Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudet kommer efter i QuickTime

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När en .mov-videofil som jag har spelas i QuickTime Player hankar ljudet efter. Och det är inte så att ljudet är osynkat på riktigt, för om man pausar videon och spelar den igen blir det synkat igen, bara för att några minuter senare behöva pausa och spela igen för att få det synkat. Formatet på videofilen är Xvid och formatet på ljudet AC3. Jag har Perian och QuickTime Pro. Någon som kan hjälpa mig?

I programmet VLC som kan spela de flesta format av videofilmer, så finns det tangentbordskommandon för att snabba upp ljudet eller fördröja det något. (f, respektive g vill jag minnas). Då kan man trycka på tangentbordet för att få ljudet i synk. I QT Player finns inte detta, så för de filer där ljudet faktiskt inte är i synk så kan man inte göra något.

VLC hittar du här: VideoLAN - Open Source multimedia and streaming solutions for every OS!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-06 14:31
Ursprungligen av AttentionErnst:

När en .mov-videofil som jag har spelas i QuickTime Player hankar ljudet efter. Och det är inte så att ljudet är osynkat på riktigt, för om man pausar videon och spelar den igen blir det synkat igen, bara för att några minuter senare behöva pausa och spela igen för att få det synkat. Formatet på videofilen är Xvid och formatet på ljudet AC3. Jag har Perian och QuickTime Pro. Någon som kan hjälpa mig?

Konstigt fenomen. Jag har rippade dvd-er i .mov som ibland inte är dead-on (inte mycket - det går att leva med). Jag kollade upp lösningar och hittade programmet QT Sync. Jag har inte provat det, och är inte heller säker på att det löser ditt problem eftersom ditt problem verkar vara ett uppspelningsfel och inte något med ljudet ligger konsekvent snett gentemot videon.

QT lirar väl inte Xvid? Eller DivX heller för den delen? Det är nog pluggen som strular (Perian?).

Det är förmodligen inget som strular med programmet eller tillägget Perian, det är filen det är fel på. Ibland är ljud och bild inte i synk i videofiler helt enkelt. Det har väl med rippningen eller något annat att göra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-06 15:34
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är förmodligen inget som strular med programmet eller tillägget Perian, det är filen det är fel på. Ibland är ljud och bild inte i synk i videofiler helt enkelt. Det har väl med rippningen eller något annat att göra.

Förklarar inte varför ljud + bild kommer i synk när man stoppar och sedan startar igen. Låter som ett uppspelningsproblem.

Det förklarar heller inte varför problemet inte finns i alla filer.

Jo, vidX och DivX från nätet är ju för det mesta ren dynga - kodning som inte följer standard etc. Program som QT och t.ex. Safari (ja, Mac-apps generellt) är mycket noga med standarder. Inom PC-världen är det inga problem - där råder vilda västern :-D.
Även andra spelare som t.ex. VLC är svajigare och kan mycket väl lira en fil som QT anser korrupt. QT är proffsnivå och med proffsnivåer är det ju så att stenhårda regler gäller. QT är the real shit.

1
Bevaka tråden