinna en mikrokodscykel på en 1 MHz 8-bitars-processor!

Tack Ingemar! Skumt dock att man inte frångår en gammal och förlegad standard. Men det kanske är just därför, att det var fråga om någon form av standard? Nåja, man får väl leva med det. Någon som vet huruvida AIFF använder sig uteslutande av big-endian eller ej? WAV blandar ju hej vilt!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-08 10:49

Aiff är också definerad för både big och little endian.

1
Bevaka tråden