Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

enkel, välljudande EQ-plugg

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter en bra EQ-plugg.

* enkel att använda (eventuellt fasta band)
* låter bra (gärna färgad)
* snygg
* VST

Alla tips uppskattas.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-03 12:30

får den kosta? Vad i sådana fall?

Sonalksis SV-517 är, som de flesta av deras pluggar, sketabra (inte speciellt färgad dock). Kostar väl typ 2 500:- dock... (bundeln med den, kompressorn och gaten kostar nog strax under 5 000:- och är inget tokigt köp to say the least, om man vill ge de pengarna).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-03 12:40

Stillwell har också ett gäng härliga pluggar och bland annat Vibe EQ som färgar härligt skönt.

Audio Plugins | Stillwell Audio - It's About The Sound

Man kan ladda ner och använda de pluggarna som demo hur länge som helst, med det lilla förbehållet att det kommer upp en ruta som försvinner efter några sekunder. Inga problem för mig och antagligen betalar jag för dom vad det lider och när kassan ser fin ut.

Rekommenderas.

Tack för tipsen.

Det får kosta men jag tycker att 2500,- är för dyrt. Upp till 1000,- kan vara rimligt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-03 12:54
Ursprungligen av sisältää:

Tack för tipsen.

Det får kosta men jag tycker att 2500,- är för dyrt. Upp till 1000,- kan vara rimligt.

Ja, på ett vis håller jag med dig när det är mjukisar. Å andra sidan... den är jäkligt bra.

Men kolla Vibe EQ:n. Good stuff. Drygt 330 spänn är ju en spottstyver (och du kan som sagt testa den gratis hur länge du vill).

Nu har jag ju inte fått min än, men T-Racks Singles blir väldigt prisvärda iom pågående gruppköp. Om deras Pultec-emulering är ens i närheten av UAD's är det ett tokbra köp.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-03 13:01

...och för den delen, Stillwells 1973 kan också vara precis vad du är ute efter.

Senast redigerat 2009-08-03 16:31

skilling: Jag tror dig, Sonalksis SV-517 är säkert grym. Dock bör det finnas fantastiska pluggar för betydligt mindre pengar. Vibe kanske är ett bra exempel på det? Jag har plockat hem den nu, iallfall.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-03 13:06

nyquist eq gillar jag, http://magnus.smartelectronix.com/ gratis åzzå.

Peter: Rapportera gärna när du har testat den.

fre: Nyqvist.. det känner jag igen. Är det den som implementerats i Audacity?
EDIT: Aha, nej.. "Skapa nya effekter med det inbyggda programmeringspråket Nyquist".. det är något annat då, gissar jag.

Sonnox Oxford R3 EQ. Galet bra.

Sonnox Oxford Plugins

Dock lite dyr..

steff: Jag förstår inte vad det står på sidan riktigt.. vad kostar en vanlig, plain VST?

Jag har testat Stillwell-pluggarna nu, för övrigt. Fungerar jättebra, lättanvända, låter skönt och är hyfsat snygga. Priset är ju helt okej också. Bra betyg alltså.

T-RackS går bort. Jag tog hem demoversionerna och de kraschar Buzz hela tiden. Synd.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 17:49

Christian Buddes Posihfopit har jag använt i mer än 3 år nu. Gratis. Blir, enligt mig, mer lättanvänt med mitt eget skin (länk). Har några olika filterlägen (Analog, Screaming, Digital, British), det går också att "rita" eq-kurvan.

Edit: Glömde skriva att den faktiskt brusar lite i analog-mode.

Senast redigerat 2009-08-06 19:58

sisältää: 244.14 europeiska kronor kostar VST'n. Men sen behöver man ingen mer sw EQ.

Stillwell kan man komplettera med när man vill ha en massa färg oxå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 21:00

Stillwell färgar bra, men för vanligt VERKTYGSBRUK har jag börjat gå loss på BlueCats ParametrEQ3 ./

För att fortsätta med raden av tips som spräcker budgeten så vill jag rekommendera PSP:s sQuad. Låter finemang, lättanvända, definitivt färgade. Stillwell är nog det jag skulle satsa på om priset är det viktigaste, men jag kan tycka att det är värt att lägga lite extra på bra eq eftersom man oftast använder det på många kanaler.

(Annars vinner nog Abbey Road Brilliance Pack tävligen om enklast möjliga EQ, det är svårt att göra det mer lättanvänt än en ratt. Men priset och iLok misstänker jag sänker det alternativet.)

Jag får känslan av att PSP inte är helt prisvärda. Jag har deras filterplugg Nitro som är okej men för 149$ så finns det verkligen bättre alternativ. Fyra bra EQ-pluggar för 2000 kronor låter ju schysst, i och för sig. Å andra sidan har jag lagt 2500 kronor för hela min pluggsamling (ett par syntar, ett par filter, ett reverb, en brusreducerare med mera) och då känns det helt absurt att lägga lika mycket till för en relativt simpel funktion. Jag menar att det måste ju finnas jättebra EQ-pluggar för kring 1000 kronor?

Just nu är jag i färd att köpa Fabfilters kompressor Pro-C. Den låter fantastiskt, är flexibel och visuell, dessutom har den ett snyggt och helt eget utseende (inte bara en virtuell plåtplatta med några rattar på). Bra på precis alla vis alltså och kostar ändå bara 1400 kronor (ett pris som ändå fått mig att tveka.. men nu har jag samlat rabatter och kan köpa den för 800 kronor, det är därför jag slår till). Det är sådant som göra att mina bang/buck-krav är ganska höga.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-06 13:52

Bootsies pluggar tycker jag är helt fantastiska, och gratis. Om man är ute efter färgande grejer, vill säga. Och PC-only VSTs.

Downloads Variety Of Sound

Oh, den ska jag testa. Halvdan design men låter den bra så kan jag kanske stå ut..
Annars är jag ganska förtjust i Stillwell Vibe, som Skilling tipsade om. Den är hyfsat snygg och låter skönt samtidigt som den är lätt att jobba med.

Eqium tycker jag är grymmast

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-08 18:57

Här är en intressant bloggpost Digital EQ Fact & Myth. - signaltonoize.com

Hans tes är att alla Parametriska EQ är identiska, dvs att det går att få fram precis identiska frekvens- och faskurvor från alla. Dvs att bortsett från simulerad analog dist och liknande så visar han att det går att få identiska resultat med Sonar och Lives standard-EQ som med Waves, Sonalksis med flera.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-11 07:37
Ursprungligen av makari:

Här är en intressant bloggpost Digital EQ Fact & Myth. - signaltonoize.com

Hans tes är att alla Parametriska EQ är identiska, dvs att det går att få fram precis identiska frekvens- och faskurvor från alla. Dvs att bortsett från simulerad analog dist och liknande så visar han att det går att få identiska resultat med Sonar och Lives standard-EQ som med Waves, Sonalksis med flera.

Jag är teknisk idiot (och står för det) så jag ser mig inte som kompetent nog att uttala mig om ifall det stämmer eller inte. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer i teorin.

Men i realiteten upplever jag ändå en jäkla skillnad i att ratta olika eq:s och jag blir nöjdare över resultaten med vissa och har svårare att få till det med andra.

Den tesen kan han stå för själv. Det ÄR en himla skillnad på hur signalen behandlas genom diverse EQ's.

Ja, han plockar bort X utan att blinka. Varför skulle jag bry mig om hur en plugg fungerar utan X när det är med X jag använder den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-11 17:07
Ursprungligen av sisältää:

Ja, han plockar bort X utan att blinka. Varför skulle jag bry mig om hur en plugg fungerar utan X när det är med X jag använder den?

Absolut, men han visar ju också att det gick att komma väldigt nära med en vanlig saturator-plugg efter lives standard-eq.

Ursprungligen av steffensen:

Den tesen kan han stå för själv. Det ÄR en himla skillnad på hur signalen behandlas genom diverse EQ's.

Det kan det mycket väl vara, jag är inte så inläst på hur eq:er vanligtvis implementeras i mjukvara. Men spelar det någon roll? Vad han visar är ju faktiskt att slutresultatet är detsamma. Att med lite tweakande så kan man få vilken parametrisk eq som helst att låta som vilken annan som helst. Till den grad att de tar ut varandra fas- och frekvensmässigt.

Ursprungligen av makari:

Att med lite tweakande så kan man få vilken parametrisk eq som helst att låta som vilken annan som helst.

Det kan jag mycket väl tro på. Inte för att det spelar så stor roll för mig som slutanvändare men ändå.

1
Bevaka tråden