Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WEP-kryptering PC till AirPort

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjamoss. Jag har nu i en mindre evighet försökt få två PC-burkar att etablera en anslutning till mitt AirPort-nät. Det går inte så bra...

Jag plockar nyckeln som ges i admin-verktyget efter att jag gett den ett lösenord och skriver sen i detta i PC:n. Funkar inte. Så fort jag slår av kryptering på basstationen fungerar det fint.

Jag har testat att skriva lösenordet i fältet passphrase på PC:n, med och utan dollartecken framför.

Jag har testat med ett NetGear MA401 och en PCI-variant från 3COM. Basstationen är en vit en (firmware 4.0.8).

Jag har sett att det förkommit problem med att få till WEPpad trafik mellan PC och AirPort-basstation. Men det kan väl inte vara omöjligt. Eller?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-05-06 14:49

Har du laddat ner senaste drivrutinen? Har aldrig konfigurerat något AirPort nät men jag antar att det inte är så annorlunda än andra AP. Vet att tex 3COM har vissa drivrutiner där man inte kan ange vilken längd nyckeln har utan bara får ett fält där man kan ange den. Det verkar inte riktigt fungera. Laddar man ner rätt drivrutin där man kan ange vilken nyckellängd man använder fungerar det bra.

// Tommy

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 14:03

Har samma problem. Sitter på jobbet nu men jag skall testa nedstående.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.5997e154

I 802.11b-standarden (med WEP) anges kryptonyckeln med 40 eller 104 bitar. (24 bitar tillkommer i form av initialiseringsvektorn som datorn tar fram)
Dessa 40 /104 bitar kan anges antingen med ASCII-tecken (dvs vanliga tecken på tangentbordet, även "specialtecken") eller hexadecimalt (0-9, A-F).
Apple använder i sina AirPort-relaterade program en hash-algorithm som gör att man kan använda vilket lösenord som helst, oavsett längd. Detta konverteras sedan till de 40/104 bitar det ska vara. Dessa kan sedan skrivas antingen som 5/13 ASCII-tecken eller som 10/26 hexadecimala tecken.
För att få fram de hexadecimala tecknen måste man från Apples AirPort Basstationsadministrationsprogramvara (världens längsta ord?) gå in under menyn basstation ("Basestation" i eng. OS) och välja alternativet längst ner som heter nåt i stil med motsvarande lösenord ("Equivalent network password" i eng. OS).
Detta är då nyckeln i hexadeciamal form.
Beroende på kort och drivrutin i PC:n finns möljighet att skriva in nyckeln antingen i hex-format eller ASCII (finns en "switch" att ställa för formatet, men det är uppenbart).
I vanliga MacOS känner den av formatet automatiskt (ASCII, hex, "lösen")
Har man problem med att i MacOS X ansluta till andra basstaioner ska man skriva dollar tecken före nyckeln ($0123456789). Och ämnar man skriva den i ASCII-format skriver man det femteckniga lösenordet inom citationstecken ("lösen").
Apples "lösen"-format hanteras default, såklart.
Behöver du konvertera mellan ASCII och HEX finns en utmärkt konverterare längst ner på http://www.cplusplus.com/doc/papers/ascii.html

1
Bevaka tråden