Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skyldig registrera vad som sker i mitt trådlösa nätverk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-02 15:56

Är jag som (trådlöst) nätverksägare skyldig att hålla rätt på vilka som gör vad på mitt nätverk?

Antag att någon använder mitt nätverk för att ladda upp barnporrbilder, kan polisen kräva att jag skall veta vem som har gjort det?

Om så är fallet borde det påpekas mera för de som bara köper en router och kör med öppet nätverk.

Mig veterligen behöver du inte det mer än vad du är skyldig att hålla koll på vilka som genar över din gräsmatta.

Jag har hittills inte sett en enda trådlös basstation som bevisligen inte kan knäckas. Visa mig gärna en om du skulle känna till någon. Så även om man var tvungen till det ser jag ingen möjlighet att med fullständig säkerhet faktiskt göra det.

Markus K, du har kanske inte hängt med i debatten om FRA-lagen? Alla som levererar uppkoppling till internet är alltså skyldiga att lagra trafik om vad som har skett via denna trafik och på anmodan lämna denna trafiklogg till FRA-myndigheten. Därav denna rörelse att döpa sin trådlösa bassation till ipredia och att lämna den öppen. Eller menar du att det inte är så förräns den 1 oktober 2009 då FRA-lagen börjar gälla?

Läs mera:
Huvudsida - FRApedia

Mera specifikt denna sida:
http://frapedia.se/wiki/Datalagringsdirektivet

Senast redigerat 2009-08-02 18:05
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-02 18:35

Tack för informationen!
Tydligen inte helt glasklart vad som gäller just nu, men från 1 oktober gäller det att hålla koll. Vilket jag tycker är bra, vi kan inte ha ett samhälle där de kriminella har alla trumf på hand medan polisen sitter handlingsförlamad.

OM det nu är möjligt att ha koll. Men någotsånär koll i alla fall.

Ursprungligen av Stig R:

Tydligen inte helt glasklart vad som gäller just nu, men från 1 oktober gäller det att hålla koll. Vilket jag tycker är bra, vi kan inte ha ett samhälle där de kriminella har alla trumf på hand medan polisen sitter handlingsförlamad.

Nu tror jag att du har fel. Du är inte en Internetleverantör bara för att du har en basstation hemma. Du berörs därmed inte av datalagringsdirektivet eller FRA-lagen. FRA-lagen berör för övrigt just kabelburen trafik. FRA har fått spana på trådlös trafik sedan Jesus gick i kortbyxor.

Det finns en sak som är helt glasklar. Om du nu ändå skulle behöva ha koll på precis vad som händer i ditt nätverk kan du inte ha trådlöst nätverk. Det går inte. Det är bara att koppla ur basstationen och köra iväg till elektronikåtervinningen för det finns ingen möjlighet alls att vara helt säker på precis vad som händer i ditt nätverk oavsett tekniska åtgärder som t. ex. åtkomstkodning.

Tyvärr kan jag inte svara på detta utan att det blir politik, men FRA-lagen är alltså inte till för att bekämpa terrorism, brottslighet mm. Den är helt idiotisk och är man det minsta insatt i den så vet man det.

Man bör nog inte virra ihop IPRED/IPRED-lagen och FRA/FRA-lagen. Då såsar det verkligen ihop sig :-D.

Nå - jag är helt övertygad om att man inte kan fällas för brott när någon använt ens öppna trådlösa nätverk för olagligheter.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-02 20:38

Bra inspel!

Taz, jag håller med dig om att vi skall utelämna de politiska aspekterna. Jag skall inte säga mer om vad jag tycker.

Marcus K, nja, det var inte mitt hemnätverk jag hade i tankarna direkt utan företaget med ett drygt hundratal anslutna som jag inte har en aaaning om vad som försiggår. Det är blandat med trådlöst och trådburet om jag skall vara noga.

Kan jag verkligen bara säga att jag inte vet något om polisen knackar på dörren? Mitt mål är ju inte att bli frikänd efter en rättegång där det visar sig att lagen är dåligt skriven, mitt mål är att inte bli åtalad.

Zimmerman, det är inte helt lätt att hålla isär begreppen om man inte är expert. Tanken med denna tråd är ju att jag skall bli mera påläst.

Om du vill vara helt säker på vad som gäller rekommenderar jag i så fall att du tar kontakt med en advokat för att reda ut precis vad som gäller i just ert fall. Men om jag förutsätter att ni tillhandahåller ert nätverk för era anställda att använda i tjänsten betvivlar jag starkt att ni skulle beröras.

Men en advokat vet ju inte det heller!

Rådet att kontakta advokater, revisorer, läkare osv man ofta hör på forum är vanligen nonsens. De berättar inget för dig du inte kan ta reda på själv. Dessutom tar de massor i betalt för att knappt säga flasklock och de kommer definitivt att vägra ta ansvar för vad de säger också. Så varför ge det rådet?

Senast redigerat 2009-08-02 21:24
1
Bevaka tråden