Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shake går i graven

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-31 01:20

Apple verkar ha skrotat Shake nu. Programmet säljs inte längre i amerikanska Apple Store och infosidan är länkad nu till Final Cut Studio. Märkligt beslut eftersom det verkade vara ett populärt program hos proffsen.Nyhetslänk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 01:55

Alla stirrar upp sig på olika forum över detta. Pratar om att nu har minsann Apple låtit Motion 4 axla manteln och hur kunde det ske blablabla. Nu kommer alla flytta över till Nuke. Inte kan väl Motion göra det som Shake gjorde.
Till och börja med, svårt att detta som en nyhet. Detta snackades det om redan ...2007? Min gissning är att Apple snart kommer att släppa sin Shake-ersättare. Antagligen jobbar de med det sista på den i detta nu.

Folk på vissa forum alltså. Ibland tror jag Apple-användare är Apples värsta kritiker.

Dom som jämför Motion och Shake - eller tror att dom på något sätt kan ersätta varandra - har inte en susning om dessa program. Dom har troligtvis aldrig använt programmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 10:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom som jämför Motion och Shake - eller tror att dom på något sätt kan ersätta varandra - har inte en susning om dessa program. Dom har troligtvis aldrig använt programmen.

Precis. Men det hindrar inte folk från att tycka en massa saker.
Min teori: Koden i Shake var gammal och inte byggd för Mac OS X alls, alltså skrotar de hela programmet och bygger nytt från grunden. Kan passa bra nu när de ändå behöver skriva om programmet för 64bit (oklart, här, Shake kanske var i Cocoa och 64bit, någon som vet?)
Hur som helst, det har hänt förut med DVDSP, tror det var DVDSP 2.0 som skrevs om helt från grunden.

Att sedan vissa compositing-delar letar sig in i Motion ser jag inte som något konstigt. Alla behöver inte Shakes alla funktioner, hinner sätta sig in och lära sig Shake för att göra basic compositing som nu kan lösas i Motion.

Jag tror tvärtom att de nya sakerna som lagts till i Motion 4 är nyskrivna delar de lånat från Shakes ersättare som är under utveckling nu. Antalet utvecklare hos Apple är ju begränsade, det vet vi ju från hela iPhone 1.0 vs Mac OS X 10.5 saken för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-01 03:01

Dvd Studio Pro 1.x bygger på DVDirector från Astarte, samma företag som utvecklade Toast.
Dvd Studio Pro 2 och senare bygger på DVD Maestro från Spruce, ett program/system som kunde kosta några hundratusen innan Apple köpte företaget...

Mer info finns här: DVD Studio Pro - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 07:08
Ursprungligen av mikaelf:

Dvd Studio Pro 1.x bygger på DVDirector från Astarte, samma företag som utvecklade Toast.
Dvd Studio Pro 2 och senare bygger på DVD Maestro från Spruce, ett program/system som kunde kosta några hundratusen innan Apple köpte företaget...

Mer info finns här: DVD Studio Pro - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja så var det. Kollar men Apples pressmeddelande från 2003 så tolkar i alla fall jag det som att det byggdes om från scratch. Men det kan ju vara något som man skriver också.

"NAB, LAS VEGAS—April 6, 2003—Apple® today announced DVD Studio Pro® 2, a completely new DVD authoring product, rebuilt from the ground up with a breakthrough user interface and packed with innovative features that redefine professional DVD authoring."

Apple köpte ju också Silicon Grail några månader efteråt. Det gjorde programmen Chalice och RAYZ som också var compositing-program. Köpte 3 stora program alltså och har nu inget...

1
Bevaka tråden