Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrymmesproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, varit registrerad här på forumet ett tag utan att ha deltagit något märkvärt, detta är således min första tråd och mitt första inlägg.

Jag sökte runt lite i forumet men hittade ingen tråd angående mitt problem.
Hur som haver köpte jag, ett par månader innan jul, min första Mac - en MacBook 13,3" 2,4 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB RAM. Grymt nöjd, med en stor "pitty-feeling" för alla Windows-användare där ute.

Nu verkar det dock som att min hårddisk på 250 GB fått ett eget liv. Hur jag än bär mig åt så blir disken full på nytt (utan att jag tar hem några filer). Om jag "visar info" på Macintosh HD ser jag att hela diskutrymmet används, men om jag går in i Macintosh HD och "visar info" för alla filer får jag en annan och mycket lägre siffra, cirka 142 GB.

Här hittar ni en skärmdump som visar dilemmat (det klockrena programet skitch användes): Skitch.com > jengmark > Fullscreen
(Enda anledningen till att Macintosh HD inte är helt full är tack vare att jag precis innan skärmdumpen tog bort en DivX-fil på cirka 700 MB (det lustiga är då också varför bara 400 MB är ledigt)..

Jag misstänker att detta kan ha att göra med VM ware Fusion, som jag hade installerat under en period, men sedan ett par månader tillbaka raderade. Jag minns att den skapade någon typ av partition för Windows på kanske 40 GB eller liknande. Men vad vet jag?

Tacksam för hjälp
/ Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 19:39

hej en första grej bara - är papperskorgen tömd?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

hej en första grej bara - är papperskorgen tömd?

/Tangen

Hehe, den är tom Tack för svaret i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 19:56

Jag kan rekomendera programmet DaisyDisk. Du kommer direkt se vad det är som tar plats. 14 dagar demo också.

DaisyDisk - Disk Visualization Tool

Ursprungligen av Fred!:

Jag kan rekomendera programmet DaisyDisk. Du kommer direkt se vad det är som tar plats. 14 dagar demo också.

DaisyDisk - Disk Visualization Tool

Strålande, får testa det! Hoppas bara jag inte behöver radera allt för mycket data innan jag hinner få igång det Tack!

Programmet fungerande utmärkt (tack igen Fred!) och en minut senare känner jag mig lagom dum Det visade sig att jag hade en mapp (som inte syntes i "Finder") som hette "Private", vilken var 89,7 GB stor. Slutsats: Man är nog rätt grön efter allt...

I mappen "Private" hittades 4 undermappar: etc, tftpboot, tmp & var. Mappen "var" är helt klart störst och ligger på cirka 89 GB och i denna ser det ut såhär: Skitch.com > jengmark > var
Mappen "log" är störst (85 GB), mappen "vm" är näst störst (4,1 GB) och mappen "db" är kommer på tredje plats (384,2 MB).

Kan jag radera hela "Private" eller hur ska jag göra? Vill ju gärna inte förstöra "my precious" så att säga.

Återigen, tacksam för alla svar!

Ursprungligen av jEngmark:

...Kan jag radera hela "Private"...

Nej, det kan du inte.

Men du kan ju radera de filer som ligger i "log".

Men jag håller med SirN, att du nog bör kolla upp vad som står i log-filerna, och varför de är så stora.

  • Medlem
  • 2009-08-04 10:00

"vm" är där datorns swap-filer håller till, den kan vara rätt stor utan att det är något problem och rensas automatiskt efterhand (och vid omstart).
En "log" på den storleken låter däremot konstigt, där kan det vara något problem. Vad är det för filer som drar iväg i storlek i den mappen?

Tilägg; Det finns en anledning till att OSX gömmer de mapparna, normalt behöver man inte in där och rota och har du inte full koll på vad du gör ska du inte göra det heller! Då är det bättre att ta hem något verktygsprogram typ TinkerTool för att göra jobbet.
Loggfilerna kommer du åt via Systemmeddelanden.

Senast redigerat 2009-08-04 10:26
1
Bevaka tråden