Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swappa hårddisk från vit MB till 13" MBP, möjligt utan ominstallation?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just köpt en nya 13" Macbook PRO. Den har en inbyggd hårddisk på 160Gb som jag inte tänker använda.

Jag tänker däremot använda hårddisken från min gamla MacBook som jag köpte i april. Den vita modellen. Den är på 500Gb och nästan full.

Eftersom hårddisken är nästan full och därtill har en windowspartition så vill jag inte formattera om den och lägga in allt på nytt. Utan jag vill behålla allt precis som det är på min nuvarande MacBook.

Eftersom disken i den nya datorn är för liten så kan jag inte använda flyttassitenten vid migrationen. Och jag tänker ju använda min gamla disk i den nya datorn.

Kan jag bara kasta disken rakt över, eller är alla installationer av OSX unika för just den datorn? Dvs, datorn kommer EJ fungera med ett operativsystem från en MacBook?

Kan jag kasta över min gamla 500Gigs disk, utan att formattera den, starta från installationsskivan och installera ett nytt OSX ovanpå det som redan ligger där? Jag vill ju behålla alla gamla inställningar och sånt från min gamla burk.

Mycket tacksam för tips och tankar!

//K

Kan du inte låna en extern disk och köra en Time Machine-backup för att sedan göra en nyinstallation på 500-disken och låta den hämta informationen från din backup? Tror nämligen att det krävs vissa drivrutiner osv till MPB som du inte hade på din MB.

(Eller köp dig en extern disk som backup då man aldrig vet när ens hårddisk krashar...)

Tack för svaret!

Jag verkligen avskyr hela windows installationsprocessen, tror inte ens jag har en installationsskiva till skiten... Det är ju lite det som är problemet också, att disken är dualboot just nu. Så det är dubbelt besvär att formattera om den.

Är det verkligen säkert att allt blir precis likadant efter en time machine backup/återinstallation? alla inställningar, allt på skrivbordet, bakgrundsbilder osv? Alla program följer med utan att jag måste sitta och hamra in serienummer igen osv. Alla systeminställningspaneler och widgets jag lagt till?

Det känns också så riskabelt att formattera disken.. tänk om den externa backupdisken havererar eller om något blir fel under processen.

Borde ju finnas någon ny/ominstallations process i OSX liksom..

//K

Har just testa att stoppa i en disk från en MacBook i en MBP och det gick inte. Den gamla hederliga kernelpanic screen dök upp.

Bästa alternativet är alltså att göra en timemachine och migrera den vägen?

Kan jag formattera macpartitionen utan att formattera windowspartitionen på min 500Gigs disk? Så att jag behåller bootcamp?

//K

Jahopp, tredje posten jag gör själv i denna tråd. Lika bra att posta så att andra kan lära sig av mina försök.

Jag skruvade ur disken ur min MacBook, skruvade in den i min nya MacBook PRO. Stoppade in installlations DVDn, höll inne C.

När datorn startade fick jag välja att göra en ny installation och "arkivera" den gamla versionen av OS X som ändå inte fungerar på den nya datorn.

Under installationen så flyttas alla gamla systemfiler och liknande över, det enda jag hittade som inte kom med var mina modifieringar i hostfilen som blockerar vissa applikationer från att ringa hem.

Den gamla systemmappen ligger i en undermapp och gör ingenting. Antar att det bara är att slänga den.

Nu har vi nästa problem att lösa, och det är att mina Sprillans nya MBP 13" hänger sig med regnbåshjulet då och då, står och trampar i 30 sekunder och sedan drar igång igen. vet inte vad det rör sig om.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Nu har vi nästa problem att lösa, och det är att mina Sprillans nya MBP 13" hänger sig med regnbåshjulet då och då, står och trampar i 30 sekunder och sedan drar igång igen. vet inte vad det rör sig om.

//K

Är ett fel som många har. finns en tråd om det. Det verkar enligt apples forum ett problem som uppstått med den nya firmwaren.

1
Bevaka tråden