Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om trådlöst nätverkskort till PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker lista ut om jag ska installera ett nytt nätverkskort i ett gammalt torn. Situationen är den att vi flyttar runt på kontoret och den gamla datorn kommer då inte längre åt nätverkskontakten.

det är en G4 med 1,42 Ghz processor om det kan hjälpa er.

Vad rekommenderar ni att jag köper? Det viktiga är att uppgradera datorn så att den kan arbeta med trådlöst internet...

Det enklaste sättet att få trådlöst nätverk är väl att stoppa i Apples eget Airport Extreme-kort. Tyvärr verkar det inte vara så många som säljer det längre. Men här är ett par stycken:
Apple AirPort Extreme Card - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Trådlösa nätverkskort

Annars finns det ju lösningar för PCI (t.ex den här), eller USB (t.ex den här).

Och här finns också produkter, både för PCI och USB:
Planex Sverige - nätverk och dataprodukter för hem och kontor

Ursprungligen av visseking:

...flyttar runt på kontoret och den gamla datorn kommer då inte längre åt nätverkskontakten...

Lite längre kabel, kanske...

Airport-kort kan finnas på ebay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 15:27

Här shoppade jag svåråtkomliga reservdelar till min cube förr i tiden;

Apple iPod Accessory iPod Accessories Mac Software Mac Memory Apple Repair Store

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-01 22:14

Eller så köper du en airport express och använder den som en brygga. Bara att plugga i nätverkskabeln i den istället och låta den ansluta trådlöst.

Nåja, då får vi väl söka på blocket mm.

En temporär nätverkskabel är införskaffad, men det ser inte särskilt snyggt ut med en blå kabel som hänger i taket

Airport till PM G4

Om det är en PowerMac G4 Så ska det väll vara ett Apple AirPort kort (original 802.11b)

Kostar 1119:- hos Macoteket

Jag har några Pris 600:-

Har även ett AirPort Extreme Pris 400:-

Anders Sthlm

Ps Hittade det här:
What AirPort capabilities are provided by the Power Mac G4? How to install AirPort? Can you add 802.11n? How to add Bluetooth? @ EveryMac.com

The early PCI-based models -- the Power Mac G4 350 (PCI) and 400 (PCI) -- do not support an AirPort card. All other Power Mac G4 models support at least original AirPort (802.11b) while the "Firewire 800" series -- the Power Mac G4 1.0 (FW 800), 1.25 DP (FW 800), and 1.42 DP (FW 800) -- support AirPort Extreme (802.11b/g).

För att hitta din PM G4:
Apple Power Mac G4 Specs (All Power Macintosh G4 Technical Specs) @ EveryMac.com

Ursprungligen av AndersStromberg:

Om det är en PowerMac G4 Så ska det väll vara ett Apple AirPort kort (original 802.11b)

Nej, det ska det inte. Det är en 1.42 GHz, och den har Airport Extreme (11b/11g).

Det står i första inlägget vilken modell det är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-07 22:42

Jag använder ett Linksys PCI-kort till min G5:a. Kostade 249:- tror jag.

Tillsammans med "WirelessUtilityCardbusPCI" (Realtek-programvara tror jag) så har jag inte haft några som helst problem att ansluta nånstans...

1
Bevaka tråden