Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hitta krashrapporterna?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med en demo av ett program som bara krashar vid uppstart så företaget har bett mig skicka systeminfo. samt en krashrapport. De nämner att man skall gå via en verktygsapp. som på engelska heter "console" men den väg de beskriver:
To retrieve your system information follow the steps bellow.

1. On the desktop click on the apple
2. From the pull down screen select "About this MAC"
3. Select more info from the information screen
4. Once the system Profiler appears, you will be able to press save from the file menu in the menu bar
5. save the file as a RTF

To obtain a crash log follow these steps

Repeat the operation which resulted in an error to make the error fresh

1. Run console (located in applications/utilies folder)
2. Click on the Logs icon.
3. Click on ~/Library/Logs arrow (opening up tree)
4. Open up CrashReporter
5. Click on ViaCAD 2D/3D.crash.log
6. Select Edit:Select All
7. Select Edit:Copy

fattar jag inte riktigt vad de menar.

Jag har gått via "Om den här datorn" där finns ju både systeminfo och logginfo som kan sparas i en fil som .rtf vilket var det efterfrågade filformatet, den vägen borde väl fungera minst så bra, eller är vägen de beskriver ovan den rätta / bättre?

Jag provar en gång till, då frågan än en gång har blivit aktuell.

Jag utvärderar ett CAD-program, ViaCAD Pro v.6. Jag har problem med .dxf-exporten, vilket är en funktion som bara måste fungera för mig.

Supporten säger att jag skall återskapa problemet, och sedan gå direkt till "Systemmeddelanden" ("Console", det är väl vad systemmedelanden kallas på engeska?)

Där skall jag endast klicka en gång på "Console-loggen", ej dubbelklicka, och sedan borde något synas långt ner. Jag hittar dock ingenting.

Jag postar nu originalinstuktionerna på engelska, ifall någon blir klokare av det. Det är väl iofs samma sak som det jag klistrat in ovan.

"If you create the error, go to the logs, then SINGLE click on console log nothing comes up in the space below the log list? There may not be something in the actual crashreport logs, but usually there will be some information in the screen below when you single click on the console log. Double cliking brings up the extend console logs, We do not want this."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 13:05

Jag har crash loggen i vänster spalten i Systemmedelanden under, LOGGFILER- ~/Library/Logs /CrashReporter. ~/Bibliotek/Logs/CrashReporter är även platsen du kan hitta dom på i Finder.

Om du klistrar in den sista sökvägen i Finder > Gå > Gå till mapp... så skall du komma direkt till mappen. Om du inte kör Leopard tror jag att den ligger i /var/log/crashreporter.log.

Senast redigerat 2009-08-09 13:48
1
Bevaka tråden