Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välj rätt operatör och abonnemang till din iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-04 17:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Så du reser jorden runt i en månad för 5.500? Det var inte dåligt...

Jag räknar ju givetvis med Telias abonnemangsavgifter i min "kalkyl". Vad enbart telefonen kostar är inte relevant, eftersom man inte kan köpa den utan något av de saftigt saltade telefonabonnemangen som bundlas med iPhone 3Gs.

Det aktuella abonnemanget för mig är Telia Fast pris med "flatrate" (5 gb/mån) på 3G-uppkopplingen. Då kommer man upp på cirka 20.000 kr första året för telefon och abonnemang. Väljer man att betala för minuterna, SMS:en och datatrafiken, för att få en lägre fast månadsavgift, blir det mycket dyrare än 20.000 kr enligt kalkylen!

Och ja, för dessa pengar kan jag åka jorden runt.

Ursprungligen av Rasmus:

Jag räknar ju givetvis med Telias abonnemangsavgifter i min "kalkyl". Vad enbart telefonen kostar är inte relevant, eftersom man inte kan köpa den utan något av de saftigt saltade telefonabonnemangen som bundlas med iPhone 3Gs.

Det aktuella abonnemanget för mig är Telia Fast pris med "flatrate" (5 gb/mån) på 3G-uppkopplingen. Då kommer man upp på cirka 20.000 kr första året för telefon och abonnemang. Väljer man att betala för minuterna, SMS:en och datatrafiken, för att få en lägre fast månadsavgift, blir det mycket dyrare än 20.000 kr enligt kalkylen!

Och ja, för dessa pengar kan jag åka jorden runt.

Iofs så läste jag ditt första inlägg lite slarvigt men det som kostar för dig är ju abbonemanget och det spelar då ingen roll om du köper en Nokia, SE eller whatever.

Telefonen kan köpas för Telia Mobil Till Vänner låst i 12 månader: 2696+200*12 + 49*12 => 5095 för telefonen + 588 för abbonemangskostnaden => minsta total kostnad 5683

Och eftersom du jämför med Tele2 företagspriser som inte inkluderar moms så tar jag bort momsen så då hamnar då på => 4546:-

Vilket jag inte kan se som kraftigt saltat?

Att du behöver ett maxat abbonemang, det är något annat, men telefonen kan du få till ett vettigt pris.
Och eftersom du ändå kör en USA iPhone som är (antar jag) hackad och upplåst så måste det ju vara själva inköpskostnaden för telefonen som är det intressanta.

Men jag vet att jag delvis jämför äpplen och päron:)

Senast redigerat 2009-08-04 22:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Telefonen kan köpas för Telia Mobil Till Vänner låst i 12 månader: 2696+200*12 + 49*12 => 5095 för telefonen + 588 för abbonemangskostnaden => minsta total kostnad 5683

Hur fick du detta priset? I butiken?
Hittar ingen info om möjlighet till 12mån bindning med abonnemang på telias hemsida.

Om detta funkar så är det helt klart ett intressant val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 05:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs så läste jag ditt första inlägg lite slarvigt men det som kostar för dig är ju abbonemanget och det spelar då ingen roll om du köper en Nokia, SE eller whatever.

Telefonen kan köpas för Telia Mobil Till Vänner låst i 12 månader: 2696+200*12 + 49*12 => 5095 för telefonen + 588 för abbonemangskostnaden => minsta total kostnad 5683

Är The Phone House billigare över nätet eller är det jag som läser fel? Gå in på
www.phonehouse.se och klicka på "Apple iPhone 3G S, Svart 16 GB (Telialåst) Telia Mobil Prata på Surf 378:-/mån i 24 mån" och välj Telia som operatör, sedan Mobil till vänner och 0 kr förhöjd avgift...

  • Medlem
  • 2009-08-04 18:32

Rasmus: Men hur har du tänkt ringa med USA-telefonen? Du måste ju ändå ha ett abbonemang... Och de är inte något saltade, utan kostar lika mycket med en annan telefon. Det som du pröjsar extra för är ju just telefonen.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-04 20:41
Ursprungligen av jac:

Rasmus: Men hur har du tänkt ringa med USA-telefonen? Du måste ju ändå ha ett abbonemang... Och de är inte något saltade, utan kostar lika mycket med en annan telefon. Det som du pröjsar extra för är ju just telefonen.

Jag har Tele2 företagsabonnemang och betalar 399 kr i månaden för fast pris-abonnemanget. På det tillkommer 3G-uppkopplingen för 139 kr i månaden och den ger 10 gb fri surf varje månad.

Det är flera hundralappar per månad (och många tusenlappar per år) mindre än motsvarande abonnemang hos Telia, vilket jag alltså låser mig till för att få köpa en iPhone till ett rätt saftigt pris. Fördelen är förstås att jag slipper ha en "USB-puck" för att använda 3G-abonnemanget till datorn.

Jag är medveten om att min kalkyl i tidigare inlägg är att dra det till sin spets, men det är förvånansvärt mycket pengar (cirka 20.000 kr) som rinner iväg för att få tillgång till senaste iPhone med ett abonnemang anpassat för att verkligen användas!

Ursprungligen av jac:

Rasmus: Men hur har du tänkt ringa med USA-telefonen? Du måste ju ändå ha ett abbonemang... Och de är inte något saltade, utan kostar lika mycket med en annan telefon. Det som du pröjsar extra för är ju just telefonen.

Vilket du egentligen inte heller gör. Motsvarande telefoner ligger i samma prisklass...

  • Medlem
  • 2009-08-04 23:27

Jag räcker också upp handen. Hade en M600i i två år, sen pajade jag den och nu har jag fått tag på en gammal Nokia som jag vill byta. Jag kommer gladeligen ha en 3GS i två år. Tar näst-nästa iphone nästa gång

Jag hittade det på Telias hemsida, via beställningsrutan. Nu är priserna för 16GB eftersom de är 1000:- lägre än för 32GB och jag var ute efter "motbevis":cool:

+1 motbevis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-06 00:27

Tre vänner känns som ett bra alternativ för mig

TRE Vänner 417 kr 5.521 kr 168 kr 5.689 kr 139.528 kr 168 kr 5.689 kr 140.528 kr

5689 i månadskostnad, och 140528 totalt på 24 månader.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-08-06 17:59
Ursprungligen av bonis:

Tre vänner känns som ett bra alternativ för mig

TRE Vänner 417 kr 5.521 kr 168 kr 5.689 kr 139.528 kr 168 kr 5.689 kr 140.528 kr

5689 i månadskostnad, och 140528 totalt på 24 månader.

Fattar inte riktigt hur du räknar ut detta. 140528 kr på 24 mån?

Kolla in förhandsvisa innan skicka.

Men tre vänner låter bra i mina öron. dock har telia 12 mån bindningstid till vissa av abben.
Tre har bara 18 el 24. Dock inte viktigt för alla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-06 21:58
Ursprungligen av Jackel:

Fattar inte riktigt hur du räknar ut detta. 140528 kr på 24 mån?

Kolla in förhandsvisa innan skicka.

Men tre vänner låter bra i mina öron. dock har telia 12 mån bindningstid till vissa av abben.
Tre har bara 18 el 24. Dock inte viktigt för alla.

Jag använde kalkylen Med min förutspådda förbrukning

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-08-07 07:33

140 000 kr.

damn, inte för att jag använder mobilen lite men 140 000 är en del.

Ursprungligen av bonis:

Jag använde kalkylen Med min förutspådda förbrukning

Jag skulle gärna se förbrukningsscenariot...

Om vi antar 1 kronor per minut så är vi ändå uppe i omkring 94 timmar samtalstid per månad med 5700 i månadskostnad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-07 09:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle gärna se förbrukningsscenariot...

Om vi antar 1 kronor per minut så är vi ändå uppe i omkring 94 timmar samtalstid per månad med 5700 i månadskostnad

absolut, 150 samtal, 100 min inom egna nätet 300 utanför, 400 sms inom eget nät 400 utanför, 2 mms inom egna nätet 3 utanför. samt 500 mb.

Blir 5592kr i månaden med Tre vänner enligt kalkylen.
och 552 med Halebop vänner

Angående iPhonepriser.com så skrevs det om den siten på DI.se där DI hade rubriken "välj rätt abbonmang så att du inte förlorar tusenlappar" men missar att de priser som de visar gäller alla telefoner och är inte specifikt iPhone. Och personligen tycker jag att en jämförelse som matchar Halebop Vänner mot Telia Fastpris inte känns... så relevant...

Såsom det stod i kommentarerna: Lägger man till 24 månaders kaffeförbrukning när man köper en kaffebryggare?"

ThePhoneHouse... Priserna verkar lägre. Intressant (men de måste ju ha telefonen också)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-06 11:47

Hmm köper man den från The phone house, med prata på och 0 kr förhöjd betalar man totalt 4900 för telefonen. Det blir ju perfekt sen kan man bara slänga in sitt halebop sim kort i den och köra på.

Jag tycker att mitt erbjudande hos Telebutiken ...ja..Telias butik menar jag är bra. 249kr för telefonen och 349kr /mån i 18mån med Telia iSurf.

Låter som att en viss kalkyl inte ger så bra resultat:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-07 10:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Låter som att en viss kalkyl inte ger så bra resultat:)

Minst sagt

Vad gör man om man redan har en gammal 3G, med ett 24 månaders abonnemang (som jag fattar att man kan låsa upp efter ett år, vilket redan har gått nu), och man vill ha en 3G S istället? Betalar man då en ny lur, eller vad?

Ursprungligen av CyberPet:

Vad gör man om man redan har en gammal 3G...

Det beror väl på vilken operatör du har...

Har läst att Telia skulle skicka ut "uppgraderingserbjudanden" till kunder som har bindningstid kvar.

Ursprungligen av CyberPet:

Vad gör man om man redan har en gammal 3G, med ett 24 månaders abonnemang (som jag fattar att man kan låsa upp efter ett år, vilket redan har gått nu), och man vill ha en 3G S istället? Betalar man då en ny lur, eller vad?

Telia.. då kan du köpa en telefon till kontantpris: 5495/6495 beroende på storlek på telefonen (gäller alla som har mer än 3 månader kvar på bindningen)

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-15 14:44

Telia gjorde valet enkelt för mig. Dom kan nämligen inte slå ihop mitt 3G-internetabonnemang med iPhonens internetabonnemang, trots att dom sa det när jag skaffade internetabonnemagnet, så alternativen jag har är att betala för två stycken 3G-abonnemang eller ha det externa 3G-abonnemanget för sig och iPhonen för sig.

Inget av dessa är ett alternativ. Telia vill tydligen inte ha mina pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 11:38

Hmm,

planerar att köpa en iPhone till dottern i födelsedagspresent, men vill då inte ha en massa höga månadskostnader under lång tid utan föredrar att betala mer för telefonen initialt. Det abonnemanget som passar bäst är Telia Prata På, och i denna kalkyl: iPhone abonnemang och priser - Betala mindre så går det att betala t ex 3995 eller 4995 kr för luren för att sedan få en månadskostnad på 200 kr. Det låter kanon, precis ett sådant abonnemang vill jag ha.

Men nu till problemet - i flera andra kalkyler ovan verkar det vara omöjligt att betala mycket först och mindre sedan, utan man tvingas köpa luren för typ 1 kr och sedan betala betydligt mer varje månad, något jag absolut inte har lust med. Det kan väl ändå inte vara så att man är tvingad att ta ett abonnemang med hög månadskostnad hos Telia? Eller? Svårt att hitta info om detta på deras sajt, tycker jag…

Ursprungligen av rasta:

Det kan väl ändå inte vara så att man är tvingad att ta ett abonnemang med hög månadskostnad hos Telia? Eller? Svårt att hitta info om detta på deras sajt, tycker jag…

Om din dotter redan har ett abonemang hos telia, eller tecknar ett i butiken ska man kunna köpa telefonen till kontantpris, och slipper höga månadskostnader. Annars om du har ett abonemang hos telia då kan du köpa en telefon till kontantpris och ge till dottern, tänk bara på att telefonen är operatörslåst till telia.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-13 11:40

Om du köper din iPhone med abonnemang i en Telia-butik kan du välja att betala telefonen direkt utan förhöjd månadsavgift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 13:38

OK, tack för tipsen Mija och Mikael. LÅter bra med möjligheten att betala telefonen på en gång. Gillar inte avbetalning-med-abonnemangsidén alls. Hon har redan Teliaabonnemang, men i så fall skulle jag vilja byta detta till Telia Prata På. Men det borde väl knappast vara ett problem? Bindningstid är däremot OK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 16:49

Jag har beställt en lur och skulle få den för 5 800 kronor med ett redan befintligt abonnemang som kostade 49 kr/mån (69 öre öppning, 0 kr till alla Telia, 69 öre/min till andra). Jag tror det hette Prata på?

Bevaka tråden