Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Topcase byte (trasigt)

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Haft min MacBook knappt ett år(nöjd med allt den gjort för mig)

Nu till mitt problem jag märkte idag att mitt "topcase" är trasigt(lite gult är det också).
Stället där det är trasigt på är där man vilar högerhanden när man pekar på styrplattan(har min svettiga hand fått plasten att spricka?!)

Nu undra man ju nu om min garanti täcker ett byta av denna plastbit?
Någon anna som haft liknande problem?

Bild (Ja bilden är JÄTTEstor)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-13 18:22

Min hårddisk kraschade två veckor innan garatin gick ut. Och när jag lämnade in den så bytte dom även min spruckna topcase på garantin.

Ursprungligen av gunek:

Och när jag lämnade in den så bytte dom även min spruckna topcase på garantin.

Samma här!

Nu undra man ju om de inte skulle kunna byta mitt topcase i butiken?
Vill helst inte skicka iväg den i flera veckor då jag kör den i skolan mm.

Vad tror ni? ska iallafall ta mig till lokala Mac-butiken nästa vecka.

Be dem ta hem delen utan att du behöver lämna in maskinen och lämna in den när delen är och de har tid att skruva då minskar du tiden till ett minimum.

tack, gör ett försök

Jag ringde till Apple i veckan och fick en kod av dom som jag ska ge service killarna i Macoteket i GBG.
Jag ringde till Macoteket och pratade med service killen, han va inte så prat glad, han sa att de tar 2 veckor eftersom dom har mycket att göra.
Ska ditt nästa vecka och be dom ta in delen... jag måste ha datorn, kan inte lämna in den i 2 veckor....... Hoppas det går bra och att det går snabbare....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-27 22:24
Ursprungligen av Silvetisson:

Jag ringde till Apple i veckan och fick en kod av dom som jag ska ge service killarna i Macoteket i GBG.
Jag ringde till Macoteket och pratade med service killen, han va inte så prat glad, han sa att de tar 2 veckor eftersom dom har mycket att göra.
Ska ditt nästa vecka och be dom ta in delen... jag måste ha datorn, kan inte lämna in den i 2 veckor....... Hoppas det går bra och att det går snabbare....

Hur gick det? Kunde de beställa hem delen och sedan göra bytet så att du bara behövde vara utan datorn ett par dagar?

Har samma fel på min MacBook och tänkte kontakta Apple och sedan lämna in den på Macforum (antar att det är dem du menar, Macoteket finns väl inte i Göteborg?).

Om jag måste vara utan datorn under lång tid skiter jag i det, det är ju ändå bara kosmetiskt.

Snälla, kunde du inte länkat bilden istället xD

btw. wth? muskorv?!!?

Ursprungligen av mysiskatten:

Stället där det är trasigt på är där man vilar högerhanden när man pekar på styrplattan(har min svettiga hand fått plasten att spricka?!)

Det som framkallat sprickan i plasten är den lilla plastdistansen i locket som ser till att det blir en liten luftspalt mellan lock och topcase när datorn är ihopfälld. Om tryck appliceras på locket när datorn är stängd tar just det stället där din dator spruckit upp all kraft på ett mycket litet område. Apple skulle behöva lägga en förstärkning där.
Ser med fasa att min än så länge hela topcase har blivit påverkad på just det stället. Plasten är lite vitare just där pga ansträngningen

Senast redigerat 2008-02-28 08:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 00:08
Ursprungligen av mysiskatten:

Haft min MacBook knappt ett år(nöjd med allt den gjort för mig)

Nu till mitt problem jag märkte idag att mitt "topcase" är trasigt(lite gult är det också).
Stället där det är trasigt på är där man vilar högerhanden när man pekar på styrplattan(har min svettiga hand fått plasten att spricka?!)

Nu undra man ju nu om min garanti täcker ett byta av denna plastbit?
Någon anna som haft liknande problem?

Jag hade exakt samma problem, lämnade in den på inlife i Stockholm och fick topcaset bytt på en vecka. Tydligen ett vanligt problem så det ska nog inte vara svårt att lämna in och få det bytt, en polare hade tex samma problem och fick topcaset utbytt trots att garantin gått ut.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-29 20:02

Min macbook har blivit repig och ful så jag har precis beställt ett nytt skal från ebay. Nån som plockat isär (och monterat ihop) sin macbook, och har lite tips man bör tänka på? Eller ska jag behöva göra en guide åt er?

Då jag inte tror att jag kommer att vara den sista som får sitt topcase utbytt så ville jag berätta om mina erfarenheter.
Det var mest en tillfällighet att jag upptäckte att man kunde utnyttja garanti när det gällde min fula spricka som uppkommit strax till höger om styrplattan i nedra kant.
Allt jag behövde göra var att jag ringde apple och pratade med dom om det och fick ett servicenummer (vilket är onödigt så länge man har garanti kvar) och sedan gick jag bara ner till Machuset i Jönköping(undebar affär) och så beställde dom ett topcase som ska installeras imorgon. Jag var nere på Machuset igår och beställde det så det går snabbt. Topcaset installeras sedan på ca 20-30 minuter av teknikern där. Helt underbart då jag tycker att mina "föredetta" vita tangentbord numera är grått/svart av smuts.

Lycka till om ni åker på samma problem

Ursprungligen av pontuskrusing:

Då jag inte tror att jag kommer att vara den sista som får sitt topcase utbytt så ville jag berätta om mina erfarenheter.
Det var mest en tillfällighet att jag upptäckte att man kunde utnyttja garanti när det gällde min fula spricka som uppkommit strax till höger om styrplattan i nedra kant.
Allt jag behövde göra var att jag ringde apple och pratade med dom om det och fick ett servicenummer (vilket är onödigt så länge man har garanti kvar) och sedan gick jag bara ner till Machuset i Jönköping(undebar affär) och så beställde dom ett topcase som ska installeras imorgon. Jag var nere på Machuset igår och beställde det så det går snabbt. Topcaset installeras sedan på ca 20-30 minuter av teknikern där. Helt underbart då jag tycker att mina "föredetta" vita tangentbord numera är grått/svart av smuts.

Lycka till om ni åker på samma problem

Så även om min macbook är köpt i december 2007 byter dem ut mitt topcase? Har faktiskt inte tänkt på sprickorna, men såg dem nu när jag läste tråden.
Vet att Apple byter ut strömsladden om den är sönder vid magsafe-kontakten, är sprickorna också kända fel?

/Hugo

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-09 11:08

Ring Apple, berätta om ditt problem och vad som är fel så får du ett ärendenummer.
Sedan tar du kontakt med närmaste Apple återförsäljare som har egen verkstad. Då plockar dem hem skalet och byter det åt dig. Jag tror att Apple har sagt att de utökat garantin till tre år på spruckna MacBook-skal och de vi har haft problem med (kunders datorer) har det aldrig varit några problem med att få utbytta.

Någon som vet hur det är med detta, köpte en svart macbook på ebay (sen 2007 modell) som topcasen är trasig på (sprickan nere till höger) går denna att få utbytt i sverige på garantin? någon som har någon erfarenhet av detta?
/MVH
Patrik

Sålde en svart MacBook till en kille för ett tag sedan. Jag köpte den begagnad själv av en kille på Dell som försökt byta hårddisk genom att bryta upp topcase, så jag köpte ett begagnat topcase, men det var redan "trasigt" så jag använde den som den var.

Den nya ägaren tog in den till ett Apple service ställe och fick ett nytt topcase gratis trots att datorn var gammal och han var tredje ägaren...

LCR

ok! jag ska slå en pling till apple snart, skriver här sen hur det gick!
//Patrik

Har pratat med Apple och iom att Apple har "World wide" garanti på allt förutom iphone (vet inte hur det är med ipods) så trodde inte han att det skulle vara några problem så jag ska åka förbi en av butikerna idag.
//Patrik

Men hur länge gäller den garantin ?

Sitter med en 1.83GHz MacBook med trasigt topcase, klassas den som under garanti
vad gäller detta ?

LCR

tror det är 3år från inköpsdatum (iom dem har gjort extended warranty på just den grejen)

//P

Senast redigerat 2009-09-07 13:41
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-14 20:46

Jag köpte min MacBook den 12 oktober 2006, och har idag med treochenhalvvecka kvar av reklamationstiden ringt och fått ett ärendenummer för att fixa sprickorna. Det var absolut inga problem med Apple-supporten, men killen i luren uppmanade mig ändå att snabba på lite eftersom det är så kort tid kvar. Dock kan jag ju inte tänka mig att det skulle spela någon roll om det (mot förmodan) skulle ta servicestället fyra veckor att få hem reservdelen (eller?).

Med tanke på att jag efter hårddisk+ ramminnesbyte fortfarande är förkrossande nöjd med den här burken så känns det som en lotterivinst. Den här datorn kommer leva för evigt (eh)

Ringde först Apple, fick ett ärendenummer, sen när jag skulle lämna in den på Macforum, då sa han att det inte sa honom något? Märkligt.

Sen står det på inlämningskvittot, betalning kontant, bör jag vara orolig?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-14 22:43

De kan se att det finns ett garantiärenden om det slår på ditt serienummer. Du sa väl att du fått godkänt av Apple med kostnadsfri åtgärd?

Ursprungligen av Iphone77:

De kan se att det finns ett garantiärenden om det slår på ditt serienummer. Du sa väl att du fått godkänt av Apple med kostnadsfri åtgärd?

Nu när jag tänker efter så sa jag bara att jag varit i kontakt med Apple och fått ett ärendenummer, inte att det var godkänt som kostnadsfri åtgärd.
Får nog kolla upp det närmare så man inte få en tråkig räkning.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-09-15 06:17

Igen!

Jag har själv bytt ut mitt topcase en gang tidigare, om jag inte missminner mig sa var det för ungefar ett ar sedan. Nu har caset gatt sönder, IGEN, pa samma stalle! Problemet ar att jag befinner mig pa Bali i ett antal manader framover och undrar ifall det ar nagon som har erfarenhet/information om hur jag skall ga tillvaga har fran andra sidan jordklotet? Jag skulle val kunna vanta tills jag kommer hem igen men helst inte...

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-10-07 17:24

Jag har fått mitt bytt nu, mycket fräscht och trevligt.

Är utbytesskalen förbättrade från första batchen eller kan jag räkna med att det här också går sönder på samma sätt om två år?

Fick tillbaka en dator idag som jag lämnade in för byte av topcase. Inga problem, trots att MacBooken är snart 3 år. Dock tog det sin lilla tid för Macforum i Göteborg, 3,5 vecka, något längre än jag tycker är okej om jag skall vara helt ärlig.

Ursprungligen av Marcus_R:

Fick tillbaka en dator idag som jag lämnade in för byte av topcase. Inga problem, trots att MacBooken är snart 3 år. Dock tog det sin lilla tid för Macforum i Göteborg, 3,5 vecka, något längre än jag tycker är okej om jag skall vara helt ärlig.

hur gick det till när du lämna in den? har du köpt datorn där? ringde du apple först?

Ursprungligen av gubbslyna:

hur gick det till när du lämna in den? har du köpt datorn där? ringde du apple först?

Ringde Apple först för att få klartecken att det skulle gå inom den förlängda garantin, vilket det gjorde. Fick även ett servicenummer från dom. Jag har inte köpt datorn på Macforum, men det är inga problem då de är auktoriserad verkstad. Dock var deras servicetid ett skämt, samt kände att jag fick ett allmänt dåligt bemötande från servicepersonalen.

Men nu har den ett fint nytt topcase, alltid nått

Bevaka tråden