Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annat OS i PM G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min G4 MDD tycker inte om min Leopard-skiva. Skivkontrollen säger efter 43% att skivan är smutsig och behövs rengöras. Skivan är rengjord men samma meddelande dyker upp hela tiden.

Dagens i-landsproblem: Kan jag lägga in något annat OS t.ex. Linux istället för Mac OS så länge bara för att kunna bränna ut en kopia på Tiger eller Leopard?

Eller kan det funka att lägga in en Time Machine-kopia från min PB G4 i PM G4?

Prova Ubuntu 9.04 för PowerPC. Du bränner det till en skiva eller lägger på ett USB-minne, sedan kan du starta upp i en GNOME-miljö utan att först behöva installera det.

Tackar! Ska testa detta snarast!

Försökte boot från Ubuntu-skivan utan framgång Datorn är helt rent på OS just nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-08 13:00

Pröva att boota från annan CD/DVD-enhet? Låter som den du kör är rätt slut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-08 13:04

• Ubuntu tar kanske för mkt cpu för en G4, finns kanske linuxvarianter som flyter bättre?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-08-08 21:18
Ursprungligen av PF:

• Ubuntu tar kanske för mkt cpu för en G4, finns kanske linuxvarianter som flyter bättre?

Man skulle ju kunna undvika KDE och Gnome som fönstersystem och köra XFCE, men det är bara att installera när man kört in tex vanliga ubuntu, annars kan man ta ner xubuntu på en gång.

Ursprungligen av Christian S:

Jag har provat att starta den från standard-cd/dvdspelare som följer med datorn men det lyckas inte där heller. Den bara tuggar och spottar ut skivan till slut. Alt-tangenten eller c-tangenten vid uppstart ger ingen framgång heller. Jag får bara upp finder-gubben med ett frågetecken.

Jag provade att bara köra med en dvd-läsare inkopplad, ingen skillnad mer än att datorn inte ger någon signal ut längre till bildskärmen. Dessutom luktar datorn bränt Säg inte att grafikkortet har rykt nu också! Alla kablar är på plats.

Det ska fungera genom att köra C-tangenten eller Alt. Brände du imagen som Marcus länkade til ovan?

Ursprungligen av Marcus K:

Prova Ubuntu 9.04 för PowerPC. Du bränner det till en skiva eller lägger på ett USB-minne, sedan kan du starta upp i en GNOME-miljö utan att först behöva installera det.

Boot från USB-minne är lite komplicerat på en PPC-mac. Då måste du boota OF och sedan manuellt knacka in device-namet och partitionen. Firewire-disk däremot fungerar att boota ifrån.

Jag har provat att starta den från standard-cd/dvdspelare som följer med datorn men det lyckas inte där heller. Den bara tuggar och spottar ut skivan till slut. Alt-tangenten eller c-tangenten vid uppstart ger ingen framgång heller. Jag får bara upp finder-gubben med ett frågetecken.

Jag provade att bara köra med en dvd-läsare inkopplad, ingen skillnad mer än att datorn inte ger någon signal ut längre till bildskärmen. Dessutom luktar datorn bränt Säg inte att grafikkortet har rykt nu också! Alla kablar är på plats.

Senast redigerat 2009-08-08 13:57

Ja visst! Systemet packade automatiskt upp innehållet, som en extra diskenhet, kopierade innehållet över till Toast och brände cd-skivan. Men den vägrar! C-tangenten ger en grå skärm i en halvminut innan finder-gubben kommer fram.

Troligen kommer inte GRUB på rätt plats på skivan om man gör så. Använd i stället Skivverktyg för att bränna skivan och välj då att bränna .iso-filen. Bry dig inte om själva innehållet, det löser Skivverktyg själv åt dig.

Det finns en steg för steg-beskrivning här: https://help.ubuntu.com/9.04/switching/installing-burning.html

1
Bevaka tråden