Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara ner Quicktime-ström till hårddisken?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Letar efter en möjlighet att spara ner en quicktimeström så man får det i en egen fil. Vill nämligen spara ner HD-versionen av keynote 2008 (http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf08/). Det borde väl gå på något sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 22:43

Jag har lyckats spara lite olika strömmar med hjälp av mplayer. Det jag anser smidigast är att installera mplayer via macports (förutsatt att du har macports installerat förstås):
sudo port install mplayer +osd +x264 +xvid +real +binary_codecs

osd är 'on-screen display'
x264, xvd, real och binary_codecs är diverse paket med codect för olika audio och videoformat.

För att spara en ström kan man sedan i terminalfönstert skriva

mplayer url-till-videoströmmen -dumpstream -dumpfile /sökväg/till/videodumpfilen

Borde funka på de flesta strömmande format man stöter på wmv, rm, mov etc.

Det finns säkert smidigare sätt. Kanske betala för QT Pro?

Mvh
/genell

Jag har Quicktime Pro, kan man göra det däri? Fattar inte hur i s f..

Ditt sätt låter lite småjobbigt då jag varken har macports eller mplayer eller är särskilt bevandrad i terminalen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-30 19:34

Ja, som sagt, det är lite krångligt med mplayer och terminalen. Jag är van vid terminalanvändande så för mig är det smidigt, men lite av idén med mac är ju det grafiska interfacet och användarvänligheten.

Jag har inte QT Pro så jag vet inte om det funkar, men i gratisvarianten kan man se att det finns alternativ som är låsta om man inte har Pro. Ett av dessa är Spara eller Spara som... under Arkiv. Vet inte om det fungerar på strömmar.

VLC Media Player har också nån slags funktion för detta.

mvh
/genell

MM nä det funkar inte i quicktime pro heller. Får testa med VLC, har dock hört att resultat inte ska bli särskilt bra.. Annars blir det nog mplayer ändå

Men det är väl jättelätt. Är det inte bara att välja spara som när du tittat klart?

Skoja bara, var inte riktigt så enkelt. Du får försöka hitta en länk direkt till streamen. Jag vet att den lades upp precis i början, innan den dykt upp på Apples sida. Då funkar det.

Jag hittar ingen länk till HD-versionen, den verkar vara speciell, men i källkoden hittar man iaf länken till den vanliga versionen. http://stream.qtv.apple.com/events/jan/f27853y2/m_972345688g_650_ref.mov
Öppna den i quicktime (Arkiv -> öppna URL) och gör som jag beskrev ovan

Sådana länkar direkt till stream-källan kan man hitta snabbt och lätt genom att i Safari kolla i "Fönster"-menyn, rätt långt ner hittar du "Aktivitet".
Detta öppnar ett nytt fönster där all laddad media visas....

Rätt snabbt dyker "...stream....bla bla bla.mov" upp... spara den länkens mål direkt till disk.

Jag är ledsen, men tror inte på nån av er.
Även om jag har länken så är det ju en stream-fil, det går ju inte att bara spara ner den? Då får man ju en 4 kb stor fil som bara är en länk egentligen.
Goflorp> Testade Aktivitet på Apples keynotesida, men kommer inte upp nån länk till nån quicktimefil där... vad jag kan se? Kolla själv på http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf08/

Länken finns i filmgranskaren i Quicktime. Om man kopierar den länken och laddar ner i safari fåran en fil på 0.1K.

Funkar ej!

Ingen som kommit längre i den här frågan?
Här kan ni hitta keynoten även i högupplöst.
http://events.apple.com.edgesuite.net/f27853y2/event/index.html?internal=fj2l3s9dm.
Är det någon som har försökt med "Perian" insticksprogram til QT.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30931
Det finns ett annat program som heter "ASFRecorder" men det verkar lite osäkert när man ser dess hemsida.
Jag vill själv inte prova nu eftersom datorn är upplåst till tentaskrivning och då får inget strula.
Skummi

Jag har pillat en del med kommandoradaren openRTSP.
openRTSP

Jag försöker få ner Special Event från september 2007.

HTTP
http://stream.qtv.apple.com/events/sep/s83522y/m_63827621b_650_ref.mov
RTSP
rtsp://a2047.v1411b.c1411.g.vq.akama...621b_2_650.mov

Jag har inte lyckats få ner något betydelsefullt. Att få ner enbart ljudet är inga problem, men videon blir antingen helt grön, fryser på första framen, eller hackar (då hackar även ljudet).

Det bästa jag lyckats med är följande flaggor på openRTSP.
-q (exportera till .mov)
-h 360 (höjden är 360 pixlar)
-w 640 (bredden är 640 pixlar)
-t (använd TCP)
-d 60 (ta ner första minuten)
-b 80000 (80 kilobyte buffer)

./openRTSP -q -h 360 -w 640 -t -d 60  -b 80000 rtsp://URL_TILL_STREAM > output.mov

QuickTime player tror att frameraten är 600 fps, varpå videon flyger förbi på 3 sekunder. Ljudet försvinner under denna tiden, men kommer tillbaka när videon stannar. Resten av ljudet är det inget fel på.

Så om man vill se det positivt gäller det bara att få till det med fps.

Jag har försökt sätta FPS med hjälp av flaggan -f till 24, 25 och 30 fps omväxlande. Det hjälpte inte.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ljudet försvinner under denna tiden, men kommer tillbaka när videon stannar.

Detta visade sig bara hända på Powermacen. 600 fps var mer än den orkade med. På Macbooken går ljudet helt normalt i 60 sekunder, medan all video flyger förbi på 3 sekunder.

I Inspectorn står det "FPS: 600" vilket ger precis faktor 20 i snabbspolning, då frameraten egentligen är 30 fps.

De inställningar man ger openRTSP i kommandoraden verkar inte göra någon skillnad. Om man inte anger w-, h- och f-flaggorna använder den defaultvärden, men trots detta är filmen jag får ner 640x360. Defaultvärdena är 240x180 med 14 fps.

Jag lägger ner försöken att få ner originaldatan nu. Kör Snapz istället, det blir nästan samma kvalitet.

testar just nu att spara ner strömmen med vlc, får se hur det går.

Finns en del Screen Capure-program som kan spara ner ngt som visas i ett fönster till hårddisken.
Man får en liten försämring men ibland kan det bvara värt det.

kolla Snapz Pro X | Ambrosia Software, Inc. kanske kan det vara ngt ?

Snapz har jag använt tidigare, men jag tycker det känns som en nödlösning att sitta och filma skärmen. Vill helst ha originaldatan. Men tack för tipset.

Strömmen gick att spara, men bildförhållandet blev knasigt. Vlc är inte min starka sida, men jag ska testa lite mer, återkommer...

Jag fick ordning på bildförhållandet, men ljud och bild hamnade ur synk, plus att det förekommer en del visuella störningar också, inte så kul att spara på alltså. Det var inte det lättaste att spara en "snygg" videoström med vlc, back to the drawing board med andra ord.

1
Bevaka tråden