Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföra med windowsprogram (visma etc) genom emulering?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 14:07

Hej, är helt grön.
Har mac osx 10.4.11 och måste bokföra med program som passar revisorn.
Hur gör man?? Vad är emulering och hur får man det att fungera rent teknskt/mekaniskt? Vilket program behöver jag, kostnad etc... Ska som sagt bara köra ett bokföringsprogram... Jag har Crossover idag som anv till word excel powerpoint, personal etc.

Kanontack för kulhjälp!
Anna

Jaså du har redan Crossover? Jag vet inte om det rent tekniskt räknas som en emulering, men det är ju ett sätt att köra Windowsprogram på Macen. Har du provat att köra Visma genom Crossover? Antingen så går det, eller också går det dåligt eller också går det inte alls.

Eftersom du har Crossover måste du väl ha en ganska ny Mac, med Intel-processor. Då är det annars Parallels Desktop eller VMware Fusion som gäller. Båda kostar knappt 800 kronor och är ganska likvärdiga. Dessutom måste du ha en giltig Windows-licens/installationsskiva. (Men det går att installera t.ex. Windows 2000 i ogiltiga versioner).

En annan möjlighet är att uppgradera till Mac OS 10.5. Då får du tillgång till BootCamp, ytterligare ett sätt att köra Windows-program på Mac. Men här går det inte att fuska: du måste ha en giltig Windows XP Sp2-skiva med licens.

Förresten är det inte ett emuleringsprogram du behöver (om du har en Mac med Intel-processor). Parallels och Fusion heter väl virtualisering, och BootCamp kör Windows "native". Liten skillnad i praktiken kanske, förutom att det går snabbare än med t.ex. Virtual PC på en äldre dator.

Och förresten, förresten: varför kör du Microsoft Office i Windowsversioner? Det finns ju utmärkta Mac-varianter! Själv kör jag Office 2004, som man dessutom kan hitta billigt på Blocket och Tradera. Annars har ju nya Office 2008 kommit.

Du behöver vanligen inte köra Windows bara för att "köra ett program som passar revisorn". I stort sett alla bokföringsprogram kan exportera sk SIE-filer, som är en sorts "minsta gemensamma nämnare" - filformat som är till just för bokföringsprogram, revisionsprogram mm. Bara att exportera från ditt bokföringsprogram, döpa filen till vadduvill.SIE eller vad det nu är. Kan din revisor inte hantera sådant, byt revisor.

SIE-Gruppen - Startsida

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 21:08
Ursprungligen av ara:

Hej, är helt grön.
Har mac osx 10.4.11 och måste bokföra med program som passar revisorn.
Hur gör man?? Vad är emulering och hur får man det att fungera rent teknskt/mekaniskt? Vilket program behöver jag, kostnad etc... Ska som sagt bara köra ett bokföringsprogram... Jag har Crossover idag som anv till word excel powerpoint, personal etc.

Kanontack för kulhjälp!
Anna

Köp office för mac när du ändå håller på

Köra SIE-filer går utmärkt.
Jag har suttit på Windows med ett Visma-program och revisorn har suttit med Windows och ett helt annat program, mycket dyrare och mer avancerat. Lösningen? SIE!
SIE är en standard som finns i flera format (SIE 2, SIE 4 etc) för att föra över just bokföringsdata mellan olika bokförings och redovisningssystem.
Självfallet finns det bokföringssystem för Mac som stödjer SIE, så man behöver absolut inte sitta med Windows och man behöver inte köpa exakt samma program som revisorn kör med heller, just därför att revisor ofta kör med speciallösningar som passar deras verksamhet och dessa är inte alltid de som passar det egna företaget.
Ett bra Mac program är iOrdning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 19:41

Affärssystem för enmans bolag

Hej!

Söker ett enkelt och bra mac affärssystem för mitt nystartade bolag.
Behöver ett program att "notera" mina inköp av produkter och vid försäljning till kund en automatisk avräkning på lagersaldot. Gärna kopplat till ett kundregister där jag för var kund kan hålla koll på köpta produkter och datum! När jag säljer till butik x och skriver in det så räknas automatiskt lagersaldot ner...
Ja, nåt sånt ! : )

Finns detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 14:17

Hej Taz.

Jag säljer i dagsläget 6 olika produkter och behöver koppla ihop order, lager först och främst. Fakturor kan jag pilla med själv... Kan du något program på rak arm som gör "bara" det?? I ordning kanske? Man jag behöver inte bokföringen, den är tack och lov bortlejd from nu.

Du vill ha ett svar utan att förklara vad behovet är först? Ok, det hjälper jag alltså inte till med. Sorry. Läs inlägg 8: http://www.99.se/ovrig-programvara/2...eklambyra.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 14:31

Absolut!

Jag utvecklar nya produkter till föräldra/barn marknaden. Producerar/köper från Asien (lagerhantering), säljer och skickat varuprover inom Sverige (order/sälj), och behöver ett system som kopplar ihop detta. Är det tillräckligt svar? Annast får du gärna ställa frågor... : )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 14:32

Jo, jag har en nystartad webbshop med och om den försäljningen kan räknas av på lagret vore det ju kanon.

Problemet med att försöka hjälpa människor som "kommer på" mer och mer ju mera man frågar, är just det. Inget svar jag kan komma fram till via ett par frågor kommer att vara rätt, då alltför många förutsättningar är oupptäckta fortfarande. Allt blir ett slöseri med tid (för min del). Att du "kommer på" att du har en webshop också med i ekvationen är just en sådan sak. Vad mera finns det? Olika länder, valutor, flera lager, flera leverantörer, returer, Postens fraktsedlar, följesedlar, fakturing, kreditkort, kommissionsförsäljning, affiliateprogram, tullar, tullkvoter osv osv. Nä... Så jag önskar dig lycka till.

Läs gärna de tråd jag länkar till, de innehåller en massa skrivande från min sida med goda råd om att välja affärssystem och/eller utveckla ett eget. Däri finns länkar till affärsystem också. Du får helt enkelt göra jobbet med att läsa på och ta reda på dina behov först och faktistk formulera en riktig fråga. Därefter kan det vara aktuellt att ta in en konsult att titta på vad du kan behöva. Att skjuta från höften är liksom inte intressant eller vettigt.

Jag förstår dock exakt vad du vill, du vill ha ett enda svar som löser ditt problem, som just du personligen uppfattar problemet. Typ: "Köp X så är ditt problem löst". Problemet är alltså att du inte förklarar hur du ser på problemet så någon annan kan "se" samma sak och veta vad du kan behöva.

Om du inte vet vad du behöver, köper vad du blir rekommenderad av någon som inte bryr sig om vad du behöver, och försöker använda det så kommer det inte att fungera och du är blåst på pengar, även om du fick ett "svar" på momangen.

Förstår du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 14:47

Jag trodde forum var till för att få svar på de frågor man hade klara! Inte de man inte kände till. Det är ju det okända man letar efter, om du förstår?... F. ö har jag svar på de frågor du tar upp, men var inte så snabb som du önskade, synd för du verkar ju ha koll. Är du lika stressad som alla vi andra? Din otålighet får mig att tro det. Allt gott ändå ; )

Jag har järnkoll! Men som sagt, jag rör inte vid det här problemet utan att det är specifierat.

Förresten, här är ett svar på en gång: Du skall köpa SAP. http://www.sap.com/sweden/ Kostar en miljon.

1
Bevaka tråden