Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag använda en och samma SMTP-server vid e-posthantering?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-01 15:06

Sitter och ska försöka börja använda Mail. Problemet är väl inte bara i programet Mail. Jag vill få så att jag kan bara använda en SMTP-server för att ta skicka mina e-postmeddelanden eftersom att jag ofta använder mig utav olika internetleverantörer.

Till exempel om man sitter på ett internetcafe och vill skicka iväg ett mail med datorn. Då vill jag inte behöva ta reda på vilken internetlevereantör de har och sedan kolla upp vilken SMTP-server jag behöver ändra till inne i Mail.

Någon som kan hjälpa mig?

Hoppas på ett gott svar. (Hoppas jag amnade rätt med inlägget)

port 25 är oftast blockerad. därför använder tex gmail en annan port (993 med ssl).
många använder 2525.

så länge din levrantör tillåter att du skickar meddelande från andra domäner än levrantören så går det jättebra.

Jag använder gmail smtp för att skicka mail från alla mina andresser.

vill du hara skicka från en address är detta inget problem altså. Använd bara din maillevrantörs smtp på annan port än 25 (så länge dom har en).

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-01 15:36

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. Jag har en adress namn@johansson.se och kollar du in johansson.se så kan du se hur det ligger till med SMTP eller så. Men menar du att jag skulle kunna ändra min smtp så att jag istället använder gmail och fortfarande kan ha min nuvarande e-postadress. namn@johansson.se?

Vad ska jag ställa in för att det ska funka var jag än kopplar upp min dator på internet?

Tack ändå!

SMTP är bara för att SKICKA post.

POP är för att HÄMTA post (lagrad åt dig på ditt webbhotells mailserver).

IMAP är för både och, men all post ligger på webbhotellets mailserver.

I de flesta epostprogram kan man lägga upp konton som är antingen POP + SMTP eller IMAP. Det talar man om när man startar proceduren att lägga till ett konto. Vilka inställningar du har för POP (svarsadress) och SMTP (skicka från adress) är alltså något du kan bestämma över själv. Det går alltså att ha helt olika epostadresser för att skicka mailen och vart svaren skall gå.

I de flesta epostprogram kan man ha ett konto med bara POP utan SMTP och ett annat med bara SMTP och utan POP. Vilket betyder att du kan lägga upp några extra konton som är bara SMTP och inte POP och sedan när du skapar ett nytt mail kan du välja valfritt SMTP-konto (beroende på var du sitter när du skickar mailet).

I massa massa trådar här har vi diskuterat att port 25 är spärrad för SMTP (bra sökord för detta är "port spärrad SMTP") och att alla internetleverantörer bara tillåter utgående mail via deras egen SMTP-server. Sitter du på ett internetcafe med Telia, kan du behöva använda deras SMTP-server. Sitter du hemma med bredbandsbolaget kan du behöva använda deras SMTP-server osv.

1
Bevaka tråden