Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias mobila bredband fungerar inte med OSX, finns det någon lösning?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ett mobilt bredband från Telia och deras nya Option-modem som kom ut till butikerna igår. Det heter Option 505 eller 510 och har stöd för hastigheter upp till 10,2mbit per sekund. Detta är en ersättare till Huwei E220 som de flesta operatörer sålt.

E220 fungerar till OSX efter att man tagit hem drivrutiner från Telias hemsida, men det nya Optionmodemet fungerar inte alls. På produktförpackningen står även installationsanvisningar för OSX och att det är kompatibelt med OSX. Ringde supporten som sa att det kommer att komma drivrutiner, men dom visste inte när det kan ta en månad eller mer.

Finns det något sätt att gå runt detta? Har letat på Options hemsida, men där finns inte detta modem med i listan... Vill helst inte byta ner mig till ett E220...

Tack på förhand..

Senast redigerat 2009-05-29 19:53

När jag körde igång med Telias mobila bredband och E220 drog jag ned drivisar från Telenors hemsida.

Kanske finns det någon annan operatör som har drivrutiner på sin hemsida, eller så har tillverkaren av modemet det?

/Magnus

Bra tänkt, jag har sökt runt och modemet som heter Option 505 verkar vara väldigt sällsynt. Det finns inte med på Options hemsida eller hos någon annan operatör, jag provade ta hem lite olika versioner av Globe Trotter för mac med modemet stöds inte av det programmet.

Även provat Launch 2 net utan resultat.

Senast redigerat 2009-05-29 21:35
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-30 11:39

Lämna tillbaks modemet tills det kommit drivrutiner. Dom kan ju inte sälja en produkt med falsk marknadsföring (Står att det funkar med OSX men har inte kommit några drivrutiner än).

Hade kontakt med Telias support idag och enligt nån kille där så hade det kommit ett mail som berättade att det finns program för Mac men det ska bara kvalitetstestas först. Enligt honom ska det finnas för nedladdning nästa fredag 7/8.

Det tror jag när jag ser det, men hoppas kan man ju

Mats B

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Hade kontakt med Telias support idag och enligt nån kille där så hade det kommit ett mail som berättade att det finns program för Mac men det ska bara kvalitetstestas först. Enligt honom ska det finnas för nedladdning nästa fredag 7/8.

Det tror jag när jag ser det, men hoppas kan man ju

Mats B

Det vore bra... Jag har väntat hela sommaren, drivrutinen var utlovad till i början av juli först så...

Nu rör det sig om jobbets modem som jag ville använda på min MBP så jag "klarar" mig men om jag hade köpt modemet privat med bindningstid... då hade jag bråkat

Software download | Option

Här finns en Globetrotter Connect variant till 505 modemet för Mac - testat det ?

Ursprungligen av lilledanne:

Software download | Option

Här finns en Globetrotter Connect variant till 505 modemet för Mac - testat det ?

Har försökt att ladda ner det, men varken serienumret eller imei numret som jag har på mitt modem finns i deras databas, så jag får inte ladda ner det :-(.

Om det är någon annan som lyckas är jag intresserad att prova.

Mats B

Exakt, det är ingen ide att prova. Option säger bara att det är Telia som ska förse oss med programvara... Nåväl den kommer väl snart...

Nu finns det program på telias hemsida, har provat och det verkar fungera bra, Dock är det inte lika smidigt som Huawei när man kan få uppringningen uppe i lilla menyn upptill på skärmen.

Men fungerar gör det!

Mats B

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-11 12:37

Flyttade ett inlägg av Chrilleboy hit då den frågan inte hade med denna tråd att göra.
/Admin

jag fick problem då jag skaffade telias nya modem och skulle plugga in det i min Air. det gick inte in! Det var för tjockt för att komma åt usb kontakten. Nån som vet var man får tag på kort usb förlängningkabel? Elektronikbutikerna säljer men de är i 2 eller 5 m. längder Känns lite mckt...

Nån som har liknande problem eller nån som har en idé för lösning?
tack på förhand/Manne

Ursprungligen av Manne R:

...Nån som vet var man får tag på kort usb förlängningkabel?...

Den frågan har inte speciellt mycket med den här tråden att göra.

Läs gärna i den här tråden i stället:
http://www.99.se/kringutrustning/254148-korta-kablar.html
...och fortsätt gärna där med eventuella följdfrågor i det ämnet.

/Mod

Nu har jag haft mitt Option-modem från Telia i några veckor och i stort sett funkar det bra. Det som jag är lite missnöjd med är när det inte finns något 3g- eller hspa-nät tillgängligt och man hamnar på EDGE eller långsammare. Då tar det tvärstopp. Ingenting verkar laddas överhuvudtaget.

Någon mer som har den erfarenheten, eller ännu bättre har någon lösning på problemet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-31 19:34
Ursprungligen av hallgren:

Nu har jag haft mitt Option-modem från Telia i några veckor och i stort sett funkar det bra. Det som jag är lite missnöjd med är när det inte finns något 3g- eller hspa-nät tillgängligt och man hamnar på EDGE eller långsammare. Då tar det tvärstopp. Ingenting verkar laddas överhuvudtaget.

Någon mer som har den erfarenheten, eller ännu bättre har någon lösning på problemet?

Koppla ner och koppla upp igen. Det Optionmodem (Telia) och dom SE-lurar (Telia) som jag har provat har alla blivit totalförvirrade och tappat bort sig när dom hoppar mellan näten. Det är skitkul när man åker tåg och det hoppas hej vilt mellan näten precis hela tiden ;).

Hur som helst... Det fungerar inte med Snow Leopard i alla fall... total krasch och omstart...

Sedan så är väl rubriken fel, det är inte Telias Mobila Bredband som inte fungerar i allmänhet, det är Optionmodemet som inte fungerar

Senaste budet från operatören 3 är att det kommer ta två veckor för Huawei att få fram drivrutiner som fungerar.

Funkar inte Telias Option-modem med SnowLeopard? Och vad har i så fall 3 och Huawei med saken att göra?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-02 09:15
Ursprungligen av hallgren:

Funkar inte Telias Option-modem med SnowLeopard? Och vad har i så fall 3 och Huawei med saken att göra?

Huawei är ju dom som producerar modemet, för både Telia och 3.
Har för mig att både Huaweii och Option har problemer med Snow Leopard.

Ursprungligen av smurf:

Huawei är ju dom som producerar modemet, för både Telia och 3.
Har för mig att både Huaweii och Option har problemer med Snow Leopard.

Nej!
Den här tråden handlar mest om det nya modemet som Telia säljer!
Option är ett företag med huvudkontor i Belgien, Tillverkar säkert i Asien men har inget med Huawei att göra.

Home | Option

Mats B

Då svarar jag väl själv då.
Nej, det är precis som BlackSMP säger, datorn tvärdör efter ett par sekunder när man tryckt in modemet i usb-porten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-09 11:30

Koppla upp Telias Huawei 3G modem i Snow Leopard

Hej!

Jag har lagt upp en instruktion för hur man kopplar upp Telias 3G-modem i Snow Leopard 10.6.

Here you go:
Koppla upp Telias Huawei 3G modem i Snow Leopard

Mvh
Christian

Nu finns det något som kallas driver till mac för Option 505-modemet på options sajt men jag har inte tillgång till min egen dator eller modemet idag så jag har inte möjlighet att testa förrän imorgon, men pröva gärna ni andra först:
Software download | Option

Den funkar!
(Drivaren jag länkade till igår alltså)
Bara att ladda ner och installera alltså för er som vill köra Snow Leopard och har ett Option-modem.

Ursprungligen av hallgren:

Den funkar!
(Drivaren jag länkade till igår alltså)
Bara att ladda ner och installera alltså för er som vill köra Snow Leopard och har ett Option-modem.

Hej
Kan du berätta vilka inställningar du har gjort för att få det att fungera, har provat och kan inte ansluta. Men den får inte kernel panic i alla fall :-).

Tacksam för alla uppgifter.

Mats B

Tack!

Jag var också för snabb med att tacka. Jag kan inte heller ansluta och det blir annorlunda mot förut. Nu kommer ett antal nya nätverksalterntiv i nätverksinställningarna.

Det verkar som om jag var för snabb med jublet, har inte heller fått igång det. Jag testade helt enkelt hela vägen när jag laddade drivrutinen utan stannade vid att det inte blev kernel panic och att den hittar ett nät. När jag väl ska koppla upp mig mot det hittade nätet tar det dock stopp.
Skit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-21 16:34

Installerade Snow Leopard för tre veckor sedan på min PBP men när jag startade Telias mobila bredband (Option, Globe Trotter Connect) krashade datorn.
Ringde Telia idag. Felet kommer inte att vara åtgärdat förrän i slutet av oktober. Enligt Telia måste jag gå tillbaka till Leopard för att få igång uppkopplingen. Jag kunde inte heller få någon reduktion av abbonemanget.
Telia förnekar sig inte!

Sitter just nu och skriver detta med ett Option 505, Telia mobilt bredband och Snow Leopard!!!

Kort instruktion:
Avinstallera Telias program.
Ladda hem de nya filerna Software download | Option

Installera.
Tryck i modemet och vänta på dialogrutan som vill ta dig till nätverksinställningar

Ställ in enligt följande
telefonnummer: *99#
användarnamn: 111 (eller vad du vill, Telia använder det inte men något måste det vara)
password: 222 (eller vad du vill, Telia använder det inte men något måste det vara)

Tryck på avancerat.
Byt leverantör till: Option N.V.
APN: online.telia.se
CID: 1 ? (jag har just nu 2 men vet inte om det har betydelse.)

Anslut!

Kollade med bredbandskollen
och fick 3.5 ned och drygt 1 upp, sitter på Romstad i Karlstad.

Mats B

Bevaka tråden