Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

är FW-minneskortsläsare värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag Gillar inte USB als, det är långsamt, opålitligt och en standard mest för tangentbord och möss tycker jag.

Men.

Jag har en minneskortsläsare för CF (kör Nikonkamera) och funderar på att kasta läsaren och skaffa en läsare för FW.

Det finns FW400 och FW800 läsare.

Spelar det ngn roll, ligger begränsningen i korten (CF III) ?

Utbudet är LITE större på FW400, till FW800 finn det EN. runt 600:-

Ngn annan här som använder FW-läsare? erfarenheter.
Det är ju onödigt göra om fel eller uppfinna hjulet om igen...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-04 18:39

de som finns för FW400 är väl sådana där fula 12-i-1 monster. Skaffa FW800 läsaren - du lär behöva bandbredden om du kör med de snabbaste korten.

No brainer, som de säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 20:39

Skillnaden är att Firewire har egen styrelektronik, där USB går via processorn. Detta gjorde USB opålitligt när vi bara hade en singelpropp i datorn. Nu är det bara när man har behov av att utnyttja processorn till max samtidigt som man skyfflar data.

Således har jag en extern Firewiredisk när jag vill spela in och/eller upp strömmande musik (kanske flera spår) samtidigt som jag behöver processorn till annat. Köper dock en USB disk som ny back-up skiva, eftersom behovet inte motiverar den extra kostnad en FW-disk betingar.

Hur mycket snabbare blir FW-läsaren? Vad innebär det i tidsvinst? Hur mycket mer kostar den?

Vänligen, Ylan

En FW800 kostar 600:-, det får bli en sådan.
Då lär det gå så fort som mina kort klarar lämna.
Vill jag eller behöver kan jag "växla ner" den till FW400 med en adapter.

redan Fw400 lär ju gå betydligt rappare än USB'n ....

Skillnaden är väl 300:- till 600:- men vi rör oss ändå med så små summor att det inte spelar ngn roll.
Till frugan funderar jag på ett Expresscard med SD (hennes kamera kör SD)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-04 22:51
Ursprungligen av Goflorp:

Till frugan funderar jag på ett Expresscard med SD (hennes kamera kör SD)

De är lite svåra att få tag på men Kjell & Co har/haft en som tar SDHC. Min Belkin tar bara vanliga SD, tyvärr. Fördelen med Expresscard är att den inte sticker ut från chassit. Slick.

Ursprungligen av planB:

De är lite svåra att få tag på men Kjell & Co har/haft en som tar SDHC. Min Belkin tar bara vanliga SD, tyvärr. Fördelen med Expresscard är att den inte sticker ut från chassit. Slick.

Kjells heter artikelnummer 38280, kostar 249:- . Skall handla...

Jag använder en CF-läsare från Lexar med FW800. Den fungerar riktigt bra. Jag gillar den korta sladden på ca 1 dm som följer med.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-04 23:48

Sandisks Snabbaste CF kort (CF IV) kör idag med hastighet av 45MB/s (Teoretisk hastighet enligt Sandisks hemsida.)

USB2: 480 Mbit/s (60MB/s)
FW400: 393.216 Mbit/s
FW800: 786.432 Mbit/s
(Teoretiska hastigheter enligt USB och FireWire sidorna på Wikipedia.org)

Så USB2 är teoretiskt snabbare än FW400 och alla standarder är snabbare än de snabbaste CF korten på marknaden idag så frågan är om det gör någon skillnad vilken läsare man använder?

Har jag missat någonting?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-11 09:07
Ursprungligen av kainen:

Sandisks Snabbaste CF kort (CF IV) kör idag med hastighet av 45MB/s (Teoretisk hastighet enligt Sandisks hemsida.)

USB2: 480 Mbit/s (60MB/s)
FW400: 393.216 Mbit/s
FW800: 786.432 Mbit/s
(Teoretiska hastigheter enligt USB och FireWire sidorna på Wikipedia.org)

Så USB2 är teoretiskt snabbare än FW400 och alla standarder är snabbare än de snabbaste CF korten på marknaden idag så frågan är om det gör någon skillnad vilken läsare man använder?

Har jag missat någonting?

Jag har bara FW-diskar för filöverföring, att mata filer via USB känns som stenåldern.

Ursprungligen av http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394_interface:

Comparison to USB

Firewire (which started development in 1986[2]) had implementations predating USB. However USB reached industry standardisation (1994) before the IEEE-1394-1995 specification was released (1995). At this time USB 1.0 had a signaling speed of 12 and 1.5 Mbit/s (compared to 400 Mbit/s of IEEE-1394a (FireWire 400)) but cheaper implementations. Although high-speed USB 2.0 nominally runs at a higher signaling rate (480 Mbit/s) than FireWire 400, data transfers over S400 FireWire interfaces generally outperform similar transfers over USB 2.0 interfaces. Typical USB PC-hosts rarely exceed sustained transfers of 280 Mbit/s, with 240 Mbit/s being more typical. This is likely due to USB's reliance on the host-processor to manage low-level USB protocol, whereas FireWire delegates the same tasks to the interface hardware (requiring less or no CPU usage). For example, the FireWire host interface supports memory-mapped devices, which allows high-level protocols to run without loading the host CPU with interrupts and buffer-copy operations.[5] Besides throughput, other differences are that it uses simpler bus networking, provides more power over the chain, more reliable data transfer, and uses fewer CPU resources.[26]
FireWire 800 is substantially faster than Hi-Speed USB, both in theory and in practice.[27]

Denna ser rätt bra ut. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDDR80

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har bara FW-diskar för filöverföring, att mata filer via USB känns som stenåldern.

Denna ser rätt bra ut. CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Just denna finns på Siba's nätbutik för ca halva priset.

Fast det verkar som att man måste boka och hämta ut på varuhus:
SanDisk Extreme Firewire kortläsare

Det är bara att slå till. Snyggast och funkar bra. Har en och en USB-blanksvart också.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Fast det verkar som att man måste boka och hämta ut på varuhus:
SanDisk Extreme Firewire kortläsare

Det är bara att slå till. Snyggast och funkar bra. Har en och en USB-blanksvart också.

Både Einar och here4reason länkar till samma pryl;

och inte Fw800 ("överföringshastighet max 400MB/s") kan även utläsas FW400...

Nja, det står väl 40 mb/s. Jag tror inte att det enbart är Fw 400. Min är utrustad med Fw 800 och mig veterligen finns ingen annan. SanDisk Extreme FireWire Reader

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Nja, det står väl 40 mb/s.

Nej, det står MB/sekund.

Det är ganska stor skillnad på millibit (mb), och megabyte (MB).

Det första är 8 miljarder gånger mindre än det andra.

Ja, hoppsan där hängde inte skifttangenten med

Ursprungligen av Goflorp:

Både Einar och here4reason länkar till samma pryl;

och inte Fw800 ("överföringshastighet max 400MB/s") kan även utläsas FW400...

Sandisk rapporterar att den klarar 40 MB/s med dagens teknologi på CF kort. Jag skulle tro att det är därför man kan "misstaga" sig på att läsaren enbart klarar FW400. Kan inte tänka mig att Sandisk skulle våga att kalla den FW800 läsare om den inte klarade av det.

Min "gissning" blir att om det dyker upp snabbare CF kort så hänger Sandisk läsaren med upp mot 100 MB/s.

Ja, USb är och förblir SKIT i överföring av den anledning som framför allt YLAN påpekar.
USB ser ut att vara sketabra på papperet, 480Mbit gäller enbart i en kortare "Burst-mode", därför är USB bra på korta filöverföringar.
300st av mina feta RAW-bilder och det sjunker rejält.
Dessutom sjunker kraften till annat, att uppdatera fönster etc.

Jag har en hårddisk, extern, med FW och en lånad skräp med USB2 idag.
Det som säger glock-glock-glock-klart på FW står och småputtrar tre ggr så lång tid med USB2.

Fw-överföringen verkar inte påverka datorns "sluggish-het" (?) det minsta, det gör USB.

Enligt prisjakt skiljer det inget i pris på FW400 och FW800 (max nån femtilapp)
Däremot är UTBUDET väldigt begränsat för USB är ju the Shit tycker alla ...

Lexar har en FW800, Sandisk gör en FW400, ingen är snygg ...

Ursprungligen av Goflorp:

Lexar har en FW800, Sandisk gör en FW400, ingen är snygg ...

Om jag fattat rätt så stödjer även Sandisk FW800.:)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-05 00:08

Skulle ändå vara intressant att få ett test gjort mellan lite olika läsare av alla tre typer och se hur mycket det skiljer i verkligheten.
Sedan beror det på som någon skrev här också att det spelar roll om man har en eller flera kärnor i processorn eftersom USB använder sig av en.

Ursprungligen av kainen:

Skulle ändå vara intressant att få ett test gjort mellan lite olika läsare av alla tre typer och se hur mycket det skiljer i verkligheten.
Sedan beror det på som någon skrev här också att det spelar roll om man har en eller flera kärnor i processorn eftersom USB använder sig av en.

Skall klocka 8GB minneskort med USB....
Sedan klocka igen när jag köpt nya - men får nog vänta tills löner kommer...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-05 01:13

Klocka med samma filer på samma minneskort i olika läsare, annars är testet oväsentligt då olika filstorlekar påverkar resultatet (som du själv sa).

Uppskattar om du orkar ta dig tiden Är på g att köpa läsare själv (fast för sd kort)

Dags att slagga natti

Det blir inte innan 27:e aug... så du får vara lite tålmodig....

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-05 09:24

Jag har inte bråttom

Skaffa Hoodmans läsare. Hoodman | RAW FireWire 800/400 CF Reader | RAW-FW8 | B&H Photo

Det är den enda snygga 800-läsaren jag hittat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-10 22:10
Ursprungligen av petterf:

Skaffa Hoodmans läsare. Hoodman | RAW FireWire 800/400 CF Reader | RAW-FW8 | B&H Photo

Det är den enda snygga 800-läsaren jag hittat.

Jag skulle inte sträcka mig till att kalla den snygg

Snyggare iaf än de andra hemska lådorna.....

Det får nog bli en sådan.

Tack för tipset petterf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-11 09:38

Jo jag vet att FW är bättre och säger inte emot, MEN i detta fall undrar jag om det verkligen spelar någon roll då det är minneskorten som inte kan hålla hastigheterna vi talar om. Därför det blir intressant med ett test om Goflorp fixar det sedan

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-11 09:56
Ursprungligen av kainen:

Därför det blir intressant med ett test om Goflorp fixar det sedan

Källan till all världens vetskap när det gäller minneskortshastigheter: Rob Galbraith DPI: Card-to-Computer: CF Readers

Jag använder Transcend 300x UDMA kort och i Sandisk Extreme FW800 klarar den 51MB/s, jämfört med en "vanlig" sandisk USB 2.0, som klarar 17.8MB/s. Lite skillnad där...

Jag tror inte att det i dagsläget med mina kort spelar ngn roll med FW400 eller FW800.
Men framöver så kommer det ju bli snabbare kort....

Däremot så kommer det ju gå fortare än USB2 ( och "USB1" med sina 11Mbit/s) ...

Enligt Matsolovs sammanfattning ovan levererar kortet ca 40 och det ligger i paritet med FW400 och en bra bit över USB2's praktiska 280MBit/s.

Just fått besked att jag skall bli student från 1:a sep... väldigt roligt och det blir tusen saker att tänka på. Men klämma in en FW-läsare modell gröna grodan ovan skall nog gå.

Köpte Sandisk Extreme Firewire läsaren i helgen för 345 NOK på JapanPhoto i Oslo. Verkar som dom då har samma pris som Siba, medan ScandinavianPhoto, Cyberphoto, m.fl. väljer att ta ut det dubbla.

Har än så länge enbart ett äldre Sandisk Extreme III kort (ej UDMA) så kortet är helt klart flaskhalsen.

Enl. Rob Galbraith

(Rob Galbraith DPI: Card-to-Computer: CF Readers)

så skall de nyare Extreme III korten med UDMA kunna klockas till närmare 30 MB/s (mitt gamle ca 14 MB/S), medan Extreme IV klockas till 45 MB/s.

1
Bevaka tråden