Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avbruten uppdatering av firmware - macbook startar ej

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade stänga av min macbook under en firmwareuppdatering och efter detta får jag inte igång maskinen. Jag får ett felmeddelande som lyder ungefär som nedan och jag ombeds att starta om datorn, vilket inte hjälper...
panic(cpu 0 caller 0x001AC125): "Version mis-match between kernel and CPU PM"@/sourcecache/xnu/xnu-1228.12.14/osfmk/i386/pmCPU.c.638
Debugger Called <panic>
Backtrace (CPU 0), Frame: Return Address (4 potential args on stack)

*** massor av koder av siffor&bokstäver ***

Backtrace terminated-invalid frame pointer 0
Kernel loadable modules in backtrace (with dependencies):
com.apple.driver.AppleIntelCPUPowerManagement(59.0.1)@0x2e51b000->0x2e533fff

BSD Process name corresponding to current thread: Unknown

Mac OS version:
Not yet set

Fick tips att man kunde starta upp maskinen i firewire-läge genom att hålla ner (F?) och koppla ihop den med en annan apple-dator och på så sätt "tanka över" allt viktigt som jag har på disken och inte vill bli av med.

Kommer jag så pass långt att jag har fått över allt viktigt jag hade på disken så skulle jag gärna formatera om den och köra in osx leopard på den igen. Frågan är bara hur jag går till väga för att göra det? När jag startar datorn med min startskiva i så kommer bara felmeddelandet upp igen, och jag ombeds att starta om... Kan man genom att hålla ner en knapp, eller på annat sätt boota från cd så man kan göra in operativsystemet på nytt?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 17:27

Exakt vad uppdaterade du? Var det en EFI-uppdatering? I sådant fall kan du kanske rädda det genom gå in Apple - Support - Downloads, ladda ned rätt CD-img och fixa problemet på ett snabbare och antagligen det enda sättet.

Novis som jag är, så kan jag inte helt säkert svara på om det var EFI? Den automatiska uppdateringen som OSX vill göra 1-2 ggr i månaden om det ger någon mer ledtråd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 18:51

Novis och novis. Du snackar T-mode, då är man inte novis. Hur som helst, inte så konstigt att du inte vet vilken uppdatering. Inte som att man kollar det om man inte hänger här på 99 varje dag.

Har du en vit macbook eller en i aluminium? När är den köpt? Allt detta för att avgöra vilken fil du ska ladda ned.

Tyvärr verkar det som att detär en SMC-uppdatering du stängde av. Detta tror jag pga, textbiten "apple.driver.AppleIntelCPUPowerManagement(59.0 .1)". De uppdateringarna kan man inte backa tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 18:56

*** massor av koder av siffor&bokstäver *** duger inte. In med all text eller måste du skriva förhand?
Kan ju alltid att testa med skivan som kom med datorn. C-tangenten är den du ska hålla ned. Testa bara och se om du kommer till installeraren.

Sedan kan du prova och nollställa SMC-minnet: http://support.apple.com/kb/HT1411

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 11:11

Hallå?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-02 11:47
Ursprungligen av acke:

Hallå?

Han kanske har annat för sig?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 10:21
Ursprungligen av Yes:

Han kanske har annat för sig?

Yes!!

Du menar sol och semester? Omöjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 11:31

Jag menade förstås ALKOHOL!!!

Yes!!

1
Bevaka tråden