Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora grafikproblem efter 10.5.8 uppdateringen...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 00:37

Tja, efter att jag installerat 10.5.8 uppdateringen nyligen så har min first gen unibody blivit riktigt instabil.
Vad som händer är att datorn efter kanske efter en halvtimme bruk visar grafisk fel(linjer av olika färger längst upp på skärmen) och sedan hänger sig. Och med bruk menar jag inte tunga processor förbrukande saker utan synkning med ipod, eller i senaste fallet där jag kom hem efter att varit ute och datorn bara suttit still och inte ens används!

Med 10.5.7 och tidigare hade jag aldrig upplevt problemet där jag fick färgade linjer samt en hängning.
Efter lite frågande runt fick jag tipset att installer om med valet att installera + arkivera och mitt under den installationen så hänger sig datorn med färgade linjer på skärmen!
Jag hörde att apple släppte en ny firmware i samband med 10.5.8 och det kanske är det som nu orsakar att min MBP blivit så instabil.
Om nu det skulle vara den nya firmwaren finns det något jag kan göra innan jag får lämna datorn för service?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 00:42

testa att ominstallera ...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 02:30

Status hittils:

Har ominstallerat systemet från 10.5.5 dvd som kom med datorn, har återställt och installerat om programmen och ska nu installera 10.5.7 genom compo paketet.
Förhoppningsvis så är strulen över!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 03:16

Om installation verkade inte ha en effekt då den återigen när jag ville synka min ipod så flimrade skärmen med färgade streck och hängde sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 08:07

Då låter det mer som att grafikkortet är på g att lägga av och inte 10.5.8 uppdateringen. Hände det endast en gång?

Det är troligen fel på grafikkortet.
Jag har samma fel, men det har varit hela tiden.
Gå in på Systeminställningar/Strömspare och välj den bättre grafiken.

Uni body har 2 grafikkort, på min var det enklare grafikkortet trasigt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-09 11:09

Är det ett hårdvarufel, kontakta stället där du har köpt den, reklamera och se till att du får det åtgärdat inom ramen för garantin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 13:35

Jag ska göra lite tester och om problemet dyker upp igen så ska jag ringa apple och se till att dom fixar detta innan min garanti tid är ute.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 13:39

20hz:
Om det är ett grafisk kort fel så är det kontigt att det dyker upp först med 10.5.8 uppdateringen.
Och som svar på din fråga innan jag installerade om dök dom symptorna upp ett par gånger då i samband med att jag tittade på flash stream och synkning av ipod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 17:06
Ursprungligen av belola:

20hz:
Om det är ett grafisk kort fel så är det kontigt att det dyker upp först med 10.5.8 uppdateringen.
Och som svar på din fråga innan jag installerade om dök dom symptorna upp ett par gånger då i samband med att jag tittade på flash stream och synkning av ipod.

Två snabba kommentarer: Det är inte konstigt att fel uppstår i samband med nya systemversioner eftersom de kan börja använda grafikkortet på ett annat sätt än tidigare. Med just Snow Leopard är detta väldigt troligt.

Jag skulle uppdatera Flash till den senaste versionen och felet ligger nog i Flash snarare än i hårdvaran eller operativsystemet skall du se.

Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 17:17
Ursprungligen av bengtb:

Två snabba kommentarer: Det är inte konstigt att fel uppstår i samband med nya systemversioner eftersom de kan börja använda grafikkortet på ett annat sätt än tidigare. Med just Snow Leopard är detta väldigt troligt.

Jag skulle uppdatera Flash till den senaste versionen och felet ligger nog i Flash snarare än i hårdvaran eller operativsystemet skall du se.

Lycka till

Ett hårdvaru fel kan hända precis när som helst. Då problemet kvarstog då 10.5.7an var ominstallerad så hänger det nog lite ihop med ev firmware update (vilket jag inte hört att något grafikrelaterat sådant har kommit på senaste tiden) eller just något av hårdvarubiten dör/skadas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 17:53

Har en 2,2 GHz MBP från juni 2007. Fick väldiga problem idag efter att häromdan ha uppdaterat från 10.5.6 till .8.

Mina bekymmer var precis som trådskaparens – ränder på skärmen osv. Dessutom ett flertal kernal panics och frysningar.

Jag kopplade in min externa disk och återskapade datorn till min senaste Time Machine-backup – en process som tog cirka 1,5 timmar. (Dessförinnan hade jag kopplat ihop MBP med min iMac och kört den som en firewire-hårddisk - med Target Disk Mode - och plockat ut de filer som jag hade jobbat med under den "missade" veckan.)

Efter detta är allt som förut. Det tog lite tid innan Mail hade hittat alla mailboxar, det var det enda. Nu har jag kört problemfritt 10.5.6 några timmar. Ganska säker på att det var uppdateringen som orsakade detta strul.

Nu ska jag låta Time Machine jobba kontinuerligt eller åtminstone koppla in den varje dag i fortsättningen. Och jag tänker inte köra någon som helst systemuppdatering innan Snowleopard kommer.

Rekommenderar Time Machine till alla som inte använder det än. Känns bra att ha fått testa backup-verktyget i praktiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 18:23

Hmm.... verkar inte som om allt är guld och gröna skogar trots allt.

När jag kopplar in min externa skärm (Apple 23") så flippar det ur... ränder och frysning. Suck. Firmwareuppdatering i 10.5.8 kanske inte går att "rulla tillbaka" med Time Machine.

Men den bärbara verkar fungera så länge jag inte försöker koppla in den mot stora skärmen. Vad göra?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 18:30

Med all sannolikhet har din dator drabbats av det ökända Nvidia-grafikkorts-problemet. Se:

MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Jag har själv en MBP från aug-07 med liknande symptom...

Ursprungligen av hekr:

Med all sannolikhet har din dator drabbats av det ökända Nvidia-grafikkorts-problemet. Se:

MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Jag har själv en MBP från aug-07 med liknande symptom...

gå till theinquirer.net och sök på nvidia problem och du hittar exempelvis detta:

Inquirer confirms apple macbook pros have nvidia bad bump material - The Inquirer

Jag vågar inte köpa något från nVidia sedan länge, dessa problem är kända sedan länge och har drabbat flera datortillverkare. Underligt att Apple bytte från ATI till nVidia överhuvudtaget.

En fix, som vissa datortilverkade gjorde (inkl Apple) var att underklocka grafikkorten och höja fläkthastigheten via firmwareuppdateringar så att problemen skulle hamna utanför garantiperioden...

Ursprungligen av Macce65:

En fix, som vissa datortilverkade gjorde (inkl Apple) var att underklocka grafikkorten och höja fläkthastigheten via firmwareuppdateringar så att problemen skulle hamna utanför garantiperioden...

Menar du 1 års eller 3 års garantin (KKL)?

EDIT: När jag tänker efter så borde det inte vara lagligt att göra så då datorn specifikationer inte längre är de samma som utlovas vid försäljning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 13:42

since 1984:

Då du använde dig av 9400 kortet händer det ofta att datorn hänger sig med av någon anledning med färgade sträck på skärmen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-09 15:57

Ok med risk för att pajja allt så har jag testat tillfällena där datorn hängde sig förut och nu efter att jag kopplat på 9600 kortet så hängde sig inte datorn.
Fast som det är med mig så kommer nog datorn att pajja bara för att jag sagt så.

Hela idén med dubbla grafikkort är till för att strula... det är ju idiotiskt att man inte lägger in funktionen i grafikkort att växla ner som CPU:er ( multipeln går från 9x till 6x tex vilket gör att klockfrekvensen minskar ) gör när de inte behöver gå för fullt då sparas det ström och värme. Idioten som kom på dubbla grafikkort i en bärbar dator där det inre utrymmet är så extremt värdefullt har nog redan fått sparken.

Ursprungligen av Firechild:

Hela idén med dubbla grafikkort är till för att strula... det är ju idiotiskt att man inte lägger in funktionen i grafikkort att växla ner som CPU:er ( multipeln går från 9x till 6x tex vilket gör att klockfrekvensen minskar ) gör när de inte behöver gå för fullt då sparas det ström och värme. Idioten som kom på dubbla grafikkort i en bärbar dator där det inre utrymmet är så extremt värdefullt har nog redan fått sparken.

Grafikkortet är redan nedklockat i default så att sänka kockan ännu mer kanske skulle bli lite för slött...

Really? Underclocked 9600m GT in 17" Unibody MacBook Pro? [Archive] - Mac Forums

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-08-13 10:59
Ursprungligen av Firechild:

Hela idén med dubbla grafikkort är till för att strula... det är ju idiotiskt att man inte lägger in funktionen i grafikkort att växla ner som CPU:er ( multipeln går från 9x till 6x tex vilket gör att klockfrekvensen minskar ) gör när de inte behöver gå för fullt då sparas det ström och värme. Idioten som kom på dubbla grafikkort i en bärbar dator där det inre utrymmet är så extremt värdefullt har nog redan fått sparken.

Jadu, det är kanske inte alltid den bästa lösningen. Hade man kunnat byta utan loga ut/in så hade jag varit nöjd. Använder bägge relativt ofta.

Hur som helst så är det så här för att man numer använder nVidias chipset MCP79MX som har grafikkortet inbakat i sig. Vill man ha en dedikerad grafikkrets så får man väl antingen slita ut 9400m-delen ur chipset eller erbjuda båda.

Det första alternativet förmodligen är på tok för dyrt då måste tillverka olika typer av chipsets för olika maskiner, det kan även vara svårt att gör det bra utan att medföra onödiga komplikationer och risker. Allt som allt så känns det ganska onödigt i och med att ytan ändå används utav chipset. Därför valde man förmodligen att erbjuda alternativet att använda det klenare grafikkortet om man ville.

Jag använder oftast 9400m då det är mycket svalare och därmed en tystare maskin än när jag kör med 9600m GT. Det använder jag då jag ska spela krävande spel eller göra något grafikintensivt en stund.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-11 21:56

Efter att jag kopplade på 9600gt kortet så är min maskin tillbaka till sitt stabila själv.
Hoppas att Snow Leopard blir smärtfri upplevelse!

1
Bevaka tråden