Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklam till supporters

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Märk min förvåning när jag nyligen öppnade 99.se för att kika om det har kommit några nya och intressanta trådar. Det första jag möts av är en "gigantisk" reklamkampanj för mobiloperatören TRE och det faktum att man nu mera säljer iPhone 3G(S).

Om jag nu inte har misstolkat informationen; är inte supporterkonton reklamfria?

Jag är inte den som i normalfallet klagar över lite reklam här och där, men till viss del har vi ju betalat för en reklamfri användning om jag inte har missat något finstilt i informationen. :/ Och i ett internet som annars kryllar av reklam så är det ju bara bekvämt om vi har några få plats kvar som faktiskt är befriat från det påhittet.

Kampanjen varar i 72 timmar - ska se vad vi kan göra!

Tre öppnar dörrar för massor av nya grejer för 99.se under hösten så det för med sig något positivt för oss alla. Och jättestora iPhones är ju lite coolt

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-07-31 00:16

Nu är reklamen bantad för supports

Finns det något krav från mobiloperatören TRE som gör att ni inte tar bort hela kampanjen för oss som har betalat för en reklamfri användning av 99.se? Annars är det ju egentligen inte tillräckligt att "reklamen är bandad för supports". Och om det finns några krav så kanske ni ska överväga vilka avtal ni träder in i, eller göra några villkorsändringar för de personer som betalar för att få en reklamfri tjänst.

Ursprungligen av Arvid:

Nu är reklamen bantad för supports

Bantad kanske... Men inte borta? Vad är det för mening att betala för ett reklamfritt konto när man ändå inte får ett reklamfritt konto?

Och nej, stora iPhones är varken coola eller snygga på 99.se.

Jag gillar den gigantiska iPhonen och har den gärna kvar.

Jag tror nog att de tankestrålar denna reklam utsänder för att få mig att köpa den är ganska obetydliga och därmed inte störande. Har man svårt att stå emot reklam och uppvisar allergiska reaktioner mot reklam som yttrar sig i att man tex skriver sura inlägg om att man sett någon reklam någonstans kan jag rekommendera en aluminiumfodrad hatt. De är jättebra för att stoppa de tankestrålar som reklam skickar in i hjärnan för att få dig att köpa saker. Här är tillverkningsinstruktionerna:

Stop Alien Abductions

Personligen riskerar gärna den fullständigt obefintliga påverkan denna reklam kan ha på mitt psyke och plånbok om det är till nytta för forumet. Vilket den ju självklart har, annars skulle den inte vara där.

Taz, det handlar väl inte om det? Snarare om att man betalat för att slippa ha reklamen, och då får man istället en gigantisk reklam.

Jag tänker inte köpa nån iPhone från Tre för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-31 12:39

Måste hålla med varför inte ha en inställning där man själv kan välja om man vill se reklamen om man är supporter?.

Jag citerar: "Som supporter bidrar du till vår verksamhet - som tack slipper du se annonser och får tillgång till vår Lounge™. Ett billigt och enkelt sätt att bidra!"

Ni kanske borde ändra till: "Som supporter bidrar du till vår verksamhet - som tack slipper du ibland se annonser och får tillgång till vår Lounge™. Ett billigt och enkelt sätt att bidra!"

Förmodligen är det så här enkelt: Reklamen man slipper som betalande support är placerad i en viss position/modul i forumets programvara. Den modulen/positionen innehåller en liten kodsnutt i PHP som kollar huruvida man är betalande supporter eller inte och visar därmed eller inte visar reklam, som i sin tur hämtas genom att inkludera någon URL från någonstans.

När man lägger in denna bakgrundsbild så gör man det på ett sätt som innebär att den där kodsnutten som kollar om man är supporter eller inte, är inte involverad alls. Bakgrundsbilden är ju i en ny modul/position.

Så enkelt är det förmodligen. Kanske det tar för lång tid eller så är det inte praktiskt möjligt att med kort varsel (det kan finnas 1000 anledningar) att återskapa kodsnutten även i denna bakgrundbild, för en kampanj som pågår i 72 timmar.

Jag tycker fortfarande att den som känner sig störd av detta bör investera i en foliefodrad hatt.

Om det innebär ett betydligt större merarbete att ta bort bakgrundsbilden för supporterkonton så skulle jag betrakta det som en godtagbar ursäkt. Då kanske man på sikt kan se till att detta implementeras så att man kan undvika det via eventuellt nya och stora kampanjer.

Ursprungligen av Taz_1999:

Kanske det tar för lång tid eller så är det inte praktiskt möjligt att med kort varsel (det kan finnas 1000 anledningar) att återskapa kodsnutten även i denna bakgrundbild, för en kampanj som pågår i 72 timmar.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag tycker fortfarande att den som känner sig störd av detta bör investera i en foliefodrad hatt.

Hm, är inte van vid ogenomtänkta inlägg från dig? Hursomhelst, jag stör mig på detta, men förstår ändå inte vad jag skulle ha för nytta av en foliefodrad hatt? Jag är van vid att ha ett snyggt, cleant och rent 99.se, och det betalar jag för. När sedan Hr Björnström & Co bestämmer sig för att skita i det och banka ut reklamen ändå, varför är det då så konstigt att flera av oss blir irriterade? Det har inget med reklampåverkan att göra, det är väl inte så svårt att förstå?

Nåja, blir väl att strunta i Supporterkontot framöver och köra med en adblocker.

Jag tycker inte om tre och kommer aldrig göra, därför tycker inte JAG om reklamkampanjen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 19:37

Visst, känns surt att få se reklam fast man betalt för att slippa. Ungefär som ett spamskydd som släpper genom den som betalar...

Men visst, kan det komma något gott ut från det hela så är det väl bra, Frågan är väl bara vad det är för en massa dörrar som 3 öppnar, rabatterade abonnemang kanske? Svårt att se vad som kan vara positivt för oss alla.

Jag kan tåla det hela om det är frågan om 72 timmar. Men det här är inget som får permanentas.

Jag ser det som en rolig idé, kanske ett experiment.

Det är ju mest en principsak... Kvittar om reklamen är snygg, tillfällig eller vad den nu är. Har man betalat för en tjänst ska man få vad man betalar för. Det får man inte på 99.se just nu. Är beloppet som 3 betalar så högt att det gör min Supporterinbetalning meningslös? I så fall hänger jag med, och struntar i Supporterinbetalningen framöver.

Bara inte det här eskalerar till att bli samma pinsamma "affär" som Klickback var/är...

Vi har lagt tid på att ändra i annons-scripten så att supporters inte ser annonserna - fungerar det?

Nej, det fungerar inte. Reklamen syns men är återigen "trasig".

Så här:

Testar vidare! Har även skickat meddelande till Capeman (och det gäller faktiskt alla er andra Supporters) att om ni är missnöjda med hur det här hanterades med Tre kampanjen så återbetalar vi ert Supporterbidrag direkt och ni har kvar statusen så länge den betalats för!

Om ni försöker ordna "misstaget" och fixar bort reklamen för de som är Supporters, så är väl allt frid och fröjd. Men man fick tidigare intrycket av att reklamen skulle vara där även för Supporters, fast "bantad". Det är nog den biten alla till syvende och sist stör sig på.

Om det nu är så att det blev ett misstag, eller ni insåg ert misstag, och det fixas, så är nog alla glada.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-07-31 20:31

Det luriga med supporter-konton är att varken jag eller Björnström ser sidan som supporters gör det med våra egna konton. Därför blir det ibland lite lurigheter

Tyvärr är det bra lurigt att få bort bakgrundsbilden, den ligger i en CSS-fil och därför går den inte att göras dynamisk som resten av forumet. (banners etc)

Vad gäller felet som gör att siden har halkat upp så ska jag fixa det direkt!

Om det är tekniska begränsningar som gör att man inte kan skilja supporters och "vanliga användare" åt när det kommer till marknadsföring så kan det väl vara OK att det passerar. Det borde vi som betalar och forumets administratörer och utvecklare kunna enas om. I alla fall så länge det inte blir en ursäkt för att upprepa dessa saker vid flera tilfällen.

Eller?

Ursprungligen av Arvid:

Tyvärr är det bra lurigt att få bort bakgrundsbilden, den ligger i en CSS-fil och därför går den inte att göras dynamisk som resten av forumet. (banners etc)

  • Oregistrerad
  • 2009-07-31 22:48
Ursprungligen av Arvid:

Det luriga med supporter-konton är att varken jag eller Björnström ser sidan som supporters gör det med våra egna konton. Därför blir det ibland lite lurigheter

Tyvärr är det bra lurigt att få bort bakgrundsbilden, den ligger i en CSS-fil och därför går den inte att göras dynamisk som resten av forumet. (banners etc)

Vad gäller felet som gör att siden har halkat upp så ska jag fixa det direkt!

Iofs är det ju möjligt att ladda CSS'en med php istället, typ css.php och i den ta reda på om man är supporter eller inte, alternativt ladda olika css beroende på om man är supporter eller inte.

Gissar att dealen med 3 är att visa annonsen för så många som möjligt då 99.se säkert gett ett fint fast pris på annonsen alternativt sålt den på CPM. Inte helt ovanligt att man gör så. Med tanke på hur 99.se växer och Mantaray AB's omsättning ökar ett par hundra procent varje år så kanske man ska se över sina alternativ

Ursprungligen av studiox:

Gissar att dealen med 3 är att visa annonsen för så många som möjligt då 99.se säkert gett ett fint fast pris på annonsen alternativt sålt den på CPM. Inte helt ovanligt att man gör så. Med tanke på hur 99.se växer och Mantaray AB's omsättning ökar ett par hundra procent varje år så kanske man ska se över sina alternativ

Nu är du ute och försöker sprida propaganda igen

Tre bokade annonsen via Tailsweep och det är ett fast pris för tre dagar oavsett antal visningar eller besökare. Andelen supporters av totala mängden besökare är nog 0,1% och påverkar ingenting. Däremot var det en del jobb med att bygga dynamiska skin som laddas olika beroende på vem man är men Arvid har lagt ner timmar på att fixa det så mycket som möjligt.

99.se växer hela tiden i antal medlemmar men vi är erkänt dåliga på att sälja annonser vilket den som besöker sajten ofta också vet. Det har gjort att vi inte kan satsa som man skulle önska på sajten vilket dom flesta också har märkt.

Vad gäller Mantaray AB's omsättning så har du rätt i att omsättningen ökade mellan 2006 och 2007 men det berodde på att vi fusionerade tre bolag till ett för att minska administrationen. Omsättningen minskade 2008.

Vi väntar med spänning på en lösning.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-07-31 20:39

Nu?

Ja, sidan är nedflyttad nu och den biten ser bra ut! Dock ligger den feta iPhone kvar på högersidan.

  • Medlem
  • 2009-07-31 20:42

Eller om budskapet är "Tål ni en iPhone i xx timmar per år om ni får snabbare sökning, lägga upp större filer och [insert]?" så tror jag inte det är ett problem ens för betalande supporters. Medlemsavgiften är inte skyhög och slipper man den dagliga reklamen 348 dagar om året i övrigt. Då tror jag att större delen tycker det är ok.

Det finns ju som sagt inget som heter fri lunch.

Jag kör Xperia och är skitnöjd!

/Mein

Jo, fast så var inte budskapet. Igår låg det helt plötsligt bara en gigantisk blaffa till reklam över hela sidan, även för Supporters.

  • Medlem
  • 2009-07-31 20:45

Jo, var kanske lite oklar i mitt inlägg. Det var det jag menade. Om man går ut innan och säger som det är så borde det vara ok.

/Mein

Bevaka tråden