Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andra MMORPG än wow (på mac).

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-08-06 16:39

Ja nu ska vi se här...
WoW går lite på tomgång just nu för mig så jag vill prova andra mmorpg för att bredda vyerna lite. (plus få tillbaka en gammal spelkompis som tycker att WoW blivit för populistiskt, något jag kan hålla med om.)

Så jag undrar vad tycker ni finns för alternativ, om man nu kan köra windows på mac (huga). Tänkte kanske att den här tråden kan bli någon slags guide framöver också. Ska posta mina erfarenheter bland annat. Det finns fler trådar på forumet, men jag tänkte man kanske kunde samla information på ett ställe.

Jag/vi är mest intresserade av fantasy just nu, så det är där jag börjar. Och jag tror att man ska rensa bort webbläsarspel, inte för att de är dåliga, men utbudet är så enormt. (Men föreslå gärna om ni vill, det kan ju bli större då )

Här är några jag kommer på och ska undersöka:

- Lord of the Rings online
- Warhammer online, macversion finns (Beta)
- Age of Conan
- Guild Wars
- Linage 2

Ja där är några. Observera att jag har ingen erfarenhet alls av dessa spel, så ge gärna all er input!

mvh
/Ziggy

Håller med din kompis om WoW. Själv provade jag Age of Conan när det kom, men WoW-suget blev för stort. Dock funderar jag nu på att testa på AoC igen efter såhär ett år typ. Det har ett intressant PvP-system och jag gillar det lite mörka känslan i hela spelet. Lite Oblivion över det hela.

Jag ser fram emot en jämförelse mellan dessa.

Ziggy, vad har du för hårdvara att spela på?

  • Medlem
  • 2009-08-11 09:25
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag ser fram emot en jämförelse mellan dessa.

Ziggy, vad har du för hårdvara att spela på?

Borde jag ju ha skrivit ner direkt kan man tycka

iMac 24"
2.93GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
ATI Radeon HD 4850 512MB

Funderar på att uppdatera RAM, men varit lite för lat - WoW flyter ju på fint på ULTRA settings hehe
Skall också sägas att jag kommer köra windows XP för de spel som inte fungerar på mac.

Stack till Gotland i några dar lite oplanerat, så nu ska jag börja testa Tack för input från er andra.
EVE har jag hört mycket gott om, men bland annat att det har en längre inkörstid, för att gilla det? Ska inte testa det just nu eftersom jag ska köra fantasy först, men lite nyfiken är jag...

Jag har testat:
- Lord of the Rings online
- Warhammer online
- Age of Conan

Alla har sin tjusning men det wow vinner på att det inte är bäst på något men heller inte sämst på något.

Lotr är det som gick vinnande ur den striden för mig. Mest på grund av dess "lore" och att jag är fan av Tolkiens böcker. Det är och mest wowlikt rent spelmässigt av de tre.

Warhammer hade jag så stora förhoppningar om men blev besviken.

Conan klart mest annars av de tre, med det lockade mig inte alls. Kändes inte klart. Borde nog testa det igen antar jag. Men jag har hört en del saker om det som inte gör att jag vill prova det igen. Stridssystemet var skoj de tre första gångerna.

Ang. Conan så får man två veckor gratis om man återkommer nu.

EVE Online - Finns iofs vad jag vet inte i egen Macversion men om man har en Intel-Mac så är det fritt fram,

Star Trek Online - samma som ovan fast det projektet är inte färdigt än - fortfarande på ritbordet

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2009-08-10 08:41

Jag lirar själv Flyff. Har tyvärr blivit ganska obalanserat, men det är helt underbart enligt mig.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

EVE Online - Finns iofs vad jag vet inte i egen Macversion men om man har en Intel-Mac så är det fritt fram,

"For Mac: To install EVE Online, double-click the .dmg file you just downloaded and then drag the EVE Online Icon to your Applications folder. "

EVE Online | Download

Ursprungligen av bjelkeman:

"For Mac: To install EVE Online, double-click the .dmg file you just downloaded and then drag the EVE Online Icon to your Applications folder. "

EVE Online | Download

Såg ju trevligt ut...ända tills jag kollade kraven. Som sagt, Intel-only

Vad jag tycker är lite lustigt är minimikravet för onlinespel (se bild). Vem i sitt rätta sinne sitter med 56K-modem idag och om de gör det vem kommer ens på tanken att köra ett så grafikintensivt spel som Eve över modem? Borde ju vara beyond la-a-a-a-a-a-a-g...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 09:57

Var det inte många MMORPG som stänger portarna? Age of Conan stängde flera server för bara några månader sen. Matrix Online stänger snart eller har redan stängt av alla server. Everquest har nu stängt av alla server och shadowbane.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-08-11 10:22

Jo, några har ju problem med befolkning. WoW var ju inte först, men lanserades hårt och med sitt (lyckade) koncept snodde de åt sig många onlinespelare, något som drabbade nya spel som öppnades. Minskande befolkning på en server -> folk lämnar spelet -> ännu färre spelare -> nedläggning/hopslagning av servers osv...

Hellgate: London, Tabula Rasa har stängt ner alla servers
AoC har nog bara ett 10-tal uppe! Jag trodde nog det skulle klara sig längre...

Det finns ett spel, tror det är browserbaserat, som heter Evony. Vet dock inte om det funkar på Mac. Reklamen för det är lite skum...ger lite hrm hrm -vibbar...

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-07 11:28

Någon som har någon erfarenhet av Aion?
Home | Aion™ Fantasy MMORPG

Finns i dagsläget bara som beta och enbart för win (någon sa att det ryktades om en Mac-version dock).

Ser riktigt snyggt ut tycker jag. Blir lite sugen.

Hur tror ni det skulle lira på en Macbook Uni 13" 2.0 med 4 Gb ram? Jag har svårt att förstå hur Macbookens grafikkort står sig i förhållande till kraven.

Minimum System Specifications:
Microsoft Windows XP SP2
*2.8GHz CPU or equivalent
1GB RAM
NVIDIA 5900 Ultra with 128MB RAM / ATI x700 with 128MB RAM or higher
**15GB Hard Disk space
DVD-ROM drive
Direct X 9.0c (6/2008 update)
Sound Device
Broadband Internet Connection

Recommended System Specifications:
Microsoft Windows XP SP2 / Vista
*Dual Core CPU 2.0GHz or equivalent
2GB RAM
NVIDIA 6800 with 256MB RAM / ATI x800 with 256MB or higher
**15GB Hard Disk space
DVD-ROM drive
Direct X 9.0c (6/2008 update)
Sound Device
Broadband Internet Connection

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-09 11:47
Ursprungligen av gig:

Hur tror ni Aion skulle lira på en Macbook Uni 13" 2.0 med 4 Gb ram? Jag har svårt att förstå hur Macbookens grafikkort står sig i förhållande till kraven.

För den som är också är intresserad av Aion och har en Macbook late 2008, gjorde jag ett test i betan till det nya "Can you run it?" i XP i Bootcamp (Can You RUN It?).

Mina speccs klarade både minimum och recommended utan problem. Får bli till att testa hur det flyter vid releasen, i värsta fall får jag dra igång den gamla gaming-PC:n, rather not though

Jag har spelat följande moderna MMO:er som går att lira på Mac med Macklient:

* World of Warcraft
* Warhammer Online
* Eve Online

Sen har jag även spelat:

* Age of Conan
* Anarcy Online
* Archlord

Mina reaktioner på spelen:

* World of Warcraft
- MMORPG:ernas Counter Strike; enkelt att lära sig, många som spelar, mycket spelglädje, men på samma gång enformigt, mycket grind, inflationshämmad ekonomi och många många fjortonåringar (både fysiskt och mentalt)

* Warhammer Online
- Äldre publik än WoW, mer utvecklat system (WAR är mer Web 2.0 än WoW som känns mer som Web 1.0), mer splittrat än WoW, mer fokus på PvP än WoW, samt färre spelare än WoW.

* Eve Online
- MMORPG:ernas Rolls Royce. Ett perfekt MMO där spelarna styr både utvecklingen och ekonomin. Mycket oförlåtande system (du kan förlora miljontals färdighetspoäng om du klantat dig och inte köpt en uppgraderad klon av din karaktär, taskigt när man blir söndersprängd). Men inlärningskurvan är så brant att det är få som orkar lägga ned den tid som spelet förtjänar (mig inkluderat).

---

* Age of Conan
- Om WAR är web 2.0, så är AoC web 1.5. Troligen ett av de bästa MMORPG:erna av förra generationen, mycket fokus på att berätta en historia, verklighetstrogen värld och low-fantasy (vilket kan vara riktigt coolt). Tyvärr är spelet nedtyngt av låg spelarbas, otroligt mycket grinding, märklig moderering av tillverkaren i spelet och på forum, samt ganska dåligt mid-game.

---

* Anarchy Online
- Gammalt som gatan, men kan spelas gratis och kräver inte mycket dator - borde flyta bra på en MacBook. Spelet är så gammalt att man ibland undrar hur det har överlevt, men just på grund av att det har överlevt så länge som det har (sedan 2001) så har det bevisligen fortfarande lite att visa upp.

* Archlord
- Märkligt asiatiskt MMORPG, inget för mig. Jag tyckte det var ren skit, jag avinstallerade samma dag jag installerat det. Men någon annan kan kanske förklara fördelarna med ett spel där man spenderar de första levlarna med att banka på monster som ser ut som kuber.

1
Bevaka tråden