Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Warhammer Online - på mac

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 10:11

Hej hej
Börjar bli lite sugen på ett nytt Wow-spel.
Warhammer verkar bli coolt. Men jag vet inte hur man översätter systemkrav etc. för en PC till en Mac.

Vad tror ni kommer krävas om man kör Warhammer på WIndows i en Mac?

System Requirements Released:

PC SYSTEM REQUIREMENTS

FOR WINDOWS XP
2.5 GHz P4 processor or equivalent
1 Gigabyte RAM
A 128 MB Video Card, with support for Pixel Shader 2.0
At least 15 GB of hard drive space

FOR WINDOWS VISTA
2.5 GHz P4 processor or equivalent
2 Gigabyte RAM
A 128 MB Video Card, with support for Pixel Shader 2.0
At least 15 GB of hard drive space*

SUPPORTED VIDEO CARDS
ATI Radeon(TM) series
9500, 9600, 9800
X300, X600, X700, X800, X850
X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
2400, 2600, 2900,
3650, 3850, 3870
4850, 4870

NVIDIA GeForce series
FX 5900, FX 5950
6600, 6800,
7600, 7800, 7900, 7950
8400, 8500, 8600, 8800
9400, 9500, 9600, 9800
GTX 260, GTX 280
Intel(R) Extreme Graphics
GMA X4500

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-13 18:17

Det är ju ingen skillnad men posta vad du har för mac så kan jag hjälpa dig att översätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 19:25

Jag har en Macbook... så det kommer ju inte funka på den. Antar jag.

Men funderar på om det funkar på den iMac till exempel som har ett bättre grafikkort. kanske skaffar en sån.

i värsta fall en spel-PC... men det tar emot..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-13 20:10

Nej det är nog i klenaste laget men imac funkar garanterat men hur bra är tveksamt. Jag vet inte vad den rekommenderade är men med de kraven så funkar nog en imac bra. Se bara till att du har minimum 256MB i ram på grafikkortet.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-13 21:55

Kör du via Bootcamp så är väl din Mac hårdvara exakt vad den är när du kör windows, alltså har du 2bg minne så är det 2gb även i windows i och med att den inte emulerar utan kör windows som första OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 07:33

OK. Skulle ju kännas trist att köpa en iMac med extra minne etc. och ändå bara kunna köra inställningarna på typ mini/medium... för de pengar som datorn kostar menar jag.
för de pengarna får man liksom värsta monster-PC'n och stor skärm.
men nu ska ju detta inte bli en mac vs pc-grej, bara att detta är första gången jag blir sugen på datorspelande.. och då är man aningen limiterad. snyft.

Men herregud! Ska det se ut så där?
Mythic Entertainment | Warhammer Online

Det ser ju ut som EQ1 typ. Huvva!
Okej grafik är inte allt men jäklar vilken spelmotor de måste ha för att jag ska tycka att detta är bra.

Och varför gjorde de inte Warhammar 40000? Fast å andra sidan ska det se ut som det gör nu är det lika bra det. Hoppas någon annan gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 09:40

hmmm jag håller med.. ser inte så bra ut alls faktiskt. som ett aningens snyggare WOW... och det är ju några år gammalt. trist....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 16:13

För att vara ett nytt spel ser det relativt dåligt ut skulle jag säga. Dock får man tänka på att WAR haft en sjukt lång utvecklingsperiod (likt många MMO). Därför hamnar troligen vissa saker på efterkälken vilket är lite synd men man ökar även bredden som KAN spela spelet.

Jag köper att man kopierar WoW's "Disney" stil på grafiken även om det är lite trist att de inte är så nyskapande. Wrath of the Lichking som troligen kommer i höst har en något uppdaterade grafik-motor vilket är kul att se i denna typen av spel.

För övrigt är din Mac som vilken PC som med samma hårdvara, förutsatt att du kör Windows genom Bootcamp och inte en virtuell miljö i OSX som andra noterat. Köper du ny iMac kan det vara värt att lägga till 8800-kortet som finns som tillval.

Nya Macbook's lär vara klena för detta spel. Spelbart, men inte mycket mer (troligen ingen "njutning").

Nya Macbook Pro's kommer överlag fungera mycket bra.

Nya iMac's kommer överlag fungera mycket bra, speciellt med NVIDIA GeForce 8800 GS kortet

Nya MacPro kommer överlag fungera mycket bra, speciellt med GeForce 8800 eller Radeon 3870 kortet.

Tittar du på följande länk så ser du ungefär hur olika maskiner står sig i spel idag.

Prey
MacPro 8800
263% / 87 fps

iMac 8800
230% / 78 fps

iMac Radeon
100% / 33 fps

Halo
MacPro 8800
231% / 148 fps

iMac 8800
198% / 127 fps

iMac Radeon
100% / 64 fps

Enemy Territory: Quake Wars
MacPro 8800
253% / 71 fps

iMac 8800
214% / 60 fps

iMac Radeon
100% / 28 fps

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 07:39

tack för bra info!

vad räknar man som en bra fps-nivå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 10:20

Det beror på spel. 60 fps brukar vara vad man ibland låser spel till. En stabil framerate där är bättre än en växlade FPS från säg 40 till 80.

- Ett spel som WoW och Warhammer är mindre känsliga om de går ner till 30 fps, men givetvis mer "behagliga" om de ligger högt.
- Ett spel som "Enemy Territory: Quake Wars" är mycket känsligare om de går ner i FPS och man får genast ett stort minus mot datorn eller sina motståndare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 23:00

En liten nyhet som kanske gör någon glad.

Warhammer Online is coming to the Mac - Massively

Kompletterar/förtydligar med:
Mythic Entertainment | Warhammer Online - Play the 10-Day Free Trial!

installerar as we speak

  • Medlem
  • 2009-08-03 10:19
Ursprungligen av willhaven1980:

Kompletterar/förtydligar med:
Mythic Entertainment | Warhammer Online - Play the 10-Day Free Trial!

installerar as we speak

Hur går det? Kört något än? Som gammal WoW:are (som tröttnat lite) funderar jag på att testa...

Jag har tankat sen runt lunch igår. Imorse runt halv 8 så stod den på 97%. 45min senare stod den kvar på 97%. Tydligen många som hade problem med downloaden. Hoppas jag hinner pröva WAR ikväll.

Har tydligen raid i WoW =/

  • Medlem
  • 2009-08-03 13:33

Läste igenom lite på deras hemsida... Jäklars vad wowifierad man är! Jag förstod inte ens vilken klass eller ras man ska välja, i wow kan man ju alla nu. Vilka är "tank" / "Healer" / "dps osv... hehe, det blir att läsa lite till! Men det blir nog något inom Chaos, en het sorceress kanske haha

Funderar faktiskt på exakt samma

  • Medlem
  • 2009-08-03 14:18

hehe, här hittade jag, kändes som en bra hjälp:

Greenskin Classes

* Tank - Black Orc
* Healer - Goblin Shaman
* Ranged Dps - Goblin Squig Herder

Dwarf Classes

* Tank - Iron Breaker
* Healer - Rune Priest
* Ranged Dps - Engineer

High Elf Classes

* Tank - Sword Master
* Healer - Archmage
* Melee Dps - White Lion
* Ranged Dps - Shadow Warrior

Dark Elf Classes

* Healer - Disciple of Khaine
* Melee Dps - Witch Elf
* Ranged Dps - Sorcerer/Sorceress
* Tank - Black Guard

Order Classes

* Healer - Warrior Priest
* Melee Dps - Witch Hunter
* Ranged Dps - Bright Wizard
* Tank - Knight of the Blazing Sun

Chaos Classes

* Tank - Chosen
* Healer - Zealot
* Melee Dps - Marauder
* Ranged Dps - Magus

Fick igång WAR nu efter 12h nedladdning och patchande (Ja, de har fått kritik för att det inte fungerar riktigt från många). Passade på att testa i en timme och för en som rollspelat i Old World sedan barnsbenen så känns det bra.

Får se sedan hur portningen står sig när det är lite mer objekt som rör sig än 4 spelare

Jag tyckte det funka helt ok i startzonen som jag körde igår meeen vette tusan om det kommer bli topnotch i större fajter. Får se, det är troligen en lång bit kvar. Tror betan för EU startar i augusti oxå.

Testar faktistk en Magus nu..

  • Medlem
  • 2009-08-04 11:35

Vilken server tog du Willhaven? Ska försöka nån dag att få igång det, kan va kul att se om man börjar på samma! Magus, ranged dps va? Hmm, var lite sugen själv på en sån. Men kanske ska försöka mig på en healer typ.

eeeh...server? fick man välja en sådan? får isf återkomma med det tror min dudette heter Henna iaf

Oj kommer det till mac? Mitt konto stängdes precis av... jag lessande på WAR. Visst det må vara bra i PvP (eller nåja) men PvE... vissa småsaker var coolt. I det stora hela så är WoW bättre.

  • Medlem
  • 2009-08-05 09:35

Läste en artikel om War Where Did Warhammer Online Go Wrong?... Det gör mig inte helt sugen på att spela om jag ska vara ärlig...

Tänkte testa WAR nu, lite trött på WoW (+att den nya patchen gjorde spelet FÖR lätt..). Men patchern har stått på 39% någon timme nu... Någon som har något tips på hur jag kan göra för att få den att fortsätta? Inga felmeddelanden, det bara står stilla.

En omstart av datorn krävdes för att det skulle funka igen. Och tydligen skulle man klicka i "perform full file blablabla" när man loggade in.

Någon som vet ett datum på när betan för Mac kommer att släppas i Europa?

Inte en aning tyvärr. Min trail har gått ut. Ska inte fortsätta, pröva knappt. Min warlock i WoW fick ny kärlek i stället WAR hade en helt ok banner för macen:

Suck... Har spelat lite Warhammer Online till och från nu i 10 dagar och beslöt mig för att ge det lite mer tid nu när min Trial löpt ut. Glad i hågen köper jag en licens till spelet och förbereder mig för att spela. Döm om min förvåning när tidernas segaste patchare går igång igen och börjar ticka uppåt i snigelfart.

Att ladda ner Trial tog 12h, får se hur lång tid det tar nu. Hastigheterna hoppar ganska vilt mellan 30 kb/s och 400 kb/s.

Kan inte rekommendera deras DL-tjänst

Ni som kört trail, spelar ni via Bootcamp? Vet inte om jag orkar installera det (kör Fusion men hört att det ska fungera dåligt) när det ändå är en beta på väg.

Bevaka tråden