Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om processorhastigheter!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-30 19:37

Hej!

Jag är ett stort fan av total war serien, och eftersom jag har mac har jag inte spelat det, men nu ska morsan köpa en ny dator (pc) som jag tänkte ockupera när jag vill spela empire total war.

Så till min fråga, systemkraven för empire total war är bl.a 2,4 GHz processor. Men det jag undrar är, om man som mig t.ex. har två stycken 2,2 GHz processorer, kan man spela med den då? Eller hur funkar det? Måste jag ha 2,4 GHz för att kunna spela empire total war på den? Morsan vill ha en laptop, och verkar som alla datorer numera har två processorkärnor, och just 2,4 GHz laptops är en prisnivå upp.

Jag är n00b så kan ingenting om processorer! Vet heller inte var jag riktigt ska ställa frågan eller i vilken tråd. Tacksam för svar!

Det går nog bra med en 2.4 GHz-processor. Det är ju skillnad på 2.4 GHz och 2.4GHz, köper ni en ny laptop idag är det säkert en Core 2 Duo eller liknande, och de är ju ganska snabba per MHz.

Men när det kommer till spel är det viktigaste att man har ett bra grafikkort

Jag tror inte att 2,2 eller 2,4 kommer göra någon avsevärd skillnad. Tittar man på hur processorer är idag och jämför med hur de var för bara ett par år sedan så är det som en helt annan värld och det säger inte så mycket att bara jämföra klockfrekvenser hur populärt det än är. Förr hade man en enda snabb duracellkanin som man såg till att bara göra snabbare och snabbare. Men så gick kaninen in i väggen och nu går utvecklingen mer mot att ha ett par långsammare ekorrar som springer i var sitt hjul och som tillsammans är snabbare än vad kaninen någonsin var men det kräver att man har pli på kurrarna så att alla springer åt samma håll, annars riskerar man att bara ha en kurre som springer medan de andra står bredvid och hejjar på.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-01 00:33

oj, tack för infon!

Det går alltså att spela även om processorn i datorn inte är 2,4 GHz som är minimum krav?

Så det jag kanske bör lägga mest krut på är att övertala morsan att köpa en laptop med ett riktigt grafikkort istället för snabbast möjliga processorhastighet?

Ursprungligen av lano:

Så det jag kanske bör lägga mest krut på är att övertala morsan att köpa en laptop med ett riktigt grafikkort istället för snabbast möjliga processorhastighet?

O ja, GPU:n är mycket viktigare än CPU:n när det gäller spel.

Kan du inte köpa en MacBook Pro 13" och sen spela via BootCamp så får du allt-i-ett?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-01 17:27
Ursprungligen av Björnström:

Kan du inte köpa en MacBook Pro 13" och sen spela via BootCamp så får du allt-i-ett?

Det är mycket enklare att se till så morsan köper en pc med bra prestanda, än att köpa en mac överhuvud taget

1
Bevaka tråden